Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

pabe

Citaat van: eve op 01 september 2012, 11:29:22 AM
Op aangeven van PeterC heb ik volgend beeld kunnen "schieten" :



Daar zit geen zandstenen band volgens mij...

Erik

Jean, ik zal straks nog eens passeren en wat fotos  maken...  ook eens kijken of er vroeger misschien wel die zandsteen boord tussenzat...

groetjes,  Paul

Steam.N

Citaat van: pabe op 02 september 2012, 03:02:46 AM
Jean, ik zal straks nog eens passeren en wat fotos  maken...  ook eens kijken of er vroeger misschien wel die zandsteen boord tussenzat...
Thanks, Paul.
Het zou wel eens kunnen, dat die laag er niet is, want in de tegenoverliggende muur (van de chaufferie) is op die hoogte óók geen zandsteen ...
Geen idee waarom niet ...

Mocht je toch langs gaan, check je dan ook de twee wachtzalen (ref pm)

Thanks !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#182
Endelijk terug in mijn knutselkot ...  rug gebroken, knieën kapot ... maar in vorm om er terug in te vliegen  :)
Dank zij Erik, Peter en Paul kan ik de zijmuur afwerken.
De volgende baksteenstrook is bijna klaar ...



Hopelijk rond ik deze kant deze avond nog af ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#183
Weer een klein stukje vooruit :



De muur is niet afgewerkt, zoals ik gehoopt had, maar ik ben er niet ver af:
Nog één deur afwerken, een andere volledig bouwen.
En wat putty gebruiken om de bakstenen boog aan te werken.

De bovenfries is afgedrukt of fotopaper.
De kleur benadert de uiteindelijke baksteenkleur, tegen dat ik de wand geschilderd zal hebben.
Het is maar lichtjes gekleefd, want ik ben niet zeker dat dit de goeie oplossing is.
Wat als ik het gebouw ga weatheren?  Hoe gaat het fotopapier dan reageren?
En hoe gedraagt fotopapier zich op lange termijn ?
Kan ik het (zonder het te beschadigen) aftapen als ik de muur ga spuiten ?
En gaat het op dat ogenblik geen verf opzuigen?

Misschien is het beter om op één of andere manier een mal te maken, zodanig dat ik een gietharsen fries kan maken ...
Het wordt dan wel een heksenwerk om het zuiver te schilderen, zodang dat het niet smosserig overkomt ...
Maar de achtergrondkleur zal dan wel beter matchen met de bakstenen ...

Ik moet er toch eens wat testjes mee doen, vóór ik hiermee doorga ...

De muur ziet er wat raar uit, zo zonder die derde zandsteenstrook.
Maar eens het afdak geplaatst wordt, valt het véél minder op, waarschijnlijk.

Tijd om in bed te kruipen.  Ben al een uurtje langer bezig dan gepland.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

erik de noorman

Ik maak papier waterbestendig eerst door de achterkant te beplakken met schilderstape en daarna door het te behandelen met secondelijm of door het een laag matte vernis te geven. Werkt perfekt. Een laag vernis verdonkert wel de kleuren dus best altijd een teint lichter gebruiken.

Erik.

Michiel

#185
Hoi Jean,

ik ben helemaal niet overtuigd door die papierstrook bovenaan. Ik vind het kwa kleur en textuur teveel afwijken van de rest, en het zal erg moeilijk zijn om het gedrukt papier mooi mee te gaan verven en weatheren.

Ik zou de oplossing zoeken in de richting van etsen. Dan krijgje weer een reliëf en textuur dat in verhouding is met de rest van het gebouw. Als ondergrond dient dan weer gewoon de bakstenen muur zoals nu, en boveop kleef je dan de geëtste symbooltjes. Zo'n symbool bestaat dan uit die centrale, grijze knobbel, en de vier vierkantjes eraan vast, halfdik geëtst (kan dat wel?). Ik ben geen expert, maar misschien zijn er hier kandidaten die je met dit eenvoudig geometrisch ontwerp wel kunnen helpen?  ::)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Prachtig gedaan al Jean. En te bedenken dat dit gebouw in schaal N gemaakt wordt.
Het verschil in de kleur van de stenen zal vermoedelijk nog wel weggewerkt worden als de bakstenen gekleurd en verweerd worden.
Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

#187
@Peter: thanks. 

Nochtans ben ik wat teleurgesteld in de kwaliteit van het resultaat van deze wand.
Voor de relatieve eenvoud, vergeleken met andere stukken van het station, had ik dit verwacht dat dit beter zou geweest zijn.
Het verschil in kleur zal zeker verminderen, eens de slater steentjes hun kleur krijgen.


@Michiel: 

ik heb ook geen goed gevoel van dat geprinte fries. 
Er wordt gesleuteld aan een betere oplossing.   ;)
   
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

Jean, ik weet niet of er in de fries veel relief zit, maar je kan het foto papier met KIP tape afplakken, werkt perfect, gebruik ik ook als iets wordt afgeplakt met airbrushen. Die tape kan je daarna zonder de ondergrond te beschadigen er af halen.
Al gedacht aan het werken met een sjabloon? Er zijn van die prachtige vellen sjabloon papier/plastic te koop waar je zelf de vorm uit snijdt, die vellen blijven een beetje kleven op de ondergrond en dan met airbrush is het zo ingekleurd.

Maar het ziet er nu al geweldig uit,  dit soort uitdagingen komen er voor mij ook aan.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

marc goovaerts

Merk- (en ondertussen soortnaam) voor lichtklevende afplakfolie voor airbrushen is Frisket.

Steam.N

Michael,  op de geprinte strook zit géén relief.
Goed om weten dat ik met die tape kan werken, zonder de strook te beschadingen.
Alleen ... je hebt ondertussen mogelijks gelezen dat ik waarschijnlijk een andere oplossing ga hebben dan dat printen.
Jouw informatie blijft voor de toekomst wel nuttig  ;)

Een sjabloon gebruiken voor dit probleem lijkt me erg moeilijk:
- nauwkeurig uitsnijden (het is allemaal wel erg klein)
- nauwkeurig telkens sjabloon verplaatsen voor volgend stukje (en zo zijn er véél !  voor de zijkant 18x)
  probeer dat telkens maar mooi te aligneren ...

@Marc:  Thanks voor de info  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

Jean, met het sjabloon dacht ik groter, maar heb dat niet expliciet vermeld. Als je een stansje kan maken dan maak je een sjabloon zolang als de langste zijde die je nodig hebt, dat sjabloon hoef je dan maar 1 keer goed te leggen en de hele muur is klaar, wel flink veel voorbereiding, maar daarna win je die tijd dubbel en dwars terug. Maar als je aan een andere oplossing werkt is dat natuurlijk prima, het gaat om het resultaat en niet om de te volgen weg.
Succes en ik blijf je project volgen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

PeterC

Jean, ik denk maar luidop: een masker (laten) etsen om te gebruiken bij het spuiten?  Eens gaan luisteren bij een zeefdrukker voor een sjabloon?  Enkel maar gedachten...
Met geëtste maskers heb ik wel wat ervaring opgedaan in een grotere schaal om nummerplaten, cijfers en insignes te spuiten...  Dat gaf wel een 'strak' resultaat.
Groetjes, Peter


Steam.N

Michael, Peter,  ik ga jullie idee van sjablonen en zeefdruk houden als plan B.
Eerst zien hoe plan A verloopt  ;)

In elk geval apprecieer ik jullie eerlijke mening en meedenken !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

modèlisme

Hello jean,

Een schabloon kan men laten uitsnijden uit zelfklevende folie met een snijplotter.
Die kan men daarna gebruiken als master voor het schilderwerk.
Je kan natuurlijk ook de hele fries met een laser laten snijden en die fries dan gebruiken in je prachtig bouwwerk.
Hoor maar eens bij Paul Colson  ( laserlabo ) ( Paulogic ).
Groetjes,
Paul.