Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

#90
Een moeizame avond ...  de ene is de andere niet ...

Die horizontale rij oplegstukjes heb ik enkele keren opnieuw moeten maken. [xx(][xx(]
Soms gaat het vlotjes, deze avond dus niet.
Enfin, wat ik deze avond wilde doen is gedaan.  Gelukkig. [:)]

Anderzijds ging het leggen van de tweede boog redelijk vlot.



Voor het metsen van wat bakstenen, aan de achterkant, is het nu te laat.
Wie weet, morgen [;)]  (nadat ik de tweede boog heb afgewerkt)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#91
En zeggen dat dit de binnenkant wordt van het station, onder de koepel van het zicht onttrokken. [:D]

Jean, ik lees en kijk je werk met facinatie mee. Het ziet er formidabel goed uit! Dit geeft me echt goesting om ook het hoofdgebouw van Brussel-Noord aan te pakken (maar dat zal maar pas over een paar jaar zijn).

Jean, dit is groots, hoor! Er worden hier weer latten hoger gelegd! [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

erik de noorman

#92
Volledig met Michiel eens. Knap.

Erik.

Steam.N

#93
Michiel, Erik, hartelijk dank !  

Uit mijn korte ervaring met het werken aan de bakstenen/zandstenen muur, denk ik dat de muur die ik op d?t ogenblik bouw, de gemakkelijkste is.
Hout vasthouden, dus, voor wat nog komen moet ...
Maar het is leuk als het merendeel van wat je doet meevalt [:)]

Ondertussen kijk ik ongeduldig uit naar de "eerste steen" van je Brussel-Noord gebouw.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

modèlisme

#94
Ik kan alleen maar beamen wat de 2 pro's van de modelbouw ( Michel en Erik de Noorman )ervan vinden.
Dus zeker een dikke proficiat en Jean ik kijk werkelijk met spanning naar het vervolg.
Jij bent evenals de 2 pro's een professional van de modelbouw.
Groetjes,
Paul.
 

Steam.N

#95
Wow, Paul.  Dat is wel erg veel wierook, h? [:I][:I][:I]
Toch wel erg geapprecieerd !  Thanks a lot [:)]

Ondertussen lopen de werken verder:
- de twee bogen van sectie 4 en 6 zijn langs de sporenkant verder afgewerkt (op de boven-fries na)
- de metselwerken aan de kant van het stationsplein vorderen.  Hopelijk is dat deel van de werken deze avond afgerond.
- de arduinen boog van sectie 4 staat langs het stationsplein in de stijgers
- de positionering van de Chaufferie is vastgelegd.  Hiermee kan het metselwerk aangepast worden.

Hopelijk zet ik hier straks nog enkele fotos.

Spijtig genoeg is het deze avond mijn laatste vakantie-avond.
Vanaf morgen val ik terug op mijn gewone werk/knutsel routine.
Dus mogelijks tragere vooruitgang, want ik wil nu eerst wat beloftes afronden.

Bovendien staat de Scrap Yard hier te lonken ...
Moeilijke keuzes ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#96
Mijn planning om de muur langs het stationsplein deze avond rond te hebben was als naar gewoonte te hoog gegrepen. [:(]

Wel heb ik :
- de boog van sectie 4 volledig afgewerkt [:)][:)]
- de bakstenen van sectie 3 opgetrokken tot de bovenkant van de boog [:)]
. (het bovenste niveau van de bakstenen kan ik pas leggen als ook de linkerkant van de boog met bakstenen aangewerkt is.
- de aansluiting van de chaufferie op de muur bepaald

Zicht langs het stationsplein :


(op de foto zie ik nu dat ik de horizontale onderkant van de boog wat moet bijwerken.  Wat scheefjes ... klein probleempje)

en het zicht langs de sporen kant :



Nog te doen:
- langs de sporen kant: secties 1, 2, 3 en 6 de bovenfries leggen
- langs het stationsplein
. - de lagen 3 en 4 van de bakstenen leggen in secties 1 en 2
. - de bakstenen vertikale verbredingen (kolommen) leggen, waar nu witte stroken liggen)
- de bakstenen tussen boog en chaufferie
- de bovenste laag bakstenen van sectie 1 tot 4
- de bovenkant van het torentje (kanteeltjes en kegel)

Als dat af is ... begin ik (denk ik op dit ogenblik) aan de chaufferie.
Belangrijk, want met dat gebouwtje bepaal ik de hoogte van de zandsteenrijen van het hoofdgebouw !
Dus best geen foutjes maken [;)]

<hr noshade size="1"><hr noshade size="1">
[Edit] nog eventjes de muur tussen boog en chaufferie bijgemetst.
Hieronder een indruk van wat het rechter uiteinde van het station zal worden.
De koepel zal gedragen worden tot aan het torentje (dat zijn kantelen en kegeltje nog moet krijgen)



Dit be?indigt mijn zomerverlof.
Morgenvroeg terug paraat naar 't werk, en hopelijk 's avonds ... [:p][:p][:p]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#97
Potvermille [:(!][:(!][:(!]

Enkele dagen mijn modelbouw activiteiten gestaakt, want te druk en te laat op 't werk.
Het weekend begint, en ik spring weer uit de startblokken ...

Wat zie ik nu: 



Die korte zijkant van het torentje ziet er uit als een Cake-Walk ...
Schots en scheef, elk van de drie stroken bakstenen [xx(][xx(][xx(]

Dat ik dat woensdag avond niet gezien heb ...  te hevig, zeker ...

Zelfs op afstand blijf je het zien :



Niets aan te doen: de bakstenen moeten van de vier kanten van het torentje !
N? kan ik het nog.  Eens de kantelen er op staan, is het te laat.

Daar gaat mijn hoop om dit stuk deze avond af te ronden ...
Maar ja, beter wat trager en goed .

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#98
Een troosteloze aanblik ...



Het is geen zicht ...
Nog wat wegsnijden, afschuren, en terug opbouwen ...

Het minste dat je kunt zeggen is dat de lijm zijn werk perfect doet:
Nergens een stukje dat je kon aftrekken.  Het was allemaal wegsnijden ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

#99
Oei Jean was een nieuw torentje niet beter geweest ?
Kan de beste overkomen Jean da schots en scheef gedoe.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

#100
JP,  dat was inderdaad mijn eerste idee.
Alleen, toen ik zag hoe het gekleefd zat tegen de sporen-wand, vreesde ik dat ik die muur ging beschadigen, of dat je op zijn minst zou zien dat ik aan die muur geprutst had ...
Daarom kuis ik nu de sporen van de bakstenen zo goed mogelijk op, en overkleef ik het met nieuwe.

Let's wait and see ...

Als het echt niet lukt, kan ik t?ch een nieuwe toren proberen ...
Op hoop van zege [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#101
Moedig om te herbeginnen, maar de afwerking was inderdaad niet in evenredigheid met het mooie strakke werk van de andere muren. Ik denk ook dat het een goede beslissing was. Nu de wederopbouw van het torentje...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

#102
citaat:
Geplaatst door Michiel

Moedig om te herbeginnen, maar de afwerking was inderdaad niet in evenredigheid met het mooie strakke werk van de andere muren. Ik denk ook dat het een goede beslissing was. Nu de wederopbouw van het torentje...



Fraai werk, Jean, Inderdaad jammer van die toren, misschien tijdens het bouwen een tweede persoon erbij halen, die zien vaak de (schoonheids)fouten (of de fouten aan de toren vb)die jij niet ziet tijdens het bouwen !
Groeten Peter[;)]

Gerolf

#103
Dat is tegenslag ... hopelijk krijg je de basis goed glad [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

#104
Jean, een tip om foutjes/vergissingkjes te vermijden:

Ik plak die muurdelen stripjes enz. eerst vast met een miniskuul (speldekopje) fotolijm. Maak daarna een foto (digitaal heeft zijn voordelen, je drukt daarna op erase en weg is het) indien alles goed is ga ik over tot definitieve verlijming. Ik gebruik steeds Tamiya omdat die heel vloeibaar is en omdat die door capilaire (wat een woord) aktie vanzelf onder de te lijmen oppervlakken kruipt.
Met vriendelijke groeten
Peter