Roco reeks 59 in N: total make-over

Gestart door Michiel, 06 februari 2012, 17:48:05 PM

Michiel

Nee, Gerolf, het is op dat vlak erg spartaans bij mij. Een gewone boormachine met een gewoon setje boren, een handdremel, een paar vijltjes, cutters en een setje horlogeschroevendraaiers. Dat is waar ik het mee doe. Goed gereeedschap is het halve werk, maar goed gereedschap is ook vrij duur. Voorlopig moet ik het op dat laatste vlak heel rustig houden. Er komen wel betere tijden... [;)]

Ik ga eens proberen of ik een veertje kan wikkelen dat spant over een asje van 1,5mm diameter. Niet evendent (want na het wikkelen veert de veer weer wat open), maar wie niets probeert heeft niets.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Als dat veertje toch opengaat, span hem dan rond een draadje van 1mm ipv 1.5 [;)]
Ik heb wel eens een boorstatief/draaibank "geimproviseerd": met een lijmtang op het werkblad [:I] Mits de juiste druk is dat haalbaar [8)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Als dat veertje toch opengaat, span hem dan rond een draadje van 1mm ipv 1.5 [;)]

Dat was ik van plan. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Na de vierde poging is het gelukt. Ik heb 2 veertjes gewonden met verenstaaldraad van 0.2mm diameter, die langs een kant klemmen om de motoras van 1.5mm en langs de andere kant om de draaistel-aandrijfas van 1.2mm. Het wikkelen gebeurt dus in 2 stappen: wikkelen om een staafje van 1.2mm over de halve lengte, en de rest wikkelen om een staafje van 1.0mm.

Het resultaat? Een heel stuk beter! De locomotief rijdt een stuk rustiger (zelfs nu zonder vliegwiel) en met minder hinderlijk lawaai. Bon, de test heb ik uitgevoer op mijn plukloc. Nu de definitieve loc met 2 van deze dubbel-veertje uitrusten.

Redskin

Mooi Michiel, proficiat, da's goed nieuws! [:)]
Voor mij handig ook om te onthouden als ik vergelijkbare problemen ervaar [;)].
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Steam.N

Chapeau om je doorzettingsvermogen !
Leuk als je beloond wordt met een goed resultaat [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

Heb je al een tweede slachtoffer voor je make-over? Wordt het Brussel noord anno 1960?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Tof dat het je gelukt is, Michiel [8D] [^]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Doorzettingsvermogen is niet meteen wat mij best omschrijft. Geduld Ok, maar in dit geval had ik al 3 keer de pijp aan Maarten gegeven, maar telkens als ik de loc dan weer een rondje liet testrijden, ergende me het lawaai. Vooral dat er een sounddecoder in zit dat overstemd werd door het ratelen en rammelen van de overbrenging! Niet normaal.

Rian, het wordt Lier 1962; een heel klein projectje dat op een heeeeel laag pitje sudderd. Een kleine module rond de bareel van Lier (A'psestwg) op lijn 15, die meer dicht stond dan open omdat men er steeds langs moest rangeren. Het was niet uitzonderlijk dat de bareel een half uur, of een uur dicht was. Mijn geboortehuis staat er vlak naast. Vandaar ook dit thema rond mijn geboortejaar. [;)] Maar nog maals, dit project heeft geen enkele priotiteit, maar dient een beetje als "bliksemafleider".

Stieven76

Hoi Michiel,

Het is een oud topic, maar bij het zoeken om het waggelen van de Roco 59 op te lossen kwam ik op jou draadje terecht. Ik heb het dan maar helemaal doorgelezen  ;D Hoe is het hier verder mee afgelopen? Heb je het locje afgewerkt gekregen? Ben benieuwd wat er van dit locje geworden is.

De oplossing voor het waggelen, werkt die ook voor het H0 model? Straks of van het weekend eens proberen om eens naar de draaistellen van mijn 59'er te zien  :)

Michiel

Hallo Stieven,

Sinds mijn vrouw de druk wat heeft weggenomen om te verhuizen naar Panama, heb ik dit project (Lier 1962) ook tegelijk weer in de schuif gestoken... voor "slechtere" tijden, snap je?  ;D

De anti-waggel heb ik van een artikel betreffende een H0 model, dus ja!  ;)

Michiel

Een oud draadje, maar daarom niet dood. Ik geef dit project weer een een duw, met het omschilderen van de kap van de Roco reeks 59. Ze werd ontdaan van alles wat niet mee geschilderd moet worden, en volledig ontvet. Daarna werd ze in de primer gezet. Nu wel volledig egaal dekkend!

En nu minstens 24 uur wachten opdat de primer goed uithard...

loebaske

Super dat je dit draadje van onder het stof heb gehaald....

En nu zitten we gespannen op de stoel......op het vervolg :) :)

Michiel

Thanks Eric!

Ik heb ondertussen het draadje weer eens doorgenomen, en las dat bij de doestelling stond dat ik de aangegoten handgrepen zou vervangen door metalen. Dus heb ik de kap weer in de hand genomen, en de originele handgrepen verwijderd, en gaatjes geboord daar waar de metalen handgrepen komen. Ondertussen heb ik ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om een paar correcties door te voeren. Met de primer is het duidelijker waar het nog niet helemaal effen is.

Gerolf

Citaat van: Michiel op 31 januari 2015, 19:37:38 PMMet de primer is het duidelijker waar het nog niet helemaal effen is.

Belangrijk voordeel van een dun laagje primer ;)