Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Eerlijk is eerlijk:  deze boogjes tekende ik  einde 2012, maar het was Gerolf die ze voor me in januari 2013 etste !!!
Op dat ogenblik was etsen voor mij nog een grote onbekende ....
Met de grootste zorg bewaard, om eindelijk nu verwerkt te worden ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#3631
Na het dwarsboogjes en venstertjes solderen, gisteren aan de lantaarntjes geknoeid.
Geen succesdag, maar ook geen verloren tijd: het is alweer eventjes zoeken naar de beste oplossing ...

Met een lantaarntje van lang geleden, waar het sierwerk te grof was, en de "ophanging" een ramp, naar een aanzet voor nieuwe oplossing (goeie ophanging (messing buisje van 0.5mm, 0.3mm doorgang), maar nog geen sierwerk (op foto hangt lantaarntje er wat scheefjes bij, maar dat is opgelost  ;) ) :



Met beide oplossingen is er een probleem van lichtopbrengst.
Geprobeerd om het strooilicht bovenaan via zilverpapier naar beneden te richten, maar dat zilverpapier blijft niet liggen, en is moeilijk te hanteren.
Dus eens proberen met zilververf ... dat natuurlijk thuis ligt.
Wat zitten uitproberen met de bevestiging van de ophanging aan de spanten, en het lijkt dat het wel zal lukken (eens de lantaarntjes af zijn).

Vandaag is het uitzoeken hoe ik de spoorkap het best bevestig aan het stationsgebouw, en het stationsgebouw zélf wat verder afwerken ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

modèlisme

Jean,
Het best zou je het plastieke kapje uitboren en het ledje in het kapje steken, misschien heb je dan meer lichtopbrengst.
 

raf

@ Jean
waarom maak je van het ledje niet meteen het kapje
als je led dik genoeg is heb je de mogelijkheid tot het afdraaien van het ledje
een led is niet zoals een lampje hol en je kunt afdraaien zolang je de elementjes maar niet raakt.
heb je geen draaibankje dan gewoon in de boormachine spannen dat lukt ook.
al is een draai bank handiger.
voor zulke werkjes zijn er occasie uurwerk draaibankjes te koop voor haast geen geld
ze zijn klein en het enige nadeel is dat je net zoals een hout draaibank uit de hand moet draaien
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/draaibanken/m826487670-bergeon-1766-draaibankje-model-a-met-regelbare-motor.html
dit is een hele mooie met een kruisbankje en hier kan je dus wel makkelijker op draaien
eventueel een profiel bijtel maken en je kan de mooiste lampjes steken die je maar kunt verdenken

gr raf
ps ik draai op zulk een bankje mijn lampjes voor op mijn boten maar net geen foto er van te vinden natuurlijk
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Mmmhhh ... twee oplossingen, inderdaad.
Al moet ik zeggen dat de oplossing van Paul wat eenvoudiger lijkt ...

Draaibank heb ik hier (natuurlijk) niet bij de hand, maar zou thuis te proberen zijn.
Alleen zit ik dan te knoeien met de pootjes, die véél te groot zijn (in sectie). (kunnen afgeknipt worden en vervangen door lakdraad, maar die verbinding blijf je zien).

Boor heb ik ook niet bij de hand, maar binnen enkele dagen ... het proberen waard ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Het klinkt bijna of je uitkijkt naar het einde van je vakantie...

doomslu

Citaat van: marc goovaerts op 26 juli 2014, 12:49:11 PM
Het klinkt bijna of je uitkijkt naar het einde van je vakantie...
;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

 >:( :(  :( ... Zeker niet ...
maar er is niets aan te doen ... alle leuke dingen hebben een eind ...

Troost is dat ik t :oug enkele werkjes kan aanpakken met het juiste gereedschap ...
Zal wel moeten, want de tijd smelt als sneeuw voor de zon ...

(even paniekaanval de kop indrukken ...)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Nog een derde oplossing (ook om thuis te doen):
Malletje maken, transparante giethars, en je ledje mee ingieten
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

Citaat van: Gerolf op 27 juli 2014, 10:05:22 AM
transparante giethars

Mijn ervaring voor transparante giethars was dat de giethars bij kleine  (nu uiterst kleine) ofwel: Niet uithard of (uitzonderlijk) wel uithard maar zeer elastisch is.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

@ Cedric: Bij kleine hoeveelheden moet je natuurlijk extra opletten voor de mengverhoudingen  ;)
Alternatieven zijn gewone transparante hobbylijm, tweecomponentenkit, ... (zoiets kleeft toch niet aan silicone)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

Citaat van: Gerolf op 27 juli 2014, 10:12:06 AM
@ Cedric: Bij kleine hoeveelheden moet je natuurlijk extra opletten voor de mengverhoudingen  ;)
Alternatieven zijn gewone transparante hobbylijm, tweecomponentenkit, ... (zoiets kleeft toch niet aan silicone)

Het was voor mijn gevelstuk, na aanraden van Jean (had beter direct geluisterd), MC 12 gekocht. Ging als een trein vooruit.
Had ook trennspray gebruikt maar als het niet goed uitgehard is, blijft de helft aan de mal kleven (bij transparante).

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

raf

het probleem is bij kleine hoeveelheden het mengen
ik meng daarom steeds dezelfde hoeveelheid en ik heb steeds meer malletjes van andere dingen die ik dan mee giet
BV plaatjes voor op put deksels en dergelijke te leggen heb je steeds tekort.
omheiningen ,deuren venstersponningen enz.
en nog zelden een probleem gehad met uitharden

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Giethars is inderdaad een extra mogelijkheid ...
Heb nog een dagje bezinning, voor ik terug aan de lantaarntjes begin ::)
Kleine hoeveelheden giethars mengen, leidt inderdaad snel tot fout afmeten, slechte mengverhouding, en slechte resultaten.
Mijn oplossing is net als bij Raf: steeds wat méér mengen, en extra malletjes (voor klein-scenery materiaal als vaten, kratten, preizertjes, ...) vullen.

Vandaag nog enkele uurtjes knutsel-tussendoortjes ... en dan ... inpakken ... (snif)

Gisteren wat aan het stationsgebouw gewerkt:
sierlijst aan de spoor-gevel eindelijk afgewerkt, torentjes boven de hoofdingang eindelijk bevestigd, twee derde van het onderdak eindelijk klaargemaakt (nog niet bevestigd, want nog wat electriciteitswerken uit te voeren).
Nú zie ik pas, dat de gevels niet altijd even recht zijn, en de hoeken niet altijd 90 graden hebben ...

Al bij al veel minder gedaan dan gehoopt, deze twee weken ...
Komende weken steek ik serieus wat extra tandjes bij, want er zijn nog maar elf weekjes ... elf ...

Daarna: gegarandeerd enkele weekjes knutsel-stop ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

Jean zie het positief in, nog 11 weken kunnen wij van de voortgang van jou knutselkunsten genieten, ik kijk daar naar uit, want wat jij presteert in N, petje af.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154