Elementaire beginnersvragen...

Gestart door Passant, 05 juli 2012, 11:06:20 AM

Passant

Beste forumleden,

Ik ben een absolute beginner wat modelspoorbanen betreft, en ik bezit nog niets. Na de laatste tijd nogal intensief op internet te hebben rondgekeken, heb ik (voorlopig) beslist om te gaan voor een digitale modelbaan in H0, met  C-rails, waarop 4 ? 5 treinen tegelijk kunnen rijden. Ik heb een voorkeur voor M?rklin.
Ik heb nu volgende vragen:

1.   is het interessant een starterskit te kopen, en die daarna uit te breiden, of koop ik beter rechtsreeks de rails, de loc en het besturingssysteem aan? Tot mijn grote verbazing raadde een M?rklin-winkel me een niet-M?rklin besturingssysteem aan, namelijk ECOS 50200 (tegen een prijs van ?599!). Is dit echt de beste keuze om mee te beginnen?

2.   Wat is het stroomverbruik van een dergelijke baan? Ik zou op zolder mijn baan installeren, en ik heb daar een gewoon stopcontact, beveiligd door een zekering van 10A, maar er is op die stroomkring ook nog wat verlichting voor de zolder. Volstaat dat?

3.   In dezelfde gedachtengang: ik hoor dat de verlichting van de baan (seinen, ook wissels) op een aparte transfo moeten worden aangesloten. Wat kan het verbruik daarvan zijn?
Graag jullie advies. Alvast  bedankt!

Passant
 

Gerolf

Welkom Gilbert "Passant" [;)]
Digitaal met Marklin ... een voor de hand liggende keuze als je het internet als referentie neemt.
Mag ik je toch aanbevelen om eens "buiten" te komen, naar een modelspoorvereniging bijvoorbeeld?

Stroomverbruik: hangt er natuurlijk vanaf hoeveel lampjes en zo je op je baan wil zetten, maar met 200 Watt kom je al een heel eind.
Het elektrisch (hand-)gereedschap dat je mogelijk nodig zal hebben (cirkelzaag, boormachine, ...) verbruikt meer [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Welkom op het forum, Gilbert !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

Het is niet omdat je een treinbaan hebt dat je zo'n dure centrale nodig hebt!!! Zet op een rijtje wat je centrale moet kunnen, en beslis dan. Wil je enkel wat rijden dan kun je vast veel goedkoper en kwalitatief veel beter vinden. Wil je al die technische snufjes, wil je volledig automatisch rijden met computer en wil je veel toeters en bellen overweeg dan een meer technologische centrale. Het heeft geen zin om zo'n dure centrale te kopen als je slechts 5% van de mogelijkheden gebruikt.
Eerlijk, ik weet niet in welke winkel je bent geweest, maar als die je direct zo'n centrale willen verkopen zou ik daar niet meer teruggaan. Maar dat is mijn mening natuurlijk.

Wil je gewoon rijden, koop dan op ebay of op beurzen het oude Marklin Digital systeem met een 6021 en een transformator. Als je nog links of rechts een interface kan vinden kan je daar ook mee digitaal pc gestuurd rijden. Met enkele keyboards en memory's kun je je systeem uitbreiden om digitaal wissels en seinen te schakelen. (waar ik geen voorstander van ben, omdat dat veel meer kost dan enkele drukknopjes, tenzij je je treinbaan met de computer wil aansturen.). Als er iets stuk gaat kan iemand met voldoende verstand van elektronica die dingen meestal zelfstandig repareren, wat met die moderne hoogtegnologische dingen niet gaat.

Wil je toch iets moderner met een groot scherm en veel mogelijkheden kijk dan eens naar de Intellibox (II) van Uhlenbrock.

Startdozen zijn meestal aantrekkelijk van prijs, maar je moet voor jezelf beslissen of het zinvol is om die nog aan te kopen als je niet alle onderdelen zal gebruiken.
Je wil zef voor Marklin gaan, en als je dat wilt is dat je volste recht. Ikzelf ben een tijd geleden overgestapt op 2-rail omdat er meer beschikbaar was voor mijn interesse en het goedkoper is. Ik heb mij dan een startset van Roco aangeschaft omdat ik besloten had om met een multimaus te rijden.
Voor iets minder dan de prijs van de centrale los, had ik er nog een trein bij die ik ook kon gebruiken en nog wat sporen. De sporen heb ik verkocht omdat ik ander gebruik. Financieel was dat dus zeer interessant. Als ik alles die ik van de startdoos zou los kopen was ik dubbel zoveel kwijt.

Hoeveel stroom je treinbaan verbruikt hangt af van enkele factoren. Heb je veel straatverlichting, rijden er veel locomotieven tegelijk, zijn de rijtuigen van je treinen verlicht, gebruik je nog oude gloeilampjes of de zuinigere ledlampjes. Met die zekering van 10 A heb je dus iets minder dan 10A*230V=2300W. (neem nog een veiligheidsmarge en dan heb je zeker 2kW over. Ik denk dat je met 100 W/VA toch al een mooie treinbaan kunt maken. Dat is dus ruimschoots voldoende.

Het is inderdaad het beste om de spanning voor je treinen te scheiden van die van de wissels, seinen, en andere toebehoren op je treinbaan.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Jurgen

M?rklin, tja, ik heb het en ben er tevreden mee. Dat 2-rail goedkoper zou zijn betwijfel ik nog steeds omdat je naderhand nog altijd decoders moet kopen voor je modellen. Bij M?rklin heb je die standaard in je loc zitten. Dat is een keuze die je zelf moet maken.

Het besturingssysteem kan je van andere merken nemen, al heeft de laatste Central Station ook een DCC-functie en die kost evenveel als de Ecos. Maar er zijn tegenwoordig zoveel digitale centrales dat je eigenlijk alleen zou moeten gaan kijken naar wat je wil en naar de prijs. Wil je een volledig verlicht scherm, dan zijn de Ecos en Central Station ideaal. Heb je liever alleen knopjes, dan kan je beter naar bijvoorbeeld een Intellibox gaan.

Wat het stroomverbruik betreft, geen idee. Ik heb verlichting en mijn digitale centrale op 1 stopcontact zitten dat waarschijnlijk ook samenhangt met de verlichting van enkele slaapkamers. Tot nu toe nog nooit problemen gehad, zelfs niet met een stuk of 10 locomotieven op de baan.

Wat je ook verkiest, veel plezier met de hobby. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

doomslu

Welkom op ons forum.

De belangrijkste keuze alvorens te beginnen zijn de schaal en indien het H0 wordt, het systeem.
We hebben het er hier al heel dikwijls over gehad, dus ik ga het niet herhalen, maar verwijzen naar mijn post van dik een jaar geleden: http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=12222

Let wel, ik herhaal dat ik ieders keuze respecteer. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Huugooke

Er is M?rklin en er zijn de vele anderen.
Bezint eer ge begint is hier zeker van toepassing, maar dat heb je blijkbaar al uitgebreid gedaan.
Op zo'n vraag ga je altijd argumenten van de  pro- en contra liga's van beide systemen op je bord krijgen.
Met M?rklin ga je de veilige toer op. Vergeet de prijsargumenten, dat is op de duur allemaal even... duur. Als je bij dit merk blijft zal je (toch bijna) altijd zeker zijn van een correcte werking, omdat alle onderdelen nu eenmaal op elkaar zijn afgestemd.
Als je voor gelijkstroom kiest zijn de keuzemogelijkheden veel groter. Ook hier kan je bij eenzelfde merk blijven natuurlijk, om dezelfde reden als hierboven. Maar er zijn wel meer opties.
Dit is een hobby waarin je groeit, al doende leer je bij.
Het digitale zou ik op dit moment nog wat uitstellen; eerst een goed baanontwerp.

1: een startset is altijd voordeliger
2: voor je baan en de verlichting zal dat volstaan, maar als je begint te zagen, boren, extra werkverlichting enz., moet je toch even uitkijken.
3: meestal een aparte transfo, maar een eenduidig antwoord is op dit moment moeilijk te geven, want het hangt er van af hoe je digitaal gaat werken.

Passant

Aan allen die totnogtoe hebben geantwoord: hartelijk bedankt.
Ik vind de gemaakte opmerkingen zeer nuttig, en stof tot verder overwegen.
Ook de tip van "eens buiten te komen", en naar een club te gaan kijken, zal ik zeker ter harte nemen. Ik zit in het Mechelse, en "De Pijl" is niet ver...

Bedankt voor de verwelkoming!



 

ysbeer

Over alles moet je je zorgen maken.
Maar niet over die 10A zekering.
Een modelbaan die 2200 watt nodig heeft is een heel heel heel grote
wim

Johnnytrein

Als je beslist hebt neem dan een startstet dat is voordeliger dan alles los kopen.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Frank_N

Marklin leverd goed spul, met een prijskaartje.....

Eens kocht ik (hoewel N spoorder) een uitgebreide Delta H0 start set voor een paar neefjes. Ze speelden er een half uurtje mee[}:)]. Met dat systeem kun je 4 loc's onafhankelijk van elkaar besturen. Mooi was de automatiesche koppeling van de locomotief! Delta loc's kun je wel met andere systemen van Marklin gebruiken, andersom gaat niet.

De prijs van die startset vertegenwoordigde ruimschoots alleen al de losse aanschaf van de loc en de 16V 52VA trafo. Dus lijkt me er niks mis mee te zijn zo te beginnen.

Maar eerlijk gezegd (en sorry voor mijn bescheiden mening) zou ik als starter toch met 2 rail van start gaan.

Uiteindelijk heb ik de startset kado gedaan aan iemand anders.

Edit) Dus ik kan de mening van Johnny onderstrepen.
Groet van Frank

conducteur

Andersom gaat wel, op voorwaarde dat de loc op ??n van de 4 adressen (78,72,60,24) geprogrammeerd staat en 80 met delta control. Of Marklin nog altijd delta machines maakt? Ik denk het niet?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Frank_N

citaat:
Geplaatst door conducteur

Andersom gaat wel, op voorwaarde dat de loc op ??n van de 4 adressen (78,72,60,24) geprogrammeerd staat en 80 met delta control. Of Marklin nog altijd delta machines maakt? Ik denk het niet?



Hoedat programmeren inzijn werk gaat weet ik dan weer niet[8)]

Verder:
Volgens mij niet, Rian. (Delta is out of order) Maar dat maakt niet uit! Om mee te beginnen, als was het een 2e hands set, Prima!! De uitvoering van de wagonnekes zijn niet echt-je-dat, Maar het nodigt wel uit tot experimenteren.

Ik bedoel: wat is er mis mee om in een 2 assertje personenruituig uit zo'n startset zelf bv. verlichting te maken? Je kan je er geen buil aan vallen, Toch [?]
Groet van Frank

gjvdz

Ga je voor een baan met veel 'toeters en bellen' of wil je gewoon met de besturing de trein zelf en niet de wissels en seinen,... besturen? Dit is misschien een goed ( samen met de vorige) om een centrale te kiezen. Ik zou ook eerst en vooral eens bekijken wat je wil op vlak van sporenplan en wat er op dit sporenplan mogelijk moet zijn.
Mvg Giel-Jan

Passant

Zoals ik al eerder schreef: jullie opmerkingen hebben me zeker aan het denken gezet.

Mat name de reactie van "doomslu" - met verwijzing naar een vroeger bericht - heeft me doen nadenken over de keuze 3-railsysteem versus tweerailsysteem.

Ik begrijp heel goed dat er voor beide standpunten argumenten pro en contra zijn... en ik voel me te onervaren in dit domein om me al een mening te mogen permitteren.

Ik probeer me dus aan de hand van literatuur + internetsites nog meer te documenteren.

Maar daarbij rijst een vraag waar ik niet direct een antwoord op vind.
Is het mogelijk de C-rail van M?rklin te "weatheren" en een (dunner) ballastbed aan te brengen op de ballastbasis in kunststof?

Heeft iemand daar ervaring mee?

Alvast bedankt!