Nieuws:

Nu in MSM 252 TEST: Een vergelijking van de ICR en ICRmh-rijtuigen in H0 * Exact-Train gesloten goederenwagen type 2021 ex-DR-Bremen

Hoofdmenu

Testbaantje

Gestart door PeterC, 03 oktober 2011, 20:25:15 PM

swarol

citaat:
Geplaatst door Dirky

je schrijnwerk ziet er best OK uit!

En inderdaad, de prijs van timmerhout is tegenwoordig schandalig hoog. En helaas zijn er weinig alternatieven.





altijd handig vrienden te hebben in een meubelmakerij, als je moest zien wat die weggooien, [:(][;)]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

PeterC

Na de 'presentatie' van gisteren op zolder toch iets van mijn plannen moeten inbinden: de werkelijke grootte van de tafel kwam aan het licht en (voorlopig?) ga ik er een stuk van 60 cm van tussen laten.  Ook de breedte van 130 cm is niet echt 'handelbaar'.

De ingekorte baan heeft nog een nuttige 'parkeerplaats' van 1500mm dus mijn langste sleep kan er nog op.



Deze morgen verwoed op zoek geweest naar slagmoeren M10.  In de DHZ tot M8 te vinden en dan eens binnengesprongen in een groothandel in ijzerwaren en gevonden (pittig detail 4 slagmoeren M8 in de DHZ 2,50 Euro, 12 slagmoeren M10 in de groothandel 1,60 Euro!).

Deze namiddag misschien de poten maken...
Groetjes, Peter


swarol

ben benieuwd naar het werk in uitvoering[;)]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

conducteur

Ik ben vooral benieuwd naar je elektrische fiddleyard... Overweeg om ook zoiets te maken ter vervanging van de wissels.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik ben vooral benieuwd naar je elektrische fiddleyard... Overweeg om ook zoiets te maken ter vervanging van de wissels.



Rian, dit is nog maar in de 'studiefase'.  Theoretisch al (in mijn hoofd) uitgewerkt maar ik stuit op moeilijkheden...  Ik zou het willen aansturen met Loconet via een PIC maar daar knelt het schoentje...

Volgend commentaar heeft een tijdje staan 'sudderen' (meer dan 3 uren om mijn woorden te wikken en te wegen...) en heb heel lang getwijfeld of ik die zou plaatsen (en meermaals herlezen om 'lange tenen' te omzeilen)...

...
De Loconet bezige bijen zijn blijkbaar een gesloten clubje zodat ze niets van hun code openbaar maken (terwijl warm water uitvinden niet meer van deze tijd is...) en wanne//er je (als ge?nteresseerde met mogelijk ook enige inbreng) aanklopt op hun (volledig afgesloten, private) fora de deur even open gaat om te 'zien' wie er is en die daarna dan hard wordt toegesmeten [:(] weet je het wel...  Blijkbaar 'stink' ik waardoor mijn toegang geweigerd wordt [:o)]

Vind je dan na een lange zoektocht toch wat informatie: blijkt die dan met een paswoord beveiligd te zijn (insiders only, vandaar mijn mening over dat 'gesloten clubje').
Het aantrekkelijke systeem van Loconet is blijkbaar enkel voor die met commerci?le doeleinden voor ogen...

Wanneer ik een Loconet-S88/Loconet-serieel/Loconet-booster nodig heb, wil ik daar gerust voor betalen; die (aantrekelijke) prijs betaal ik met veel plezier.  Het ontwikkelen, debuggen, proberen, herbeginnen vraagt zijn tijd (enorm veel, spreek van ervaring) en voor die prijs kan ik zelf niet opnieuw het warm water uitvinden.  Maar... wanneer ik zelf het protocol wil implementeren in een voor mij (niet commerci?el) project moet ik eerst nog zelf hout gaan hakken om het water op te warmen (terwijl het bij de buurman al lekker kookt)...
...

Ik heb het ook (theoretisch) uitgewerkt met een MM decoder (waarbij die manier om warm water te maken al lang geen 'geheimen' meer heeft [^]) die de tafel als (virtuele) wisselstraat moet aansturen (omzetten wissel 1 -> = spoor 1, omzetten wissel X -> = spoor X).  Die MM decoder moet via I2C dan met enkele andere PIC's praten via een centrale 'dispatcher' (minieme programmaatjes per PIC die elk hun eigen taak hebben ipv ??n complex programma).
Ik denk dat ik voor die laatste optie ga gaan gezien voorgaande paragraaf [^][^][^]...
Groetjes, Peter


Steam.N

Peter,

Triestige bedoening!  
Maar dat maakt jouw project wel interessanter (ook wel ingewikkelder, maar boeiend).
Ik ga dit draadje met veel interesse volgen !!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

citaat:
Geplaatst door PeterC

citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik ben vooral benieuwd naar je elektrische fiddleyard... Overweeg om ook zoiets te maken ter vervanging van de wissels.





 Het ontwikkelen, debuggen, proberen, herbeginnen vraagt zijn tijd (enorm veel, spreek van ervaring) en voor die prijs kan ik zelf niet opnieuw het warm water uitvinden.  



Dat moet je mij niet meer duidelijk maken dat dat tijd (en waarschijnlijk veel gevloek) nodig heeft om iets werkende te krijgen.
Vorig jaar op school met Flowcode en de formula flowcode buggy (pic 18F4455) gewerkt , ik was daar vrij snel mee weg en kon dat redelijk goed, maar eer je deftig het ding bv door een doolhof kon laten rijden zonder ergens tegen aan te botsen, heb ik toch ook veel gevloekt ( in stilte dan toch, gezien de locatie)  en veel geprobeerd en en opnieuw geprobeerd.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Het werk gaat maar stilletjes aan vooruit, maar het gaat vooruit (dat is het belangrijkste)!
Geen grote update (ook geen foto's).  De poten zijn allemaal gemaakt (12 stuks - voorzien van een M10 slagmoer en regelbare voetjes).  De eerste (plaat? module?) is af en staat op zijn plaats.  Binnen enkele dagen misschien weer wat tijd om de volgende stukken te maken (nu te donker en te fris in de 'schrijnwerkerij').

Wordt vervolgd...
Groetjes, Peter


PeterC

De tweede eindtafel staat op zijn plaats:



Ondertussen is al het hout voor de tussentafels gezaagd, geboord en verzonken.  Enkel nog de puzzel samenvijzen.

Ik hoop deze week eens een lokje te laten rijden (fles champagne voor de opening van de baan staat al klaar [:o)] ).
Groetjes, Peter


swarol

[:D] niet dopen zoals met een boot he, de fles stukslagen, mss een lintje knippen [;)].

ziet er in elk gval veel belovend uit [:)]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Steam.N

Peter, nog even en je bent met je sporen bezig.  Leuk!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Toch gegaan voor de 'full monty' en alle drie de tussentafels gemaakt en reeds geplaatst.  Resultaat: zolder te klein en met slechts 20 cm langs beide kanten over is mijn 'poep' toch iets te dik om comfortabel aan de randen te kunnen.
Twee mogelijke oplossingen: de baan 'inkorten' of ruimte cre?ren...
Ik opteer voor de laatste optie en een deel van de langs de wand geplaatste rekken zal 'baan' moeten ruimen [^].

De feestelijke opening wordt uitgesteld maar ik hoop deze week nog de eerste 'Bitburger' trein te laten rijden (waar het ooit (terug) mee begon).

Wordt vervolgd...
Groetjes, Peter


Steam.N

Goeie beslissing, denk ik, Peter.

Hou het essentiele (de tafel) in de kamer, en de rest zwier je er uit [:D][:D][:D]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Het schrijnwerk is ver ten einde en de opening van de baan is gepland...

Vandaag denkwerk verricht om de baan op te delen in blokken (voor automatisatie) en de plaatsing van de seinen.
Ik rijd naar Duits voorbeeld (rechts [^]).

Dit heb ik in gedachte:



Ik heb mijn twijfels of mijn ontwerp foutvrij is, maar daarom plaats ik het hier met de hoop dat de 'experten' er zich eens over buigen [;)]
Groetjes, Peter


PeterC

Gisteren was het eindelijk zo ver en de ruwbouw was klaar:



De eerste lok heeft deze opening feestelijk ingereden (en Blondie zag dat het goed was...):



Eerste bemerkingen: heel wat rails die slecht contact geven.  Al een deel uitgesmeten en vervangen door nieuwere exemplaren.  Morgen de rest en verder testen op onderbrekingen.  De rails die vervangen zijn eens testen of ze nog bruikbaar zijn...
Groetjes, Peter