En ja het is gelukt.
De decoder voor 1 sein met v-keeper + u balk + cijfer had u reeds gezien. Deze kan 12 seinbeelden weergeven vanuit koploper en gebruikt daarvoor 4 adressen.
Jammer want de decoder kan er 16 aan, maar koploper stuurt max 12 seinbeelden.
Dezelfde decoder is nu uitgerust om 2 seinen te besturen ook met normaalspoor en tegenspoorbeeld op 6 adressen, het is te zeggen. 3 adressen voor sein 1 en 3 voor sein 2.
Vanuit koploper kan men 8 seinbeelden per sein versturen en ook dit kan de decoder aan.
Ik ben hier vrij zeker van want het decoder gedeelte dat de basis parameter samensteld waaruit de seinbeelden gevormt worden is gedebugt (betekend visueel getest met een extra stuk programma in dat programma)
Debugging of debug wil zeggen een bug zoeken. Bug is het engelse voor (een) fout.
Dus debuggen betekend niets meer dan via een extra stuk programma in het programma kijken of dat programma doet wat het vermoedelijk moet doen. Vermoedelijk want men kan wel denken dat het werkt, maar niets is minder waar.
Waarom een extra stuk programma ?
Wel omdat men niet kan zien wat er gebeurt in een microcontroler. Enkel het eindresultaat is zichtbaar, maar de tussenstappen blijven onzichtbaar.
Een eindresultaat kan enkel het beoogde resultaat geven als alle tussenstappen ook naar behoren functioneren. Maar aangezien die tussenstappen niet zichtbaar zijn moeten die eerst getest worden op het behoorlijk functioneren ervan en dat noemt men DEBUGGEN.
Als ik schrijf dat het "gedebugt"is dan betekend dat de tussenstappen die het uiteindelijke resultaat gaan opleveren getest en naar behoren functioneren.
Wat rest me nu nog ?
Dat wat ik net gedebugt heb daarvan de seinbeelden gieten die door koploper doorgegeven worden en die ik graag op het sein wil weergeven.
Nu het puntje op de i te zetten.
Koploper zend geen beeld door, maar zet een adres op rechtdoor of afbuigen. Of het nu een wissel is of een sein, ze worden op dezelfde manier aangestuurt. Door een combinatie te maken van 3 adressen op rechtdoor of afbuigen kan ik aldus met 3 adressen max 8 seinbeelden weergeven. Met 4 adressen 16. Met 5 adressen 32 beelden, enz...
Bemerk dat het hier de binaire code cq rekenwijze volgt.