Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Michiel

Jean, dat ziet er fantastisch uit! En het is ook geweldig om lezen hoe gelukkig je bent met het meester worden van deze nieuwe techniek. Erg aanstekelijk, moet ik zeggen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

JC2180

PURE KLASSE noemen we dat!
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Steam.N

Inderdaad een erg gelukkig man.
Misschien wat flauwtjes om dat zo uitdrukkelijk te zeggen, maar ik ben verlost van een langdurige frustratie.

Mijn vorige etsprobeersels waren beschamend, maar met de super ondersteuning van Gerolf, zijn al mijn "fouten" weggewerkt :
- juiste transparanten, instelling printer
- belichtingstoestel, plaatsing transparanten tov lichtgevoelige plaat, belichtingsduur
- ontwikkelbad (concentratie), ontwikkelduur
- etsbad (concentratie),handeling, etsduur
Al deze punten zaten fout, zijn bijgestuurd, en leiden nu tot erg bruikbare resultaten  :)

Ingewikkeld?  Zeker niet, als je de juiste informatie hebt, en het juiste gereedschap hebt.
En dat laatste kan voor het grootste deel zelf gebouwd worden !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Ik twijfel of ik volgende vraag al eerder stelde (denk van niet)  :-[

In NEEB was electriciteit (nog niet, of zeker niet erg) verspreid.
Hoe werd de loskade dan verlicht?
Gaslichten, waarschijnlijk, maar heeft iemand beeldmateriaal hieromtrent voor een gelijkaardig gebouw?
Licht aan de muur bevestigd?  Opgehangen aan de rand van het dak?

Het is nog geen nijpend probleem, maar ik moet het wel stilaan te weten komen, om het proper in te werken, vóór ik het dak opbouw ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Echt heel mooi Jean. Wanneer het ooit tentoongesteld wordt zal je er wat makro-opnamen moeten naasthangen.
Of een loupe voorzien.

Maar 14 ets-projectjes ?
Me dunkt dat eenmaal je de techniek zo beheerst en het nodige materieel hebt, de lijst schier eindeloos zal zijn.

Gerolf

#1175
14 projecten? Onnodig te zeggen dat we benieuwd zijn  :P

Die lampen: Ik vermoed ook gas, en waarschijnlijk voor het gemak tegen de muur of een buis vanuit de muur.
Zeker weet ik het niet. Ik hoop dat er iemand foto's voor je vindt.



Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#1176
Dank je wel voor de fotos, Gerolf.
Het wordt nog een zoektochtje ... maar dit is een begin  ;)


Ets-sessie is afgelopen, en draait uit op een ontgoocheling  :(
(moest er eens van komen, hé ?)

Etsproces duurde al véél te lang: 60 minuten, voor ik het eerste stukje kon oogsten.
Probleem, als je zo lang ets, is dat waar het koper al weggewerkt is, het etsproces in breedte verder gaat, en de lijntjes wegvreet.
Gevolg: een deel van een stukje heeft de juiste breedte, een ander deel is bijna verdwenen ...

Hier de oogst:



De grote roosters zijn voor de ramen, de kleine voor de kelderraampjes aan het einde van het gebouw.

Die kleintjes zijn te gebruiken (ik heb er trouwens maar twee van nodig, maar maakte er meer uit voorzorg).
Die grote zijn té onregelmatig, en lijken me niet bruikbaar.

Morgen denk ik er misschien anders over, maar ik denk het niet.
Ze kunnen wat bijgefatsoeneerd worden, maar voldoen niet.

Morgen mijn belichtingsmasker eens herdenken, waardoor het etsmiddel meer gericht werkt ...

Als troost toch twee stukjes voor de ramen van de loods geplaatst :

]

Zelfs geen indruk van wat het zou kunnen worden.
De roosters lijken te klein tov de raamopening, maar ik moet rondon de opening nog het houtwerk plaatsen (stripjes van 0.5x0.28mm).
Dan kloppen de roosters wél.
Maar dat houtwerk komt pas ná het schilderwerk van de bakstenen.

Plan B (erg arbeidsintensief, met onzeker resultaat) is het rooster één maal  in styreen maken, daar een mal van maken, en dan 20x ingieten met giethars.
Plan C (en snelst) is het rooster printen op doorzichtige plastic, maar dan verlies ik het 3D aspect.

Maar dit etsen moét lukken. 
Mogelijks is mijn etsbak wat uitgewerkt, waardoor alles véél te lang duurt.
Morgen eens de Meester zijn mening vragen  ;)

Maar de dag zit er op.
Uiteindelijk toch tevreden met het werk van de dag (mijn steuntjes blinken me troostend toe  ;) )

Beddeke in, oogjes toe.
Gelukkig is het weekend nog niet voorbij  :) :) :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

OlivierV

Van de grote lijken de bovenste 3 te doen, maar de andere zijn zoals je zelf zegt te onbruikbaar, ze zouden een beetje misstaan met de rest van je kwalitatieve werk.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Havoc

Zou je zoiets niet beter opbouwen uit dunne messingdraad? Een kalibertje maken op een stukje hout en de kruisingen aan elkaar solderen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

railrunner

Jean,

Het is zeer goed dat je er een extra techniek bij hebt.  En eentje met zeer veel mogelijkheden.  Maar toch zou ik daar niet te ver in gaan.  Ik begrijp zeker uw enthousiasme, maar zoals met alles: overdaad schaadt!  Uw glasramen zou ik toch op een klassieke manier maken, dit is door in doorschijnende plasticcard lijntjes trekken om uw roosters te maken.  Heb ik ook gedaan in mijn goederenloods van Scheldewindeke en het optische effect is zeer realistisch.  Bij gelegenheid zal daar eens een foto van trekken, dit gebouwke staat niet meer bij mij thuis.

Michiel

't Is goed om de limieten op te zoeken om te weten wat doenbaar is met het etsen. Maar deze ramen beantwoorden helemaal niet aan jouw afwerkingsverwachting, denk ik. Ik weet niet of je nog progressie haalbaar acht met de etsmethode?

Ik heb hele mooie resultaten gehad met de gelaserde ramen van Dirky en Paul. Zie het draadje van mijn loods in aanbouw. Maar dat is weer een andere techniek.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

modèlisme

Jean,
Het wegetsen in de breedte noemt men onderetsing.
Dit treed altijd op, omdat als men aan het etsen is de zijkanten niet meer beschermd zijn en dus in aanraking komen met de etsvloeistof. Niet te vermijden dus.
Natuurlijk als de etstijd lang duurt, gaat de onderetsing lang door, en dan krijg je het resultaat zoals jij bekomt.
In de industrie ( professionele etsfirmas ) gaat het etsen zeer vlug, een etstijd duurt maar een paar minuten en geen 60 minuten.
Zij hebben door jaren ondervinding hun etsvloeistof en etstemperatuur op punt gesteld.
Normaal moet je, je tekening verbeteren met een bepaalde formule om de onderesting baas te kunnen. Dit is zeer ingewikkeld.
Als men grote oppervlakten te etsen heeft kan men de onderetsing negeren, maar bij kleine zeer fijne onderdelen , moet de tekening verbeterd worden en je etstijd tientalen malen sneller wil je goeie resultaten verkrijgen.
De emulsie van je filmen moeten steeds op het messing liggen, want anders heeft men al een fout door de dikte van film. De belichting gebeurt dan ook langs de zijkant, waardoor je getekende stukken fijner op de fotoresist laag komt.
Waarschijnlijk werk je ook met positieve fotoresist. In de industrie werkt men met een lamiaat als fotoresist. Negatieve fotoresist.
30 jaar geleden etste ik ook zelf, maar ben om goeie resultaten te krijgen, overgegaan tot het laten etsen bij gespecialiseerde firmas. Niet goedkoop, maar zeer prachtig resultaat.
 

PeterC

Jean,

Voor je traliewerk: iets in de zin dat Johan (Havoc) al zei maar dan wel met geëtste onderdelen: vlakke plaatjes met gaatjes etsen en de tralies zelf uit dunne kablagedraadjes opbouwen?  Ik heb al genoeg achter heel wat tralies gezeten om te weten hoe ze opgebouwd zijn   :) :) :)

Blij dat je (weeral) een techniek onder de knie hebt. 

13/11/2012 was de situatie omgekeerd...  Jaloers?  Neen, bewondering!

Groetjes, Peter


Steam.N

#1183
Dank jullie wel voor de hints naar betere oplossingen.
Vóór ik die weg opga, gezien ik uitermate koppig ben, of me niet laat ontmoedigen door een eerste tegenslag ...

Ik heb mijn etsbad vervangen, en het masker herwerkt.
Nieuw masker, waardoor minder koper moet weggewerkt worden,
Nieuw etsbad, om de etstijd te verminderen (oud etsbad-inhoud heb ik nog bijgehouden, voor het geval het nog niet uitgewerkt zou zijn)
Mogelijks een maat voor niets, maar ik wil het weten ...

Jullie goede raad is echter niet in dovemans oren gevallen:
- Olivier, Michiel: resultaat was inderdaad ondermaats, en wil ik niet gebruiken in deze loods.  Past niet
- Johan, Jim, Paul: doenbare opties.  Dat lijntjes trekken had ik al vermeld als alternatief
- Peter: als ik bruikbare gaatjes moet etsen, zijn de plaatjes té breed, niet in verhouding, vrees ik.

Proces start binnen een half uurtje: bad warmt op, pompjes draaien, transparanten worden in een belichtingsmapje omgetoverd ...
Benieuwd ...

Waarom ik het tóch probeer: natuurlijk niet alleen omdat ik koppig ben:
bij mijn eerste (?) poging had ik dergelijk tralie-raampjes geëtst, en met een aantal kwam het redelijk goed.
Toen was het etsbad nog perfect goed ...



[Edit:] typo's verbeterd.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#1184
Belichting gestart ...

[Edit 1:]  ... belichting afgelopen ... ontwikkeld ... nu in 't etsbad ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }