Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

marc goovaerts

Jean,

Als het dunne MDF (hoe dun ?) dan toch bij Paul onder de laser lag, waarom de laser dan niet meteen ook de vormen, ramen, ... laten uitsnijden ? Ik ben wel benieuwd naar verfervaringen op dit materiaal.

Steam.N

Marc,

ik ben voorlopig wat modelbouw betreft nog eerder van de "oude stempel",  waarbij ik meer met de handen bezig ben dan met de computer.
Bovendien: het station groeide stuk per stuk, met telkens op de moment zelf pas bepaling van afmetingen en openingen.
Ik zal het profstukje nog eens opsnorren.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Peter

#872
Ben zelf zeer tevreden met de gelaserde MDF platen van Paul. Zowel de bakstenen als de bestrating platen zijn perfekt. Het schilderen is geen probleem  (zie foto)

Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

De enige ervarig dat ik heb met het schilderen van deze schaal-N Slater platen, was met dit tunneltje. Het was een heel gedoe om stenen EN voegen goed te krijgen, zowel van dichtbij als van ver. Ik heb geen typische methode gevonden om deze stenen te schilderen. Het was een intensief process van proberen en corrigeren. Ik hoop, wanneer ik de draad van het bouwen weer heb opgepikt, een procedee te kunnen vinden waarbij het steeds goed gaat. Maar dat is voor later.


Maar, Jean, jouw probeersel is ook al niet slecht! Ik hoop dat je uiteindelijk een reproduceerbare techniek vindt om deze Slaterbakstenen goed geschilderd te krijgen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Peter op 06 maart 2013, 12:32:11 PM
Ben zelf zeer tevreden met de gelaserde MDF platen van Paul. Zowel de bakstenen als de bestrating platen zijn perfekt. Het schilderen is geen probleem  (zie foto)
Peter, even ter toelichting: jouw platen van Paul waren in HO-schaal, niet?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Ik vind het wat vreemd dat je met zo'n lichte kleur voor je voegen experimenteert
Het voorbeeld heeft ook immers een voegenkleur die een stuk donkerder is
Grijs/bruine aardetinten, zoals aged concrete of mud of ... van Polyscale - of dergelijke kleuren van andere fabrikanten lijken me beter
Je hebt minder contrast met je stenen, en daardoor zal de te brede voeg minder opvallen, maar toch zichtbaar zijn.

Zoals ik al wel eerder schreef (en Evan bevestigt dit) : meerdere dunne washes.
In de militaire modelbouw noemen ze dit "filters": bijna-heldere laagjes.

In je fotoreeks vind ik de onderste strook van je laatste foto best mooi, maar het lijkt me nogal arbeidsintensief voor je hele station.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Mijn platen van Paul zijn inderdaad H0, doch in princiepe mag dat geen verschil voor het schilderen maken.
Het enige dat ik je kan aanraden is de verf niet te dik te laten en, zoals Gerolf al zei, je voegen niet te licht maken.
Gebruik voor je voegen (op de basislaag van Humbrol) verf van bv. Vallejo en redelijk veel verdund.
Beter verschillende "washings" met dunne verf dan een te dikke.

In de Plastic modelbouw (tanks, vliegtuigen enz) maakt men ook geen verschil van verf tussen de verschillende schalen gaande van 1/12 tot 1/300 of zelfs 1/700 modellen
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

Jean,

personlijk vind ik die voegen van de eerste foto onderaan eigenlijk de meest geslaagde(geen te brede voegen), station heeft er hoogst waarschijnelijk niet altijd net gevoegd uitgezien !

Groeten Peter ;)

Steam.N

@Gerolf en Peter: zal volgende testen inderdaad met donkerder voegen proberen (en dunne washes).

@Peter (Metpetergaathetbeter): die eerste foto gaf het experiment van vorige week.
Ziet er inderdaad prima uit, en dat was de trigger om er weer eens tegen aan te gaan.
Alleen: bij de minste manipulatie verdween het poeder, en bij het airbrushen met matte vernis ging het helemaal riebedebie ...
DUS: met een ander product geprobeerd, en het resultaat zie je op de twee laatste fotos.
Maar ik ga wel met je akkoord: het onderste strookje van de eerste foto ziet er goed uit ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

Jean,

dat experiment met dat poeder ? (en liefst niet gemanipuleerd worden) zou je bv na voegen overspuiten met vernis van Revell(waterbasis), en bv heel voorzichtig met airbrush aanbrengen !

Groeten Peter ;)

Peter

Ik gebruik geen poeder, doch kleur enkele stenen in met kleurpotloden.
De este zijn volgens mij Bruynzeel Design. Niet echt goedkoop, maar als je ze niet laat vallen gaan ze jaaaaaaaaaren mee.
Met vriendelijke groeten
Peter

railrunner

#881
Jean,

Ik had gisteren u nog een PM gestuurd met een andere methode.  Ik heb even snel toch mijn Slaterplaten gezocht, een stukje afgesneden en behandeld zoals beschreven in PM.

Hoe heb ik het gedaan

1) Muren ingespoten met 'Maribu' Seidenmattlack
2) Vervolgens in natte lak talkpoeder ingestrooid
3) Eventjes snel gedroogd met luchtspuit (van airbrush), overtollige talkpoeder weg gedaan.
4) Steentjes gekleurd met Bruynzeel detail, zoals ik u 's avonds heb laten zien.

Resultaat (niets geschilderd, enkel ingekleurd met verschillende tinten Bruynzeel potlood:





Oh ja, zojuist nog vergeten te vermelden, vandaar deze aanvulling:
Het geheel uitborstelen met zacht potlood penseel.  Resultaat is dan beter dan op foto's.

Michiel

Dat ziet er erg goed uit, Jim! Een techniek dat ik ga onthouden voor wanneer ik er zelf aan begin!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

modèlisme

Hello,
Ik ben van plan ook iets te laten maken met het lasersnijden.
Paul stuurde mij enkele stalen van metselwerk gelaserd op MDF plaatjes.
Ik heb een proef gemaakt met het schilderen van deze MDF plaatjes en volgens mij dringt de verf te veel in het MDF en is dus volgens mij MDF minder geschikt. IK denk nu te laten laseren op plasticard, daar heb ik wel ervaring mee met het schilderen.
Alleen ben ik nog niet zo ver, omdat ik nog altijd in de tekenfase zit. Ik heb momenteel minder tijd voor die nieuwe ontwikkeling, want ik ben volop aan het tekenen voor etswerk.
Groetjes,
Paul.
 

Steam.N

#884
Mooi resultaat Jim.
Methode ga ik ook eens uitproberen, naast de verschillende andere die vandaag geopperd werden.

Daarnet heb ik mijn experiment, dat ik gisteren gestart had, afgerond (op het nieuwe test-muurtje).
Zandsteen-kleur "primer" - dan volledig en gevarieerd baksteenkleur - dan wit pigment - dan kleurpotloden.



Resultaat ziet er niet slecht uit, maar het is voor verbetering vatbaar: belangrijkst: kleur van de voegen.
Mogelijks kan ik dit bijsturen met washes ... (ik moet het toch ooit leren, hé  ;))
Tevens gebruik ik mogelijks te veel stappen.
Bovendien wil ik alle tips, die hier vermeld werden, uitproberen,

Dus experimenten gaan deze en volgende avonden volgen ...
Nu eerst een nieuw muurtje maken, want de rest van het net getoonde muurtje is al volledig baksteenrood geschilderd, en dat is (als ik de tips mag geloven) mogelijk een overbodige stap.

In elk bedankt voor alle tips !
Hier komt zeker een goede werkwijze van  :) :) :)

@Paul: hou ons op de hoogte over je laser-proefjes !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }