Elementaire beginnersvragen...

Gestart door Passant, 05 juli 2012, 11:06:20 AM

Passant

Beste forumleden,

Ik ben een absolute beginner wat modelspoorbanen betreft, en ik bezit nog niets. Na de laatste tijd nogal intensief op internet te hebben rondgekeken, heb ik (voorlopig) beslist om te gaan voor een digitale modelbaan in H0, met  C-rails, waarop 4 ? 5 treinen tegelijk kunnen rijden. Ik heb een voorkeur voor M?rklin.
Ik heb nu volgende vragen:

1.   is het interessant een starterskit te kopen, en die daarna uit te breiden, of koop ik beter rechtsreeks de rails, de loc en het besturingssysteem aan? Tot mijn grote verbazing raadde een M?rklin-winkel me een niet-M?rklin besturingssysteem aan, namelijk ECOS 50200 (tegen een prijs van ?599!). Is dit echt de beste keuze om mee te beginnen?

2.   Wat is het stroomverbruik van een dergelijke baan? Ik zou op zolder mijn baan installeren, en ik heb daar een gewoon stopcontact, beveiligd door een zekering van 10A, maar er is op die stroomkring ook nog wat verlichting voor de zolder. Volstaat dat?

3.   In dezelfde gedachtengang: ik hoor dat de verlichting van de baan (seinen, ook wissels) op een aparte transfo moeten worden aangesloten. Wat kan het verbruik daarvan zijn?
Graag jullie advies. Alvast  bedankt!

Passant
 

Gerolf

Welkom Gilbert "Passant" [;)]
Digitaal met Marklin ... een voor de hand liggende keuze als je het internet als referentie neemt.
Mag ik je toch aanbevelen om eens "buiten" te komen, naar een modelspoorvereniging bijvoorbeeld?

Stroomverbruik: hangt er natuurlijk vanaf hoeveel lampjes en zo je op je baan wil zetten, maar met 200 Watt kom je al een heel eind.
Het elektrisch (hand-)gereedschap dat je mogelijk nodig zal hebben (cirkelzaag, boormachine, ...) verbruikt meer [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Welkom op het forum, Gilbert !