klein oliedepot

Gestart door Grote stomer, 07 juni 2011, 22:57:42 PM

Grote stomer

hello

Een tijdje geleden - ondertussen al enkele maanden - heb ik op dit forum angekondigd om na een rust periode van zo'n 10 a 15 jaar opnieuw met modelspoor te beginnen.
Vroeger bestond mijn modelspoor uit enkele sporen op een groene plaat, wat plastic huisjes erbij en dan maar rondjes rijden.
Ondertussen zie ik dat er wel wat veranderd is.  Om al de 'nieuwe' dingen zoals weatheren en scratch buidling wat onder de knie te krijgen, dacht ik aan een klein module te maken waar ik het ??n en ander kan uitproberen.  Ik had nog enkele electrische Roco wissels, flexrails en een fleischmann transfo, dus dacht ik hier wat mee te doen.  In een doos vond ik ook nog een oud oliedepot van Kibri.
Dus besloot ik maar een klein oliedepot te maken.

Dit is het plan:
IMGhttp://i1196.photobucket.com/albums/aa401/Johanvdh/oliedepot.jpg/IMG
Wat uitleg erbij:
Rechts bovenaan is er een schaduw station met 2 sporen.
Rechts in het midden komt er een vulinstallatie met 2 sporen.
Rechts onderaan is er een wachtspoor.
Links onderaan is er een lospoor voor stukgoederen (olievaten of materiaal voor de pompinstallaties)
De gestreepte lijn die van midden boven naar rechts loopt is een berm met spoor op niveau +1 en verbergt het schaduw station.
Wat gebouwen betreft, komt er een portiersgebouw, opslagtanks, vulinstallatie voor vrachtwagens en een tankplaats voor diesellocs.

Locatie: Periode IV, DB, Shell
Rijdend materiaal: een K?f en een SBB rangeerlocje dat ik zal ombouwen tot een Shell rangeerlocje
Rollend materiaal: tankwagens, open en gesloten goederenwagens

Ondertussen liggen de sporen er al en is de ballast bijna gelegd.
Ook alle electronica is gedaan.
Reacties ivm met het sporenplan zijn toch welkom!
Nochmaals, dit wordt een 'proef'baan waar ik het ??n en ander van kan leren.
 

Johan 18

Neem me niet kwalijk, hoe mag ik je aanspreken?

Op een tekening kan je niet veel info vinden, vind de opzet wel goed, maar een foto zou een beter overzicht geven.
Volgens je tekening vind ik de beweging om wagens naar je losspoor te brengen kort, max twee wagens.
Maar zoals ik zeg, een foto geeft meer overzicht en verkoop ik hier mischien nonsens.

Groetjes.
Johan.

Steam.N

Hallo Johan,

Johan_18 heeft wel gelijk:  je sporenplan laat maar korte treinsamenstellingen rijden.
Natuurlijk, als oefenmodule is het perfect, en als je voorziet om de module later in te werken in een groter geheel is er helemaal geen probleem.

Kun je wat foto's tonen?  Ik ben wel benieuwd.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Grote stomer

Inderdaad, ik ga met korte sleepjes rijden; max 2 wagons.
Dit vind ik ok, deze baan is echt een proefbaan.
Laten we er van uit gaan dat dit al een eerder oud depot is en dat dit specifieke olieproduct in kleine hoeveelheden wordt afgenomen.  Het schaduw station zou in werkelijkheid opstelsporen kunnen voorstellen, waar alle wagens samenkomen en een langere sleep vormen.

linker gedeelte van de baan:

rechter gedeelte van de baan:

bediening

ontkoppeling handmatig home-made
 

Grote stomer

oeps, er is iets mis gelopen metde 2de foto hierboven.
Dit is het rechter gedeelte van de baan
 

Grote stomer

De afgelopen maanden af en toe eens aan deze klein modelspoorbaan of diorama kunnen werken.
Hierbij enkele foto's
Graag jullie feedback.

De portiersloge, op de achtergrond wordt er wat gerangeerd door de private diesel van Shell.



Opslagtanks



Na vele uren zwoegen, heeft de lok dorst en moet er wat diesel getankt worden



Deze tankwaggon is zojuist op het laadspoor achtergelaten.  De arbeider brengt alles in gereedheid om het overladen te starten.



Elke fabriek, magazijn of los/laadplaats heeft wel een koertje waar wat rommel achtergelaten kan worden



De rangeerlok komt vanuit de fiddle yard het emplacement opgereden en moet nu een max snelheid van 30 km/u aanhouden.  Op de achtergrond het rommelkoertje



groeten