Zelfbouw gebouwen & natuur. H0lland in model.

Gestart door H0lland, 07 januari 2011, 09:24:03 AM

H0lland

Voor een "voegenwash" gebruik ik gewoon verf, die ik al naar gelang verdun met wasbenzine... deze loopt dan mooi in alle kieren, naden en voegen. Als de verf van deze "wash" begint te drogen, dan wrijf ik met een (in schone wasbenzine gedrenkte) doek de overtollige verf weer van de stenen... resultaat: De stenen zijn gevoegd!
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

H0lland

En... ondertussen was ik (lekker buiten in het zonnetje  [;)] ) vast verder gegaan met weatheren ("Patjes-5-kleuren-techniek"   [:D] )  Het gebouwtje moet immers een realistische, oude uitstraling krijgen... Tot nu toe ben ik best tevreden! Gelijk maar even gebruik gemaakt van het lekkere weer en dus het kapelletje eens even in het zonnetje - ?n op de gevoelige plaat gezet!







Zo, nu ff "kapel-pauze"... vanavond weer verder!


Patrick
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Durango

Dat ziet er helemaal niet verkeerd uit. Erg mooi.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

H0lland

Heren, dank voor de complimenten!

Vandaag ga ik een begin maken met de bouw van de steunberen (het laatste metselwerk in dit gebouw) Vervolgens ga ik er eens goed over denken hoe ik de leien-dakconstructie en de ramen ga maken. Daarover later weer meer!

Groet, Patrick
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

Michael

Patrick, dat ziet er echt super uit, we zijn nooit te oud om te leren.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Gerolf

citaat:
Geplaatst door H0lland
Vandaag ga ik een begin maken met de bouw van de steunberen (het laatste metselwerk in dit gebouw)
Is er een reden waarom je dat niet meteen hebt gedaan bij het maken van je gevels? Mij lijkt het beter om eerst alle baksteen te bouwen en daarna pas te schilderen/verweren.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

citaat:
Geplaatst door Gerolf
Is er een reden waarom je dat niet meteen hebt gedaan bij het maken van je gevels? Mij lijkt het beter om eerst alle baksteen te bouwen en daarna pas te schilderen/verweren.



dat lijkt mij ook een betere werkwijze,
toch knap verweerd

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

H0lland

citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door H0lland
Vandaag ga ik een begin maken met de bouw van de steunberen (het laatste metselwerk in dit gebouw)
Is er een reden waarom je dat niet meteen hebt gedaan bij het maken van je gevels? Mij lijkt het beter om eerst alle baksteen te bouwen en daarna pas te schilderen/verweren.



Hallo Gerolf,

Ik heb daar wel over getwijfeld (?n normaliter heb je gelijk), maar na enige overweging had ik besloten, om diverse onderdelen eerst te maken, vervolgens te schilderen/weatheren ?n daarna pas in elkaar te zetten.
Ik had hiervoor 2 redenen...
1) Ik was niet gewend om met dit merk steentjesplaat te werken, waardoor ik de behoefte had om te testen, of ?n hoe ik de stenen (met een veel te net, evenwijdig en zeer oppervlakkig profiel) mooi kon verweren... Mocht dat niet lukken, kon ik nog voor ander materiaal gaan, zonder het hele gebouw al klaar te hebben.
2) Op deze manier kan ik mooi alle details netjes van evenveel verf/weatherwerk voorzien, zonder dat er later te veel klonten verf in alle hoekjes blijft zitten. Door het "lage" profiel van deze steentjesplaat, bestaat er een grotere kans dat je alles dichtsmeert met verf.
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

Steam.N

Kras je de verf dan terug af, waar de steunmuren moeten gekleefd worden?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

H0lland

Nee hoor, dat hoeft niet... (gewoon goede lijm gebruiken -> ?n daar niet mee zien te knoeien [;)])
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

Gerolf

citaat:
Op deze manier kan ik mooi alle details netjes van evenveel verf/weatherwerk voorzien, zonder dat er later te veel klonten verf in alle hoekjes blijft zitten
Dat is inderdaad een risico bij "binnenhoeken" [;)] , maar in werkelijkheid zijn dat ook de plaatsen waar vuil zich ophoopt.
Hoe dan ook: ik twijfel er niet aan dat je dit tot een goed einde zal brengen, hoor [:)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

H0lland

Je hebt gelijk Gerolf, normaliter hoopt zich daar het vuil op... tenzij het om een oud, deels verwoest, maar daarna echter gerenoveerd monument gaat... de kapel is voor zijn ouderdom dus relatief schoon.[;)]

Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

just4fun

citaat:
Geplaatst door H0lland

'met dit merk steentjesplaat te werken'


Wat voor plaat gebruik je dan?
Want het ziet er wel erg mooi uit.
Paul

H0lland

In dit geval zijn het platen van Slaters.(in steens / kruis-verband)
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook