Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Kolenbelading vervangen.

Gestart door ERVIN, 03 april 2011, 11:54:03 AM

bollen neus


ERVIN

Bedankt mannen , laat de foto's van de buizen maar komen zou ik zo zeggen.[:p]

Paulogic

Wacht totdat de examens gedaan zijn... voor die buizen he[}:)][:D]
mvg,
Paul(ogic)

Bert Ossevoort

Mooi mooi ,ja kolen heeft iets ,en dat is een mooie lading Erwin!!
Zelf doe ik het anders ,wil dit aansluitend toch even laten zien ,
misschien een idee voor Erwin ,er gaat wel veel tijd in zitten om een trein te laden,ja ik doe ze dus echt laden en lossen ,
Lader is eigen bouw op basis van een tekening van een zandlader voor vrachtwagens 1/1 omgezet in iets wat past boven het spoor.



en dan krijg je als lading dit ;



het zijn oude pola/faller  plastic immitatie kolen ,werkt het beste in de laad en los installatie
ja ze worden ook weer gelost;



en dan zonder geheimen ;



Weet het is niet helemaal op schaal ,maar dat is de lengte van mijn kolentrein ook niet ,8 wagens lang.Als je maar plezier beleeft aan de hobby,toch ,
Bert.

ERVIN

Hey Bert  , dat is nog eens origineel , vang je je kolen op in een glazen beker om ze nadien terug in je lader te kappen , of hoe doe je dat precies??

Natuurlijk wil ik niets liever zien dat er hier nog mensen zijn die andere methodes hebben om hun wagons te beladen h? , dus alle suggesties zijn welkom h?.[;)]

Bert Ossevoort

Inderdaad Erwin ,
het is een plastic verpakking van de chocolademelk [oploskorrels voor in de melk] is dus doorzichtig ,kan je zien of hij vol is .
Dus gelost dmv. het oude fleischmann losrailtje dat ik verbouwd heb ,zit origineel plastic rails op ,bij mij zit het lossysteem te midden van een flex rail vanwaar de bielzen ter plaatse zijn verwijderd.
De beker vol wordt hij geleegd in de lader,dak is een losse plaat.
De lader die werkt dmv een peco wissel spoel zodat ik laad met het bedienen van twee drukknoppen,open dicht .
de trechter van de lader is omgeven door  4 leds en de hele installatie omgeven door immitatie golfplaten ,af gekeken van de erts laders in zandvliet .
Tevens een denkbeeldige transportband van de havenkade naar de lader.
Hieronder nog 3 plaatjes ter verduidelijking,



Bert.

OMC

Zeer origineel idee Bert, en je hebt zowat "real-time los-en laadtijden" :) bijzonder leuk gevonden!
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

ToThePoint

Bert uw kolen laad en los systeem is geweldig !
Ik (en misschien nog anderen ) had graag geweten hoe uw systeem precies werkt.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

gjvdz

Kunnen we wat fototjes zien van de laadinstallatie?
dat zou wel heel intressant zijn voor ons.
Mvg Giel-Jan

Steam.N

Bert,

het ziet er piekfijn uit.
Laat de details van los- en laadinstallaties maar afkomen.  Interessant !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

just4fun

Prachtig!
En als je nu echte kolen gebruikt, moet je uw wagens niet verweren want dat gebeurt dan vanzelf en 'echt' [;)].
Paul

Bert Ossevoort

Allemaal dank voor de positieve reakties ,
Zal ik vandaag eerst de losplek laten zien ,voor de lader moet hij eerst leeg en dan voorzichtig ontmantelen ,zodat ik foto's kan maken ,heb geen foto's van de bouw ,
wel van de verbouw/aanpassing maar die zijn niet zo duidelijk.
dat dus voor later,nu de losplaats.
De mensen die met de specifiek fleischmann wagons rijden hebben misschien of kennen wel de oude losinstallatie is een oprit met dan de losplek en mogelijkheid om de oprit langer te maken .
heb dus aleen de losplek gebruikt en die van stroomvoerende rail voorzien ,rondom opstaande rand gemaakt ,en dat geplaatst in een opening in de baan ,eronder een trechter van plastickaart gemaakt zodat alles mooi in de bus valt welke ook in een eigen gemaakte houder van plastic staat en er niet gemorst wordt.Het blauwe huisje dat er overheen past ,is een kit van een amerikaanse diesellokloods. Die kit is dusdanig aangepast dat het geheel er mooi overheen past ,maar wel is te verwijderen bij evt problemen.
Hoop dat dit deel duidelijk is ,dan nu de beelden ;


Als er te veel vervuiling in deze draad komt lees ik het wel,
misschien kolen stof...Bert.

loebaske

Heb dat hier een tijdje gevlogd en Erwin je heb mooi werk geleverd..

Hetgeen ik gebruik voor kolenlading of eender waar kolen bij te past komt, gebruik ik simpelweg kooltjes die in een aquarium filter moet, is zeeeer fijn en mat van kleur, licht van materiaal en super goedkoop.

Doornroosje

Bert (of anderen),

Weet je of de zelflossers van Roco TP II http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/124/pr/4-teiliges-set-selbstentladewagen-der-drg.html ook te gebruiken zijn met de Fleischmann losinstallatie?

Mvg,
Dennis.