Mijn baan - status update 21-03 met foto's/filmpje

Gestart door sn00zerman, 21 juni 2011, 09:34:19 AM

ToThePoint

#15
Knap project.
Ben aan iets gelijkaardigs bezig, echter als ik foto's moest nemen nu dan ziet dat er veel rommeliger uit.
Ik zie nergens wat rondslingeren.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

#16
JP,  trek je die rommel toch niet aan.
Je moest eens weten hoe het bij mij rondslingert ...
Laat de foto's maar komen [:)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

sn00zerman

#17
haha, ik heb de gewoonte van voor foto's wat rommel opzij te zetten, of m'n foto's uit een zodanige hoek te trekken, dat er niet teveel rommel te zien is. Over bepaalde van m'n foto's heb ik nog getwijfeld om ze online te zetten, omdat er teveel rommel op de achtergrond te zien was :-)

Morgen alle "rommel" opruimen, nog even naar het containerpark met wat overschotjes (lees, onbruikbare delen) hout, en het steengruis.
Daarna alles eens goed stofzuigen, en dan de deurmat met "welkom" erin :-)


groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


sn00zerman

#18
Ondertussen begonnen aan de achtergronden.
Ik heb enkele CD's van Jowi en Busch, met landschappen/gebouwen/industrie/bomen/voorgrond-elementen enz ...

Voor de muur achter m'n haven, heb ik al een stuk industrie ontworpen.
Afbeelding bestaat uit meer dan 40 lagen ! (ik gebruik Gimp, photoshop alike)
Resultaat is een afbeelding van ongeveer 3m70 x 75 cm.
(Die ik zelf geplot heb op m'n HP plotter, ik kan hierin papier van 50 m lengte en 95 cm breed plaatsen)

Zie foto's hieronder ...





Let niet op de rechterkant, daar komt een berg voor te zitten, vandaar die rare constructie met zwevende bomen :-)

Ik moet het onderaan en links & rechts nog wat meer vastmaken, afbeelding zit nu op 2 stroken dubbelzijdige plakband.

Verder ben ik ook al bezig met een ontwerp om het water van de haven, netjes laten aan
te sluiten op de achtergrond. Gevolg is een afbeelding die uit 6 lagen bestaat.
(De kunst was om die voorgevels netjes te laten aansluiten op die schuine gevels,
zowel qua afmetingen als qua kleur, omdat die voorgevels uit de Busch collectie komt, en die schuine gevels gewoon van een foto van't internet)

Het lijkt alsof de afbeelding iets te smal is voor het water-gedeelte, maar er komt nog een dikke kademuur aan die zijkanten te zitten.

Ook heb ik mezelf eens lekker verwend, door volgende aankoop:


Van rechts naar links:
1. Lux middencontact/puko reiniger
2. Lux rail/bovenleidings reiniger
3. Lux stofzuiger

Kost wat, maar het is z'n geld meer dan dubbel en dik waard !
??n rondje met al dit "geweld", levert mij een zuivere baan op, waar zelfs m'n "slechtste" loc met kruipsnelheid zonder problemen kan rondrijden.


tot de volgende ...
groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


Paulogic

#19
Het plotten ziet er goed uit. En handig als je zo'n designjet hebt.

De kuistrein : handige dingen. Ik wist zelfs niet dat er puko reinigers waren.

De totale baan wordt meer dan super, zeker weten. Me Like Vely Much.[:p][:)]
mvg,
Paul(ogic)

janjozef

#20
zeker en vast handig zo'n printer, maar je moet het kunnen ontwerpen ook

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Dirky

#21
Wat doe je om het rimpelen van het papier tegen te gaan wanneer de lucht vochtig wordt? Mijn plannen die hier in mijn - nochtans droog - buro hangen zijn ook op de Designjet geplot en kunnen zeer sterk rimpelen als de algemene luchtvochtigheid wat hoger wordt...

sn00zerman

#22
@Dirky,

Nog niet aan gedacht eigenlijk ...
Nogthans heb ik hier al van voor de winter, enkele posters op hangen die ook met
die plotter geplot zijn, en die zijn nog altijd even strak ...
Maar heb zowel airco als centrale verwarming in de hobby ruimte.
Hoe heb jij die plots opgehangen dan dat ze beginnen rimpelen ? Bij mij hangen ze op 2 strips dubbelzijdige kleefband.

@JanJozef,

Met die libraries van Jowi & Busch, in combinatie met "google afbeeldingen", en wat goeie software, kom je al een heel eind :-) En Gimp is gratis software, en je kan een bijhorende Nederlandstalige (of andere taal) tutorial/handleiding van downloaden.
Ik gebruikte in "mijn windows tijd" vroeger, steevast photoshop ... Gimp werkt eigenlijk hetzelfde :-)

@Paulogic,

Ik heb die Designjet speciaal gekocht voor m'n achtergronden :-)
Was eigenlijk een idee van m'n vrouw. Ik wilde eerst gewoon blauwe achtergrond schilderen, maar op een beurs zei ze tegen me "investeer nu maar eens in degelijke achtergronden ook, je hebt er nu toch al zoveel geld ingestoken".
Eerst was het idee om achtergronden van Jowi te kopen, maar die zijn ook niet goedkoop, en je bent afhankelijk van standaard achtergronden van hun h?. Toen is het idee ontstaan om zo'n plotter 2de hands te kopen (nieuw zijn die onbetaalbaar).
En toen hebben we ineens een pak CDroms van Jowi & Busch aangeschaft, om zelf wat in mekaar te steken. (wat tot nu toe vrij goed lukt, al zeg ik het zelf)

Ik denk dat die puko reiniger van Lux nog vrij nieuw artikel is. ItemNr 9136.
(met automatische start/stop functie, schakelt aan als de wagon aan't rijden gaat, en schakelt enkele seconden na het stoppen uit, zitten ook batterijen bij in, zodat als de stroomafname (door vuil) slecht is, het ding toch z'n werk blijft doen)
Ik zet die rijtuigen steevast voor m'n loc, en maak er zo een duw-trein van.
(anders valt de loc wel eens stil op vuile stukken)


groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


Paulogic

#23
Thanks voor de info ivm zowel de plot aangelegenheden en
de puko reiniger. [;)]
mvg,
Paul(ogic)

Gerolf

#24
Die achtergronden zien er piekfijn uit. Erg knap gedaan.
... en vooral interessant omdat je de techniek wat uit de doeken doet [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

#25
citaat:
Geplaatst door sn00zerman


Was eigenlijk een idee van m'n vrouw.



15 jaar, en al getrouwd...

vraagje, die puko reiniger is dat met fijn schuurpapier?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Johan Poelmans

#26
Hier op het werk staat ne laserjet voor plannen... Iets zegt me dat ik daar misbruik van ga maken :)
 

sn00zerman

#27
@Geert,


Lol, ik had m'n geboortedatum nooit opgegeven op het forum,
van waar die 15 jaar komt mag een raadsel wezen :-)
(ondertussen netjes aangepast, ik ben er 37, en al 7 jaar h??l gelukkig met dezelfde vrouw)

Schuurpapier zou ik het niet noemen wat er op die puko-reiniger zit, lijkt eerder gewoon groen papier, is niet groffer dan gewoon A4 papier.
Er zitten wel 10 strips bij, met aan de achterkant een kleefstrook.
Die groene strook wordt snel zwart, maar ik heb het zwart er terug "afgegomd" :-)


groeten,
Kris

-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


sn00zerman

#28
Ondertussen wat verder gedaan aan de baan:
- alle achtergronden zijn ontworpen/geplot/opgehangen.

Enkele foto's:












En zelfs eentje met de nachtverlichting aan:


- de 5 TFT schermen zijn van "onder" de baan, naar "boven" de baan gemonteerd.
 * 1 scherm voor MrDirect
 * 4 schermen voor RocRail





RocRail scherm 1, bevat m'n beide schaduwstations:


RocRail scherm 2, is voor het havengebied en de lager geleden paradesporen:


RocRail scherm 3, is voor m'n 2 stations en locdepot enz ...:


RocRail scherm 4, is voor m'n railspiraal, maar die moet ik nog intekenen in RocRail.

- Er komen nog 2 extra schermen bij, ik heb namelijk 8 pan/tilt cameraatjes liggen,
 die op diverse verborgen delen van de baan komen te staan. Tevens heb ik apparatuur
 liggen, die 4 camera's op ??n scherm kan weergeven.

Verder heb ik gisterenavond m'n 64 Marklin wisselaandrijvingen omgebouwd.
(mini-switchjes eruit, draadbruggen erin) Ging vrij vlot, ongeveer 2 minuten per aandrijving. (dus iets meer dan 2 uur bezig geweest)

Ook heb ik al zo'n 66 locs op foto vastgelegd, en geresized naar 230 x 80 pixels.
(voor RocRail dus) Ik heb nog 8 locs niet op foto staan, maar die zijn momenteel
nog analoog, en er is geen haast bij om die om te bouwen :-)

Ik heb een "electronica cabinet" gemaakt onder een deel van m'n baan, daar komt dus, zoals het woord zelf zegt, het grootste gedeelte van de electronica in.
Ik heb reeds 8 ringleidingen getrokken (1 per booster, ik heb 7 boosters + 1 gemeenschappelijke massa).


Ik heb overal onder m'n baan dus zo'n witte LEDstrips hangen, is aangenaam om zodoende
met genoeg licht, te kunnen solderen/bekabelen onder de baan.

Er staat een lang weekend voor de deur, en ik hoop dan ook tegen zondagavond al het
havengedeelte compleet aangesloten/bekabeld te hebben.
(bezetmelders/wissels/ontkoppelaars/seinen/verlichting enz ...)

Hier alvast een overzicht van het grootste gedeelte printjes die nog onder de baan moeten (waarvan de meesten zelfbouw zijn):

Dit omvat:
- wisseldecoders/bezetmelders/servo decoders voor de baan.
- servo's voor pan/tilt, complete automatisatie van alle apparatuur in de modelspoorkamer, schakelen van audio/video bronnen, dag/nacht sturing (+RGB strip sturing)

Wordt dus spoedig vervolgd ...


groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


ERVIN

#29
Mijn mond valt open van verbazing , alles is tot in de puntjes uitgewerkt , knappe achtergronden , mooi sporenplan , gigantisch veel electronica en dito schermen , kortom een super-baan!!![:0]