Waar zijn we nu mee bezig ? Microcontrollers

Gestart door ToThePoint, 13 januari 2012, 10:27:28 AM

conducteur

#include <htc.h>
// Config: HS ext Xtal- Watchdogtimer disabled - LVP Disabled
__CONFIG(FOSC_HS & WDTE_OFF  & LVP_OFF);
#define _XTAL_FREQ  20000000   
void main()
   {
      unsigned int positie
      unsigned char richting
     
     

}



Nu nog de timer starten, interrupt genereren, stappen tellen en dan zou de motor moeten draaien...
--> http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,14950.1200.html
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Citaat van: Gerolf op 18 oktober 2013, 21:41:54 PM
Citaat van: Havoc op 18 oktober 2013, 21:16:02 PMAls je meer dan 1 stuk nodig hebt, dan is het prijsverschil geen punt.

Ik vermoed dat je het tegengestelde bedoelt ...

Wat die honderden IO's betreft: klopt. Daar ben ik de laatste tijd volop mee bezig ...  ::)

Klopt, moet "als je maar 1 stuk nodig hebt" zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Geert

Draadloze terugmelders via de digitale locspanning.

Het zit nog maar in een denk fase, maar volgens mij moet het mogelijk zijn een goedkope terugmelder onder de bedding van Marklin C of M rail te plaatsen (of andere als er maar ruimte onder het spoor is). De terugmelder neemt zijn voeding  af van de digitale locspanning, en melden ook terug via de digitale locspanning.

Het idee komt van het aanmeldprincipe van Mfx loc's dat ik aan het bestuderen was. Waarom niet tijdens de pauze's tussen het digitale data verkeer door, de digitale locspanning te gebruiken om een eigen zwak digitaal signaal er op te superponeren.

Dit kan eigenlijk voor elk type digitaal signaal: DCC, Mfx en MM zolang er maar pauzes in voorkomen.

De basis bestaat uit een goedkoop PIC µC, een eenvoudige gelijkrichter, stroomdetectie via spanningsval over dioden (zie principe pendelautomaat) en een geschakelde weerstandsbelasting om een digitaal signaal de superponeren op de voeding. Dit kan allemaal in SMD techniek voor 2 à 3€ per terugmelder. Elke PIC µC krijgt een uniek adres, deze die het best overeenkomt met het S88 protocol, bv: terugmelder 2.14 . 

Tussen de centrale en de aansluitingen naar de treinbaan kan je dit gesuperponeerd signaal er eenvoudig uitfilteren. Dit gebeurd ook door een PIC µC. De µC zet de terugmedingen netjes op zijn plaats volgens het S88 protocol. De centrale kan deze µC gewoon uitlezen volgens de standaard S88 bus.

Het voordeel is dat je snel een geautomatiseerde baan kan opbouwen en weer afbreken met maar twee aansluitdraden (als je ook de wissels zo aanstuurt).

Moeilijk kan dit niet zijn, we hoeven immers geen digitaal signaal te analyseren enkel maar kijken of er een pauze is. Terugmelding via superpositie is al meermaals met succes toegepast door andere modelbouwers. En van digitale S88 terugmelders en µC weet ik voldoende.  ;)

Waar ik nog wel een oplossing moet voor vinden is dat de terugmelders allen niet tegelijkertijd iets mogen terugsturen....  :-\


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Gerolf

en wat wil je precies (terug)melden, Geert?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Sattrickske

Citaat van: Geert op 23 oktober 2013, 16:05:53 PM
Waar ik nog wel een oplossing moet voor vinden is dat de terugmelders allen niet tegelijkertijd iets mogen terugsturen....  :-\
Als je nu hetzelfde principe toepast op de communicatie tussen je terugmelders?  Gewoon een signaal superponeren, ipv dat je communicatie in één richting verloopt, zal het nu in 2 richtingen gaan.  Elke terugmelder geeft door aan de volgende dat hij nu mag 'praten' en de laatste geeft dat terug door aan de eerste.

Maar toch een paar opmerkingen:
- ik zou nooit dit soort van communicatie gebruiken op de rijspanning, ik ben er niet helemaal van overtuigd, maar vroeg of laat riskeer je problemen met je booster(s) als die niet goed genoeg isoleert.  Zonder isolatie, zal je als je ooit per ongeluk op hetzelfde ogenblik praat als de booster nagenoeg een kortsluiting bekomen.  Met isolatie zal de booster geen kortsluitingen op de baan meer detecteren.  Da's mijn idee over boosters en klooien met de rijstroom...

- waarom stroomdetectie en geen massadetectie?  Met stroomdetectie ga je nooit een 'verloren' wagonnetje terugvinden.

Mijn modules zijn voorzien van 4 stroomdraden (2x rijstroom en 2x accessory) en 1 UTP communicatie kabel.  Van de UTP ga ik er 3 gebruiken (CAN-H, CAN-L en GND).  De GND is niet echt nodig, maar helpt enorm...  Ik denk er ook nog aan om 3.3V door de UTP sturen om de µC's apart te voeden.

Gerolf

Citaat van: Sattrickske op 24 oktober 2013, 13:02:48 PM- waarom stroomdetectie en geen massadetectie?  Met stroomdetectie ga je nooit een 'verloren' wagonnetje terugvinden.

Die volg ik niet. massadetectie wordt toegepast bij 3-rail, Stroomdetectie bij 2rail.
Een verloren wagonnetje wordt dan gedetecteerd met een weerstandje over de wielen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

ja, dat laatste klopt maar dna moet je al je wagons voorzien van dat weerstandje.
En dat is niet "standaard" zo gemaakt natuurlijk.     Vandaar denk ik de vraag van Patrick.

Bij 3-rail is  massadetektie meest gebruikt omdat het  niet alleen simpel is, maar ook de wagons en lok standaard  "gekoppelde" assen hebben.    Vandaar dat je met bvb Märklin AC wagons op een 2-rail baan niet moet aankomen.   Dat rijdt niet ver .... :-P
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

.. en als je tweerail-wielen op een 3R gebruikt, wordt je wagen niet gedetecteerd  :)

Stel dat je wil weten of een bepaalde loc op een bepaalde plaats langs is geweest, zijn er nog andere manieren (barcode, RFID, ...)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

of met  een magneetje en een  reed contact,  of optisch met een lichtsluis, of met een druksensor onder het spoor,  inderdaad er zijn veel manieren.  De ene al simpeler of duurder dan de andere.

Het klopt als een zwerende vinger, dat een van DC wielen voorziene wagon op een AC baan makkelijk kan "verdwalen"  zonder  opgemerkt te worden door massadetectoren.

Als de wielen op de DC assen maar "enkelzijdig" geïsoleerd zijn, dan kan je het opvangen door de geïsoleerde kant van de as afwisselend te monteren en een simpel gedeeltelijk gestript draadje tussen de 2 assen  te draaien.  dan heb je bvb vooraan de wagon de as verbonden aan het linker wiel (n rechts geisoleerd) en achteraan omgekeerd.   Dus als je dan de 2 asjes  verbindt met een draadje (gewoon losjes 1 of 2 keer rond elke as draaien) , ben je er al , dan heb je ook massa detectie mogelijkheid met DC assen.

hetzelfde principe kan je ook toepassen voor stroomdetectie op DC  2-rail banen, maar dan met een weerstandje van bvb 10K er tussen ipv een draadje.


Als je daarentegen dubbelzijdig geïsoleerde assen hebt (waar beide wielen apart geisoleerd zijn)  dan lukt dat niet.  Dan ben jeaangewezen op bvb weerstandslak of een gesoldeerd SMD weerstandje tussen as en wiel.



SORRY al sik hier open deuren ingetrapt heb of voor de zoveelste keer maar op hetzelfde gehamerd heb... !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Oei precies niet alles gelezen, dacht dat hem om 3-rail ging.  Dan gaat m'n opmerking inderdaad niet op.

Maar voor de DC wielen heb ik wel een trucje (3-rail): gewoon gaatje in de isolatie boren en een messing pinnetje in persen; beetje bijvijlen en een likje verf en je ziet er niks meer van.  Of als je eenvoudig aan vervangwielen kan geraken gewoon een setje AC wielen aanschaffen :P

Geert

Bedankt allen om mee te denken. Het is wel niet de bedoeling om andere manieren van terugmelders op te sommen. Ik wil mij hier beperken tot terugmelders via de digitale voeding voor de locs.

Het is maar een experiment dat eventueel praktisch kan zijn voor op- en afbreekbare banen in C of M rails, zeker als je deze even opbouwt op een keukentafel of iets dergelijks.


Waarom stroomdetectie?

-De detectie die ik gebruik werkt zowel bij stroomdetectie 3rail en 2rail als bij massadetectie 3rail. Het is  gewoon dezelfde schakeling, enkel moet je bij massadetectie er een R van 10k bijvoegen als belasting waar een stroom door loopt.

-Bij massadetectie moet je je C of M rails ergens beschadigen zoals: doorslijpen,  doorknippen of wat dan ook. (alhoewel het bij mij al 30 jaar geleden is dat ik nog een M rail vastgepakt heb...) Bij stroomdetectie via middenrail hoeft dit niet.

-Deze schakeling is ook bedoeld voor onze 2 rail vrienden.


Principe dataoverdracht:

De schakeling zet geen bijkomende spanning op de digitale locvoeding, wat de schakeling wel doet is met een redelijke hoge frequentie een belasting in en uit schakelen waardoor je een rimpel krijgt op het voedingssignaal. Dit zal maar enkel mV zijn, maar door de hoge frequentie redelijk eenvoudig uit de locvoeding te filteren net na de centrale. 


Terugmeldfrequentie:

Het is niet zo dat we op elk moment de toestand van de terugmelder wil weten. Enkel als er een toestandwijziging is, moet deze doorgemeld worden. Dit beperkt al het datatransport op de locvoeding. De S88 bus naar de centrale staat los van dit terugmeldsysteem.


Aantal terugmelders:

Deze wil ik beperken tot 128. Zo kom ik met 1 byte datatransport toe, 7bits bevat nummer terugmelder en 1 bit is toestand terugmelder ( 1 of 0). Foutcorrectie zal waarschijnlijk iets als het MM protocol zijn, 2 keer na elkaar hetzelfde doorsturen? Houd het simpel...


Planning?

We zien wel, eerst nog wat andere projecten verder af werken en is plannen maken voor mijn vaste baan.  Daar moet ergens het volgende brugje op komen:



Het is nog maar het middelste deel ervan, totaal 3,6meter lang en 0,6m hoog. Dit ligt project al een jaar stil... Zo ziet deze er int echt uit , en ik dacht dat één van onze moderators deze enkele weken geleden in het echt heeft gezien ...


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Steam.N

Knappe brug !
3.6 meter totale lengte?  Dat is al langer dan mijn knutselkamer   8) 8)
Je bouwt blijkbaar een kanjer van een baan !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Geert

Citaat van: Steam.N op 25 oktober 2013, 14:57:24 PM
Knappe brug !
3.6 meter totale lengte?  Dat is al langer dan mijn knutselkamer   8) 8)
Je bouwt blijkbaar een kanjer van een baan !

Tja, als je ooit eens langskomt zul je merken dat ik een ruimte heb van 11,5m op 9m  :o

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

adrievans

Citaat van: Geert op 25 oktober 2013, 14:59:00 PM
Citaat van: Steam.N op 25 oktober 2013, 14:57:24 PM
Knappe brug !
3.6 meter totale lengte?  Dat is al langer dan mijn knutselkamer   8) 8)
Je bouwt blijkbaar een kanjer van een baan !

Tja, als je ooit eens langskomt zul je merken dat ik een ruimte heb van 11,5m op 9m  :o

Geert

Slik,dat is mijn twee woonlagen bij elkaar opgeteld  :P
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.