Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Zelfbouw gebouwen & natuur. H0lland in model.

Gestart door H0lland, 07 januari 2011, 09:24:03 AM

Steam.N

JP, ik kan je even niet volgen met dat 1/3 smaller dan de andere wanden.  Volgens mij is de breedte van elke van de drie wanden die de ronde vormen, een keuze van Patrick (of van het model).  HOE je het dak maakt, staat los van die breedtes.

Als je mijn methode gebruikt, zijn de zijdes van alle dak-driehoeken even lang, en zou de samenbouw eenvoudig moeten zijn ...

Maar graag je toelichting ivm dat 1/3, JP, dat ik je juist begrijp ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Als er al een verschil is tussen de lengte van de nok en die van je zijmuur, zal dat echt niet veel zijn. Ik denk dat het perspectief in je foto je bedriegt.
Kijk naar de scheidingen tussen de leien aan de rechterzijde van je hoofddak: dit is quasi ??n lijn naar boven toe.

Je driehoekige delen aan de "ronding" zouden wel allemaal dezelfde (gelijkbenige) vorm moeten hebben - als de muren er onder even breed zijn.
Mijn voorstel: maak een dakdeel van de ronding in papier (uittekenen met een vector-tekenprogramma), plooi het in vorm, en je zal meteen zien of je middendak anders moet.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

H0lland

Hallo allen,

Dank voor het meedenken!

Ik ben vannacht, na mijn laatste bericht, terug naar mijn hobbykamer gegaan... en heb het dak gesloopt omdat ik het ineens definitief niet uit vond zien!

Wat nu!?

De 3 bewuste zijden, hebben nagenoeg dezelfde afmeting (Dus let niet op het vertekende beeld van de foto van het model)
Dit betekent dat het mogelijk moet zijn om 3 (nagenoeg) gelijkbenige driehoeken te kunnen maken ?n dat ga ik dan ook doen.

Verder is de kleine afwijking in het achtervlak, t.o.v. de 2 andere achtervlakken wel degelijk aanwezig. Ik heb de muren met een meetlint gemeten (steeds van hoek tot hoek) Het geringe verschil is ook te zien op deze foto...
(tel de stenen of de leien maar eens)




3 exact gelijkbenige driehoeken zullen dus niet mogelijk zijn.

Een verder probleem is natuurlijk, dat je afhankelijk bent van het patroon op de leien modeldakplaat... dit is altijd evenwijdig (In het echt wordt het dak op een optisch mooiere manier gedekt. Ook bij wat vreemdere vormen) Ik moet met mijn platen de leien natuurlijk horizontaal laten lopen... en kan geen rekening houden met het gegeven, hoe het er dan bij de hoeken uit komt te zien.


Wat ga ik nu doen: Ik rij zometeen weer naar de kapel toe (helaas is die wel vrijwel altijd gesloten, dus binnen kan ik niet kijken) en probeer een inschatting te maken hoe veel de nok korter is dan de basis.

Vervolgens zal ik dan tot een compromis moeten toewerken bij mijn model... echt veel korter is de nok immers niet, 3 gelijkbenige driehoeken gaat dus niet lukken ?n ik ben afhankelijk van het patroon op de dakplaat. Maar... ik doe mijn best!

Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

janjozef

Succes ermee, maar onthou dat het uitzicht dikwijls belangrijker is dan de juiste maten,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

H0lland

Dank Jean & Jan!

citaat:
Geplaatst door janjozef

maar onthou dat het uitzicht dikwijls belangrijker is dan de juiste maten



Inderdaad! Met al het eerdere in mijn hoofd, ga ik eens zoeken naar een haalbare doch te verantwoorden, mooiere, optische oplossing!

Vriendelijke groet, Patrick
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

ToThePoint

Ik zal een poging doen.

Kijk eens naar de rode en groene lijnen.
Volgens mij is de middelste muur 1/3 kleiner(ruw geschat en 's morgens is de hersenpan ook nog niet aanwezig)
Dit is correct volgens mijn mening. De enige manier om met gelijke muren, gelijkbenige driehoeken van het dak te verkrijgen is om de hoogte van het dak te verminderen.


Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

H0lland

Vrij aardig gemeten, echter... er zitten nog wat addertjes onder het gras in het hele verhaal.

Om van de foto uit te gaan en de stenen tellen, blijkt toch weer net niet te kloppen. De kapel is aan de achterzijde verbouwd geweest, waardoor stenen her en der in formaat kunnen verschillen. Ook is de foto niet exact op de hoek genomen, waardoor je weer een vertekening krijgt. Ook de steunberen staan ook niet exact op regelmatige plaatsen (dus niet precies midden op de hoek)
Met een meetlint blijkt het verschil in vlakken, veel minder te zijn, alsdat je uit de foto kunt herleiden.

Het dak lager maken is geen optie... het dak hoort precies evenwijdig met de voorgevel te lopen.

Goed, wat heb ik gedaan... Ik ben naar de kapel geweest (ja, de nok is korter!)... poging gedaan om het te meten (bij benadering) ?n extra foto's gemaakt. Met deze info langs mijn vader gereden (=bouwkundig ingenieur) en het verhaal uitgelegd. Voor mijn vader was dit een makkie... en zijn uitleg te simpel voor woorden! Stom, dat ik daar zelf niet aan dacht![:I]

Tja... nu naar het model: De 3 vlakken worden dus (toch) vrijwel bijna 3 gelijkbenige driehoeken (kan een mm. verschillen)

Dit gaat ie nu worden...

Ikzelf vind het een niet te geloven verbetering! Ik ben zo blij dat Jean me er nog net tijdig op wees ?n ik schaam me voor het gegeven, dat ik iets "vreemds" zag, zonder daar verder over na te denken!

Allemaal bedankt voor het meedenken![:)]
Vriendelijke groet, Patrick

Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

Steam.N

JP,  

Ja en Neen [:D]

Ja: de achterste muur zou wel eens ongeveer 1/3 smaller kunnen zijn.  Ik volg je redenering.

Neen:  de gelijkbenigheid van de dak-driehoeken hangt niet af van de hoogte van het dak.  (de wiskundige bewijsvoering kunnen we los van dit draadje uiteenzetten, misschien best op een zonnig terrasje, met een paar Duvels bij de hand).  Trek in het horizontale vlak een middelloodlijn door elk van de drie zijden: de drie middelloodlijnen snijden mekaar in één punt.  Door dát punt een vertikale lijn trekken.  Gelijk welk punt op die vertikale staat dan even ver van de uiteinden van de drie muren, waardoor we steeds drie gelijkbenige driehoeken hebben.  

Voor de uitvoering van het dak van de kapel laat ik het verder over aan de kunde en creativiteit van Patrick.  Hij brengt dit zeker tot een goed einde, zelfs zonder (en misschien juist daarom [:D][:D][:D]) de wiskundige achtergrond. [;)][;)]

We kunnen rond dit onderwerp off-line nog doorpraten, om te vermijden dat dit draadje zijn charme gaat verliezen [;)]

JP, schol.  't Wordt hier warm, en de goesting voor 't werk ... (zucht)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Patrick,

mijn laatste interventie hier (ik heb het hier al bont genoeg gemaakt [;)]), en dan trek ik een grote plakker rond mijn mond, en bind ik mijn vingers vast : (je hebt zo al meer dan genoeg ervaring om dit goed te krijgen) [;)]

Wil je nu de drie dak-driehoeken het gemakkelijkst uitvoeren, doe dan eerst de twee stuks die tegen het al geplaatste dak komen, en dan pas het laatste stuk.

Groetjes, succes.  Ik kijk uit naar de volgende foto's
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

H0lland

citaat:
Geplaatst door Steam.N

Patrick,

mijn laatste interventie hier (ik heb het hier al bont genoeg gemaakt [;)]), en dan trek ik een grote plakker rond mijn mond, en bind ik mijn vingers vast : (je hebt zo al meer dan genoeg ervaring om dit goed te krijgen) [;)]

Wil je nu de drie dak-driehoeken het gemakkelijkst uitvoeren, doe dan eerst de twee stuks die tegen het al geplaatste dak komen, en dan pas het laatste stuk.

Groetjes, succes.  Ik kijk uit naar de volgende foto's



Hallo Jean,

Zoals ik reeds eerder zei: Ik ben je dankbaar voor de interventie...(het was allemaal nog net niet te laat!) dus wanneer dat nodig is; blijven opletten ?n blijven interveni?ren s.v.p.

Voorlopig kan ik weer op de goede manier vooruit en maken we er weer een bouwdraadje van!

Vriendelijke groet, Patrick
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

Durango

Ik heb de foto van het origineel een aantal keren met tussenpozen goed bekeken. Zoals het er nu uitziet op je laatste foto komt het toch aardig overeen met de werkelijkheid. Het originele dak loopt naar de nok toe vanaf de achterzijde naar voren toe.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

H0lland

citaat:
Geplaatst door Durango

Ik heb de foto van het origineel een aantal keren met tussenpozen goed bekeken. Zoals het er nu uitziet op je laatste foto komt het toch aardig overeen met de werkelijkheid. Het originele dak loopt naar de nok toe vanaf de achterzijde naar voren toe.



Zo hebben m'n vader en ik het ook gedaan... vervolgens alle "voors" en "tegens" van mogelijke constructies bekeken ?n toen de knoop doorgehakt. Zo komt ie het beste overeen met de werkelijkheid, zo doe ik het, zo zal ie worden! [;)]

Groet, Patrick
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

H0lland

Na een wat langere bouwpauze maar weer eens eventjes aan de kapel gewerkt!

Steunberen zitten nu vast aan het gebouwtje en zijn van de juiste kleuren voorzien...







Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

Gerolf

Weeral knap gedaan, Patrick [8D]
Is er een reden dat je die steunberen een steenrij hoger dan de rest hebt geplaatst?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw