Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Goederenstation

Gestart door jacques timmermans, 05 mei 2011, 07:40:56 AM

gjvdz

Zoom je beeld wat uit en dat lukt wel hoor.
Mvg Giel-Jan

Steam.N

Best zou zijn dat Jacques zijn foto's reduceert naar 600 pixels breed.   Dan moet je ook niet horizontaal scrollen om de hele tekst te lezen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ysbeer

Kleine tip (voor wat hij waart is)

Twee platen met B.V kassein plat op een vlakke stevige plaat leggen.
Waar de platen elkaar moeten aan sluiten de zeiden tegen elkaar aansluiten.
Nu de platen voorzichtig langs elkaar schuren( Geeft wit poeder)
Tot dat de naad is verdwenen.
Dit gaat heel mooi,maar alleen met gips platen.

wim

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Steam.N
Best zou zijn dat Jacques zijn foto's reduceert naar 600 pixels breed.   Dan moet je ook niet horizontaal scrollen om de hele tekst te lezen.
Mee eens, maar dan 800 pixels breed. Niet iedereen heeft een moderne breedbeeld-monitor aan zijn PC hangen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jacques timmermans

De gebruikte vormen komen allemaal uit het assortiment van Klaus Sp?rle.

Voor de afgietsels heb ik gebruik gemaakt van een keramische gipsachtige gietmassa, die in Duitsland o.a. de merknaam "Porceline" verkrijgbaar is. Deze massa wordt gegoten en hardt op een natuurlijke wijze uit. Het grote voordeel van keramisch gietmateriaal is dat het veel harder dan gips is waardoor het minder snel breekt en kan in uitgeharde toestand net zoals gips met een fijn getand zaagje, schuurpapier en allerlei hobbymesjes bewerkt worden. Dit gaat wel wat moeizamer als bij gipsafgietsels. Het enige nadeel is, dat het niet alom verkrijgbaar is en ook flink duurder is als gips, maar dat weegt niet op tegen de voordelen.

Omdat het poeder ook veel fijner gemalen is dan gewone gips en speciale gips om te gieten is de vorming van luchtblaasjes nihil en is de de weergave kwaliteit van de fijne details veel beter dan die van ordinaire gips.

Veel nu nog zichtbare voegen, die door het late strijklicht te overdreven worden weergegeven, verdwijnen al na een eerste verfbeurt met waterverdunbare acrylverf. Later worden de nog (te veel) openstaande voegen met zeer fijn zand gevuld, zodat deze vanuit een normaal standpunt praktisch onzichtbaar zijn voor het menselijk oog. Bij het verven zal keramisch materiaal ook veel minder (verdunde) verf opnemen dan gips, waardoor de fijne details niet door de soms te weinig verdunde verf dicht slibben.  

Deze markante opstelling is in Duitsland wel degelijk gebruikt; meer als 10 jaar geleden heb ik bij een Duitse modelbouw collega deze opstelling op een foto gezien. Waar en wanner deze in Duitsland was opgenomen weet ik jammer genoeg niet meer!

Jacques Timmermans

janjozef

dit produkt is ook te koop bij voss chemie in lier, kostprijs niet meer als modelgips en inderdaad veel beter te verwerken

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

jacques timmermans

De laadplatformen naderen hun einde. Nadat ze met acrylverf bewerkt zijn, moeten de voegen nog met wat minerale poeders van Asoa nabewerkt worden. Tussendoor nog de portaalkraan van Uhlenbrock van zijn hatelijke plastic glans bevrijdt.







"His masters work" Het nagaan van de stenen paaltjes aan de rand van de loskade. een vervelend en saai verfwerkje dat ook nog eens de nodige precisie verlangt.

Jacques Timmermans

Steam.N

Engelengeduld.
Hopelijk krijg je de aansluitvoegen van de plaatjes kasseien goed weggewerkt.
Mooie kraan, trouwens.  Wat merk is dit?

Jacques, kun je je foto's een maatje kleiner maken?   Dat leest een stuk gemakkelijker.  Thanks.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Steam.N

Engelengeduld.
Hopelijk krijg je de aansluitvoegen van de plaatjes kasseien goed weggewerkt.
Mooie kraan, trouwens.  Wat merk is dit?

Jacques, kun je je foto's een maatje kleiner maken?   Dat leest een stuk gemakkelijker.  Thanks.



Jean, de Jacques schrijft in zijn laatste post "Tussendoor nog de portaalkraan van Uhlenbrock van zijn hatelijke plastic glans bevrijdt." [:D]
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

Doeme doeme doeme ...
Dat is het probleem met die foto's: dan lees ik de tekst niet grondig meer [:D][:D]
Toch thanks [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Steam.N

Doeme doeme doeme ...
Dat is het probleem met die foto's: dan lees ik de tekst niet grondig meer [:D][:D]
Toch thanks [;)]



Dat vermoede had ik al. En is idd het risico van grotere foto in de gazet.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

vanmiegroet

Al mooi dat goedernstation
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

jacques timmermans

EEn tijdje geleden begonnen met het verven van de spoorstaven en het kleinijzer. Hiervoor werd eerst alles afgeplakt en nadien met een airbrush met een 0,25 mm nozzle roestbruin gespoten. Natuurlijk kan dit werkje ook met een fijn penseel uitgevoerd worden wat echter heel wat langer duurt en het nadeel heeft, dat een mooi dekkende verflaag in meerdere keren aangebracht moet worden.

Jacques Timmermans


ysbeer

Het is volgens mij echt waar
modelbouwers zijn enkelgangers.
Het volgende valt mij regelmatig op in bijna alle draadjes.

Iemsnd schrijft ?k gebruik altijd appelstroop"
Zonder hier op ook maar enigzins te reageren schrijf de volgende
Bij de xxxxx hebben ze huppelen pup.
Daar reageert dan ook weer niemand op en rustig schrijft men.
Ik zou het eens met schuurpapier proberen.
Volgend reactie "die dit of dat moet je met zand vullen.

Vijf keer een al of niet goed voorstel, waar zo te lezen niemand enige belangstelling voor heeft.
Vreemd
Ik heb echt nog bijna nooit (HIER)gelezen "ik heb het idee van jan piet of kees geprobeerd" en het is goed of slecht.
De meeste draadjes bestaan uit elkaar soms tegen sprekend ideen zonder veel lijn er in.
wim .

jacques timmermans

Wim,

met je redenatie, "dat goede modelbouwers eenzaten en enkelgangers zijn" kan ik je maar ten dele gelijk geven. Maar toch denk ik, dat je jouw omschrijving beter met de zin: "de meeste perfectionisten zullen het liefste met gelijkgezinden en qua modelbouw kunnen gelijkwaardige personen dan met modelbouwers van een minder niveau verkeren" kunt verwoorden.

Echter moet ik deze stelling ook terugwijzen, want elke dinsdag en vrijdagavond komen we met een viertal personen van een verschillend kaliber samen; een beginneling, en drie gevorderde modelbouwers. Op deze avonden wordt er deels soms heftig gediscuteerd en deels op praktijkvragen naar een zo goed mogelijk en bevredigend antwoord gezocht. Dus van het zo beweerde "klassenverschil" geen sprake.

Verder wil ik er nog aan toevoegen dat je van een bepaalde werkwijze die je zelf uitgeprobeerd of zeer vaak met de nodige mislukkingen hebt opgedaan maar zelden of nooit zult afwijken, omdat ze immers aan de gestelde eisen voldoet! Natuurlijk moet je wel voor nieuwe technieken en openbaringen openstaan om je eigen praktijkkennis te verruimen.

Apropos heb ik intussen verder gewerkt en de aan de weerelementen blootgestelde bewapening (oude rechtopstaande spoorstaven) van de verhoogde kaai het een roestkleurtje gegeven. Hiervoor gebruikte ik dezelfde verf op alcoholbasis waarmee ik de spoorstaven uitgelegd heb. De gebruikte airbrush van deVilbiss heeft een nozzle van 0,10 mm met een werkdruk van 1,0 bar.

Jacques Timmermans