3D-printer

Gestart door GTTtommy, 24 januari 2012, 15:41:41 PM

Ludwigdc

NicolasDj, losstaand van de de grote bewondering dat ik heb voor de mogelijkheden van 3D print techniek. Wil ik hier toch reageren op de bewering dat je nog geen andere seinen gezien hebt die correct op schaal zijn.
Waarschijnlijk zal je mijn creaties nog niet ontdekt hebben, ze zijn ook met een andere techniek vervaardigd ( etstechniek ) en op de looproosters na ook volledig correct op schaal.

Op jouw foto?s afgaande zijn de raster afstanden van de looprooster van jouw seinen ook niet op schaal, maar dit is ook niet mogelijk. Ik heb ze bij mij eerste ontwerpen op schaal getekend, met resultaat dat ze geen enkele mechanische sterkte meer hadden. Bij het uit de etsbak halen vielen ze bij de minste manipulatie er gewoon uit.

Ik weet niet of de kunststof waaruit de seinen gemaakt zijn achteraf nog bij de plooien is,
Maar de beschermleuning van het loopplatform zouden ook beter iets dikker uitgevoerd worden, zodat het iets meer mechanisch stevigheid heeft en het er zo wat rechter uitkomt.

Ziehier mijn eerste mislukte roosters:



Voorbeeld van een zadelsein en rooster:


Mijn ontwerp daarvan :





Mijn seinbrug met looprooster:





Hier mijn andere seinmodel :





Rangeerseinen :







Beestige groeten,

Ludwig
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

Steam.N

Knap etswerk, Ludwig !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door MARKLINRIJDER


De mijne op een Ultra? en de jouwe wellicht op een Aureus of Perfactory micro.
De ultra heeft enkel een groter bouwplatform wat een beetje ten kosten gaat van details.  De laatste is specifiek voor de juwelen markt en heeft zeer fijne details.  Jammer van het kleine bouwplatform.

Grtjs,
David


David, moeten we dan voor de keinere details/schalen op zoek naar die laatste machines ? Ik heb een jaar geleden eens contact gezocht met de diamantsector, waar men in was printte (om rechtstreeks te gebruiken bij de verloren was-methode).
Maar de prijzen waren schrikbarend hoog.

MARKLINRIJDER

Marc,

Je denkwerk is fantastisch, inderdaad enkel met dat soort printers kunnen de gewenste details gehaald worden momenteel.

De diamant en juwelen industrie gebruikt inderdaad deze printers.
Daar speelt geld geen rol zeker???

Kostprijs van de printer, begint al gauw op 50000?.
Heb je heel wat stukjes te printen vooraleer je dat terug verdient.
En je blijft beperkt tot een klein formaat.

De grotere broer verliest details en kost bijna evenveel.

Grtjs,

David

marc goovaerts

Het was niet enkel de prijs van machines die schrikwekkend hoog was. Ook iets laten printen viel een beetje buiten hobbybudgetten.
Maar juweliers verkopen dan ook niks voor een paar euro h

nicolasdj

citaat:
Geplaatst door Ludwigdc

NicolasDj, losstaand van de de grote bewondering dat ik heb voor de mogelijkheden van 3D print techniek. Wil ik hier toch reageren op de bewering dat je nog geen andere seinen gezien hebt die correct op schaal zijn.
Waarschijnlijk zal je mijn creaties nog niet ontdekt hebben, ze zijn ook met een andere techniek vervaardigd ( etstechniek ) en op de looproosters na ook volledig correct op schaal.

Op jouw foto?s afgaande zijn de raster afstanden van de looprooster van jouw seinen ook niet op schaal, maar dit is ook niet mogelijk. Ik heb ze bij mij eerste ontwerpen op schaal getekend, met resultaat dat ze geen enkele mechanische sterkte meer hadden. Bij het uit de etsbak halen vielen ze bij de minste manipulatie er gewoon uit.

Ik weet niet of de kunststof waaruit de seinen gemaakt zijn achteraf nog bij de plooien is,
Maar de beschermleuning van het loopplatform zouden ook beter iets dikker uitgevoerd worden, zodat het iets meer mechanisch stevigheid heeft en het er zo wat rechter uitkomt.




Ludwig, inderdaad, je hebt hier wel een punt. Mijn bewering is mischien overedreven. Wat ik bedoel is de schaal van commercieel verkrijgbare seinen, dit is wat ik zie op de markt vandaag: (Wat mij het meeste stoort is de mast)
-Henckens: Glasvezel, dikke mast niet in verhouding.
-Jocadis: Zijn deze nog beschikbaar? Wat verouderd kwa technologie niet?
-B-models: Zijn deze nog beschikbaar? Afgrijselijke lichtkapjes.
-Staf Demeester: Mast is niet correct, Zelfbouw, Maar grote keuze aan opties.
Algemeen voor allemaal: Gelimiteerd in keuze van sein vormen en opties. (Uitgezonderd seinen van Staf)

Die van jouw zijn natuurlijk prachtig, en hebben als voorbeeld gediend voor de creatie van de mijne. De looprooster heb ik geen refentie en heb ik ze zo klein mogelijk gemaakt als het kon. (Heb je plannen van een zadelsein, die zou ik ook wel eens willen uittekenen in 3D)

Ik denk dat we met moderne technieken iets kunnen maken die toegankelijk is voor iedereen en de juiste schaal maximaal respecteerd. Etsen is natuurlijk ook een oplossing, maar je moet dit al zelf kunnen doen en willen doen. 3D printen; je krijgt het afgewerkt geleverd. Schilderen, solderen en lijmen kan de meeste modelbouwer.

Ik ben nu weg voor 1 maand, maar in augustus gaan we verder:
-Schilderen
-Kijken of de LED's te solderen vallen
-LED's erop plakken
-Afwerken en model aanpassen waar nodig (railing, LED steuntjes etc.)

Tot in Augustus..

Ludwigdc

Als je enkel de commerci?le bekijkt heb je natuurlijk overschot aan gelijk;
Nu zijn mijn seinen wel grotendeels correct, maar daardoor minder geschikt om er een
betaalbaar commercieel  product van te maken, vooral dat op gebied van het plaatsen van de led?s en hun bedrading kruipt er nogal tijd in. Ik heb al enkel aanpassingen bedacht om dit  effici?nter te laten gebeuren, maar tot nu toe is dit steeds ten kosten van natuurgetrouw uitzicht van de sein.
Voor eigen gebruik maakt die extra tijd dat je nodig heb natuurlijk niet veel uit, maar voor serie productie zijn mijn ontwerpen minder geschikt.

Maar volgens mijn moet iedereen die de Belgische seinen maakt er toch in slagen om de correcte maat van de mast en seinbord te kunnen aanhouden. Met de huidige stand van mogelijke technieken en materialen aanbod zou dat geen probleem mogen zijn.
Ook de beschikbare Led?s zijn klein genoeg zodat de seinbord zeker op schaal gemaakt kan worden. Ik gebruik topled?s omdat de diameter van de lens even groot ( op schaal ) is als de werkelijke lens diameter van de grote seinen. Er bestaan nog vele Led?s die kleiner zijn dan deze topled?s en zelfs die topled?s geraken zonder problemen op een correcte seinbord geplaatst. Seinen met lichtgeleiders die vanuit de voet komen vind ik de grootste vloek die er is.

Foto van de lichtbehuizingen in het echt, er zijn zeker led?s te vinden die op schaal niet groter zijn.
Hier bevind er zich aan de achterkant van het seinbord een U-Profiel vormige kader, op schaal zou men die extra dikte kunnen benutten om bedrading in weg te werken. Bij de afgeronde seinborden dat ik tot nu toe namaakte heb je dat niet en is de seinbord een platte plaat met enkel de lampbehuizingen die uitsteken aan de achterkant.




De schaalmodellen met Topled's ( Ik heb uitvergroot uit bestaande foto's , dus sorry voor de korrelige foto's. )





De topled's dat ik gebruik.



Foto van leuning, ik kan dat op schaal uittekenen maar bij mijn etstechniek is dat al te fijn
om nog werkbaar te zijn, het zou nooit recht blijven staan en bij de minste manipulatie tussen mijn vingers vedwijnen.



Door beperkingen van de mechanische sterkte van het gebruikte materiaal zal je sommige dingen dus niet op juiste schaal kunnen maken, dit dan vooral voor de looproosters , relingen, treden enz.

Ludwigdc
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

Havoc

Is deze printer al gekend hier? Ik heb niet de hele thread nagelezen, ook geen ervaring met die printer: http://cubify.com/index.aspx
Met vakantie voor onbepaalde duur.

marc goovaerts

Hier is dit soort nog niet aan bod geweest.
Waarschijnlijk wegens onbruikbaar voor modelbouw.

In Dortmund werd een soortgelijke machine - volgens hetzelfde werkingsprincipe - gedemonstreerd.
Ik kon er niet gauw genoeg naar toe.
Na vijf seconden kijken heb ik enkel een diepe zucht kunnen slaken.
Zelfs op schaal 1/10 (een hoofd dat ze aan het 'printen' waren) kwam er enkel een opeenstapeling van 'worstjes' uit, met de vage contouren met een hoofd.

Gerolf

Ik reageer wat laat, maar een tip voor je etswerk:
Je gebruikt messing als basismateriaal, en dat is bij zeer fijne details erg kwetsbaar.
Ik gebruik al een tijdje "nieuwzilver": bestaat in zeer dunne plaatjes, en het is een stuk steviger, vooral omdat het wat veerkrachtig is.
Het is even makkelijk te etsen, te solderen, te snijden, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

Is er eigenlijk een huis-en-tuin benaming voor 'nieuwzilver' ?

Eerst dacht ik dat het om een Duitse benaming ging van inox, maar vermits ik ondertussen gemerkt heb dat beide afzonderlijk aangeboden worden...

Wel las ik ergens dat je nieuwzilver best gebruikt waar er scherpe hoeken moeten geplooid worden, messing bij ronde buigingen [?]

Gerolf

Het is een koper-nikkel-zink-legering. Men noemt het ook Alpaka, Argentan, Minargent, Cuivre blanc en German Silver
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

In Duitsland noemt men het meestal "Neusilber"  Een officele naam is dat echter niet.
Met vriendelijke groeten
Peter

modèlisme

Nieuwzilver of messing is allebeide goed te esten of te verwerken.
Inderdaad is nieuwzilver iets taaier dan messing.
Maar de fout van het kapot etsen komt door de lange duur van etsen als je het zelf uitvoert.
In de industrie gaat het etsen zeer snel en is de onderetsing dus klein.
Men kan het kapot etsen voorkomen door iets dikkere lijnen te tekenen en dus het rooster iets groffer te maken.
Nieuwzilver is duurder en moeilijker aan te kopen. Niet iedereen heeft dit in stock, zeker niet de zeer dunnen platen.
 

Gerolf

citaat:
Geplaatst door mod?lisme
Nieuwzilver is duurder en moeilijker aan te kopen. Niet iedereen heeft dit in stock, zeker niet de zeer dunnen platen.
saemann-atztechnik heeft het beide, en de prijzen verschillen nauwelijks [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw