Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Gerolf

Je kan messing wel schilderen, hoor:
eerst grondig reinigen en ontvetten, eventueel nog eens met tandpasta erover
... en een goede primer. Die van Fohrmann vind ik bvb best goed.

Maar toch denk ik dat het gemakkelijker is om alles met styreen te maken (en voldoende stevig, en goedkoper)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

@Rian en Johan: mocht ik een laser-inrichting hebben, zou ik al gemakkelijker een 3D model ontwikkelen, en het resultaat eens op mijn laser loslaten.
Om telkens iemand anders te belasten en te vragen dat te doen, is iets anders ... (doe ik al voor de leien en de fries  :-[ :-[ :-[)

Daarom gaat mijn voorkeur op dit ogenblik naar styreen, en voor filigrane stukjes naar het etsen van nieuw-zilver of messing.
We zien wel hoe dit loopt ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

modèlisme

Jean,
Ik zou natuurlijk de overkapping in messing laten etsen. Je kan dit zeer goed solderen en je hebt daar helemaal geen weerstandsoldeerapparaat voor nodig. Het geheel is dan zeker sterk, niettegenstaande de kleine en minieme onderdelen van het geheel.
Je onderdelen zijn fijn of zeer fijn en dat kan gemakkelijk met een soldeerbout van 30 watt gesoldeerd worden en met soldeer die men gebruikt in de electronica ( 1 mm diameter soldeer met harskern )
Het schilderen geeft geen probleem, er bestaan zeer goeie spuitbussen met grondverf ervoor. Je hoeft er helemaal niet voor naar Engeland. Je kan die hier ook vinden. Maar ik mag geen reklame maken van Gerolf, dus zal je zelf moeten uitzoeken waar je zo een spuitbus kan kopen.
Je hoeft je overkapping ook niet in 3D te tekenen, je tekent ofwel met de pc of op een blad papier ( schets met afmetingen ) je zoekt dan iemand die het voor jou op pc ( autocad ) wil uittekenen. Je laat er dan een film van maken en je laat dit etsen.
Waarschijnlijk hoef je maar een boog te tekenen en een paar tussenstukken ( verbindingsstukken tussen de bogen ) en klaar is kees.
Gezien het een fijn geheel wordt , raad ik je niet aan zelf te etsen ( onderetsing ) maar uit te besteden aan een firma.
Oké dit kost wel iets, maar men kan modelbouw op jouw niveau toch niet helemaal gratis doen.
Laseren uit MDF wordt veel te zwaar ( dikte MDF plaat 1 mm )  in verhouding met de tekening. Je kan fijn genoeg laseren, maar blijft wel aan de dikte van de plaat hangen.
Groetjes,
Paul.
 

doomslu

Paul, Gerolf en Erwin en ik proberen enkel de regels te doen naleven als we zeggen dat reclame niet mag. We hebben er echter NIETS op tegen als hier tips of winkels worden genoemd waar je een bepaald product kan krijgen om iemand voort te helpen.  ;)
Dus... doe gerust.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

conducteur

Je bent ook niet verplicht om mdf te gebruiken als basismateriaal. Styreen kan je ook laseren, en dat kan dunner dan 1mm. Het gaat wel wat trager.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

#620
Rian, Paul: ik blijf eventjes koppig doorgaan in styreen  ;)
Mocht het niet lukken, is messing een goed alternatief (alhoewel de verwerking in deze graad van detail niet noodzakelijk gemakkelijker zal zijn) ...

Gisteren en vandaag maar sporadisch bezig geweest (heb twee bengels thuis waarop ik babysit  ;) )
Alvorens de mal te hermaken, probeer ik de losse pijler van het zuiderfront te bouwen :



Waar ik gisteren nog dacht dat de pijler en het spant een koker constructie was, blijkt het eigenlijk om een dubbele constructie te zijn, die met een vakwerk verbonden wordt.
De spanten zelf worden nog extra door een aantal i-profielen stevig op afstand gehouden.

De pijler (44mm hoog, gevormd door twee U-profielen waarvan ik de flenzen deels afgeschuurd heb) is nog niet af, want een aantal horizontale verstevigingen moeten nog aan weerszijden geplaatst te worden.
Het is veel prutswerk, maar ik geraak er wel.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

eddy

Zie ik nu slecht????Jean zijn dat klinknagels op die pijler? ::)

groeten eddy

Steam.N

Een zwakke poging, ja.
De "U-ijzers" van de pijler werden opgebouwd uit hoekijzers waartussen staalplaat, dus ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#623
JEAN! Stop aub. Die lat ligt nu toch echt wel op niveau "hemels". Vakwerk op die kleine schaal in styreen nabouwen, MET KLINKNAGELS! Niet alleen voor ons N'ers wordt het verwachtingspatroon voor onze eigen producties erg hoog, maar ook vele H0'ers breekt het angstzweet uit, denk ik.  ;D

Ik bedoel het natuurlijk allemaal goed. Ik kijk met oprechte bewondering hoe je dit hebt gemaakt. Indrukwekkend. Zijn die klinknagels met een klinknagelwiel doorgedrukt?

Ik vrees wel dat het heel lastig zal worden om met styreen die pijlers kaarsrecht te houden. Maar kijk met gespannen verwachting uit naar het vervolg.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Waar is mijn tekenprogramma alweer :o 8)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Dirky

eindelijk een rivettenteller in N  ;D

ToThePoint

Citaat van: Dirky op 27 december 2012, 21:17:44 PM
eindelijk een rivettenteller in N  ;D

Tis te zeggen seg, Jean was da manneke !
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

railrunner

Amaaaaaai!

Ik ga een andere hobby zoeken... Hierbij moet ik mijn handdoek gooien.

Steam.N

Rustig, vrienden: het mastje is nog altijd twee klontjes hoog, hé  ;D
Dus nog altijd goed vast te pakken  ;)

@Michiel:
ik hoop dat het vertikaal houden wel zal lukken:
- in het vlak van het front kan de positie vastgehouden worden door zowel de trekstang (structuur) als het "glas"-werk
- in de lengterichting van de hal wordt de mast vastgehouden door een andere staalstructuur
Het is dus geen punt-verbinding.  Hoop doet leven  ;)
Inderdaad met een klinknagelwiel doorgedrukt.  Ik heb eerst wat op een afvalstukje profiel aan het uitproberen geweest  ;)

@Dirk:
rivettenteller?  Ik heb ze niet geteld  ;D ;D ;D  Het was zo al moeilijk genoeg om ze op een recht rijtje te houden  ;)

@Rian:
laat me weten als je je programma gevonden hebt, he

JP, Jim: thanks !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kautenbach

allemachtig.. helemaal met Michiel eens, ga aub met Evan lekker een pintje pakken ipv bouwen (alhoewel, ga vooral door zo, tof om te zien), man man, wat een prestatie, haha, daar krijg je toch de kriebels van, hoe monteer je het in hemelsnaam in elkaar, en hoeveel masten/portalen nog te gaan?