Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Veldrit Zonhoven

Gestart door dingske, 09 augustus 2011, 21:34:26 PM

Binco

Inderdaad, die bomen zien er heeel goed uit [;)]

@Erwin: laatste mail aangekregen?[;)]

[:)][;)]

dingske

Hallo

@Ervin en Binco: bedankt voor de leuke complimenten. Heb lang zitten twijfelen of de bomen wel goed waren.

Vandaag hebben we nog wat verder kunnen werken. Terwijl een 10 tal bomen klaar staan om voorzien te worden van loof, werden de 7 volgende bomen geplaatst.







In de loop van volgende week volgt er meer.

Wouter
Ik wil groot zijn in iets kleins.

dingske

Hallo hier zijn we weer

Het is een tijdje geleden dat ik hier nog iets gepost heb. Door de drukte op het werk (andere vakken om te geven en heel wat werk om ze in te lopen) en de start van het nieuwe veldrit seizoen is er niet heel veel meer gebeurd.

Afgelopen zondag vond de veldrit in Zonhoven en dus ook in de kuil plaats. We hebben een hele hoop foto's gemaakt van de kuil zonder toeschouwers en met toeschouwers. We hebben nu een heel goed zicht op hoe alles opgebouwd werd. Daar zaten we heel erg hard op te wachten, zo kunnen we nu zo goed als alles beginnen na te bouwen.

De stand van zaken:

Zo goed als alle bomen zijn geplaatst op de kant van het gat. Bij het bekijken van het parcours viel ons op dat er heel wat bomen omgezaagd werden omwille van de veiligheid. (Kans op omvallen bij veel wind. Het drama van Pukkelpop gebeurde immers een paar km verder.)
Dit moeten we dus grondig aanpassen.

De toiletten zijn klaar en staan volledig in de juiste kleuren.

Ondertussen wacht ik nog altijd op een lading preisers om te schilderen. Deze zijn blijkbaar heel moeilijk verkrijgbaar. Het schilderen van deze figuurtjes staat op de planning om te doen tussen het schoolwerk door. Hopen dat ze snel geleverd zullen worden.

Snel meer.
Ik wil groot zijn in iets kleins.

PeterC

Wouter, gisteren nog aan jou draadje gedacht toen ik de afrit 'Zonhoven' zag staan (was op weg naar Genk) en het viel mij op dat het in je draadje wat 'stil' was [;)].
Ben benieuwd naar de vorderingen!
Groetjes, Peter


dingske


Hallo allemaal

Deze week heb ik tussen het andere werk door nog wat verder kunnen bouwen aan de kuil.

Aan de hand van de foto's die we vorig weekend gemaakt hebben, werden een aantal bomen "omgezaagd." Ook een aantal bomen werden verplaatst.







De volgende stap is het schilderen en verder aankleden van het stuk parcours tussen de bomen. Een uitdaging gaat het vinden van een miniatuur versie van de gele "aardappelzak" afsluiting. Ondertussen starten we de bouw van het eerste frituurkraam.

Snel meer.
Ik wil groot zijn in iets kleins.

dingske


Hallo

We zijn weer een aantal maanden verder. Het veldrit seizoen zit er weer op en wat voor ??n is het geweest. Onze man bracht ons een schitterend seizoen, maar ook weinig modelbouw tijd.

We hebben de afgelopen weken nog wat verder kunnen werken. De bouw gaat stil maar gestaag verder. De lage kant van de kuil kreeg een laagje zand. De eerste paaltjes werden geplaatst en de renners kunnen langs de korte kant al de kuil verlaten.























Tot snel.
Ik wil groot zijn in iets kleins.

dingske

We zijn weer een tijdje verder en we hebben niet stil gezeten.
Ben begonnen met het bouwen van de toebehoren die in de kuil geplaatst moeten worden.

Er zijn in de kuil heel wat details aanwezig die het geheel een echte cross-sfeer moeten geven. Zo is er bvb een feesttent aanwezig. Na heel wat zoekwerk is het gelukt om aan de hand van foto's en gegevens op de website van de bouwer een plan te maken.

De tent heeft een lengte van 230mm en een breedte van 110mm. De hoogte van de zijkanten is 32mm en de nok hoogte is 103mm.

De bodem van de tent werd gemaakt uit een plaat styreen van 5mm dik.


Elke goede tent is voorzien van een vloer, deze vloer bestaat aparte panelen. Heb getracht deze zo waarheidsgetrouw na te bouwen uit strookjes balsahout met een breedte van 1,5 tot 2mm. De panelen hebben een afmeting van 28mm lang en 6 tot 10mm breed.



Om de tent vorm te geven werd er een frame gebouwd uit styreen profielen. Wat me bij het bekijken van een aantal tenten opviel was dat de palen die het dak dragen vaak niet al te recht staan. Daarom is dit bij ons model ook zo het geval.



De palen die het dak in het midden moeten ondersteunen zijn dikker.

Onze tent heeft grijze zijkanten met blauwe driehoeken. Deze zijn in model vervaardigd uit grijze en blauwe bestek mapjes. Je kent ze wel ze zijn voorzien van een gekleurde achterkant, een doorzichtige voorkant en twee pennen om bladen vast te houden.





De vloer kreeg een laagje beits. Het oudere effect werd verkregen door  hier en daar bewust wat te morsen met de lijm.


Het dak maken was een andere zaak, om dit zo goed mogelijk na te maken hebben we een aantal pogingen moeten doen.
Om het dak dezelfde vorm te geven als het voorbeeld werd er een mal gemaakt. Over deze mal werd een stof gespannen en dan was het de kunst om deze in de juiste vorm te kunnen houden. Het was de bedoeling om dit te doen door de doek na het spanen te harsen.


De eerste poging met een kaasdoek gaf een mooie vorm enkel kwamen de vezels te veel los bij het harsen. Dit gaf na het verven van het dak een hele ruwe indruk. Dus deze poging werd afgedaan als mislukt.




De tweede poging met de zoom uit een rok gaf een mooie en strakke indruk na het spannen. Maar doordat het om een synthetische stof gaat, begon deze zijn eigen leven te lijden na het harsen. Er ontstonden op verschillende plaatsen bulten en plooien.

De laatste poging was de beste en gaf het gewenste effect. Over de mal werd de stof van een oude kussensloop gespannen. Het gaat hier om een linnen met een heel fijne structuur. Bij het harsen van een proef stukje kwamen ook deze vezels teveel los.
Mijn broer kwam met het idee om de stof in te smeren met een dun mengsel van kalk en water.


Deze techniek gaf het beste en mooiste resultaat.


Tot snel.
Ik wil groot zijn in iets kleins.

Steam.N

Knap gevonden.  Het ziet er goed uit.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Tjalling

Prachtig!

Groet,
Tjalling
 

Kautenbach

helemaal top, geweldig goed resultaat, en op een originele manier!

tijd voor een goed feest in die tent!

Gerolf

Knappe onderbouw, mooie vloer en spanten [8D]

Je tentzeil is inderdaad op een originele manier gemaakt.
De vormgeving zit heel dicht bij een echte:


Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Paulogic

Ik vind de tent heel geslaagd. Tof truukje.
Mag zo naar een tent oonstelling.
mvg,
Paul(ogic)

dingske

Hallo allemaal

Bedankt voor de leuke reacties [;)][:)]

Tussen de werken aan de tent door ben ik bezig met het bouwen van een frituurwagen en een kassaloket.

Ik zal morgen een paar foto's posten.

Groeten
Ik wil groot zijn in iets kleins.

dingske

Hallo allemaal

Het dak van de tent kreeg dezelfde blauwe kleur als de driehoeken en werd vastgezet op het frame.




Nu moeten enkel de spankabels nog gemaakt worden en dan kan, na de ruwbouwwerken aan de kuil, de tent geplaatst worden.

Het kassaloket is ook op een paar details na bijna klaar.



Ik wil groot zijn in iets kleins.

ERVIN

Knap gevonden , is dat eigenlijk makkelijk te schilderen , want dat is toch stof h?.[:I]