Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

MSM 100

Gestart door Geert, 07 november 2010, 22:37:16 PM

doomslu

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Wim, stuur eens een mailtje naar de redactie. Ik vermoed dat jouw probleem hetzelfde is als het mijne. Bij mij is het intussen OK.

administratie [at] thinkmediamagazines [dot] be
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Kees-Jan

citaat:
Geplaatst door railman56

net het artikeltje gelezen over de verbouwing van de reeks 28 in N.
weerom een sterk staaltje van doordachte modelbouw. echter blijf ik een beetje op mijn honger zitten wat betreft het maken van decals.[:(] er wordt wel ge?llustreerd voor het maken van decals maar niet hoe dit echt te doen en daarmee bedoel ik eigenlijk het maken zelf in het programma inkscape. dit lag waarschijnlijk niet in het thema van de schrijver voor dit artikel maar toch. nu wordt er uitgelegd hoe we een verbouwing kunnen verwezelijken maar zonder decals zijn we niet veel. is het niet mogelijk om hier eens een artikel over te maken? door Dries zelf? het is waarschijnlijk niet simpel om hier een artikel over te schrijven maar als men a zegt moet men b ook zeggen nietwaar?[:D]
marc



Decals maken: Ja daarvoor moet je echt met het programma aan de slag gaan en er is een inkscape forum (effe zoeken op google). Op dat forum kun je al je vragen stellen en technieken leren hoe ze te maken. Toen ik er mee begon heb ik gelukkig wat hulp gekregen van een kennis die er al mee werkte (er was toen nog geen forum). Het is echter geen moeilijk programma dus je zult er zelf mee aan de slag moeten gaan.

Mijn werkwijze is zeer eenvoudig: foto's rondom maken van de 1:1 en die overzetten in incscape door ze over te tekenen nav de foto's. Zie daarvoor mijn ombouwdraad van de AM75.

Als hierover een keer iets geschreven moet worden wil ik dat best wel doen maar ik krijg de indruk dat mijn kennis niet nodig is in deze en in het omspuiten verbouwen van modellen....

Kees-Jan



marc goovaerts

Het tekenen op zichzelf is inderdaad niet zo moeilijk te leren. Zelf gebruik ik op dezelfde manier Adobe Illustrator. Maar dan komt h?t probleem dat op dit en andere fora al regelmatig aan bod kwam: wit printen.

Een ontwerp tekenen is ??n ding. Het bezitten van een printer die ook wit print (zoals een ALPS) is een heel ander paar mouwen. En zonder wit onder je kleuren 'verdwijnen' die kleuren automatisch wanneer ze op een niet-witte achtergrond gekleefd worden (bij transparante decals). De inkten en toners van inktjet- en laserprinters zijn ontworpen om op wit papier afgedrukt te worden. En het is de weerkaatsing van het licht dat de kleuren 'maakt'.

Wie een artikel kan schrijven over het maken van kleurendecals (met uitgespaard wit onder de kleuren) met behulp van 'normale' materialen en printers is in ??n klap wereldberoemd in modelbouwland  [:D]

Kautenbach

mailtje is onderweg... ben benieuwd, ik krijg de neiging naar de boekenwinkel te rennen..[:D]

Kees Jan, het therapeutisch grasplakken lukt aardig, wat dat betreft zou er nog meer vertraging moeten komen, heb jij je blad al binnen?

groet, wim

railman56

Als hierover een keer iets geschreven moet worden wil ik dat best wel doen maar ik krijg de indruk dat mijn kennis niet nodig is in deze en in het omspuiten verbouwen van modellen....

ik hoop en denk dat je indruk niet juist is. Ik zou het ten zeerste waarderen (en hopelijk ik niet alleen) indien je in jou pen zou kruipen om je ervaringen om te zetten in een artikel voor MSM. Hier op het forum is al veel geschreven over het maken van decals en zo te zien nog een groot struikelblok voor velen (waaronder ik). Zoals je zelf aangeeft is het niet echt heel moeilijk om te maken maar als je van nul (en weinig computerkennis bezit) moet beginnen......[:I]
Hopelijk kan ik met deze reactie anderen ertoe aanzetten om je te overtuigen van het nut van een artikel
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Michael

Ik sluit mij aan bij Railman56, een goede uitleg, alles op een rijtje zou al welkom zijn.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

Idem voor mij !!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kautenbach

opgelost!!! [:D][:D][:D][:D][:D][:D]

Geert

MOOI, MOOI, MOOI? [:p]


[?]



Jullie hebben de MSM kalender 2011 toch wel al aangepast aan februari?[;)]

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

vanmiegroet

Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Pol

Omdat je anders nog altijd naar januari zit te kijken h?! [:D][:D][:D]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Kautenbach

.. het voorblad is gelukkig al omgeslagen...[:D]

railman56

zojuist het laatste gedeelte gelezen en ik moet zeggen dat het alweer de moeite was.
eerlijk gezegd is de bouw van de bovenleiding toch zeer fijn uitgevoerd. mooi stukje modelbouw en dito artikel. ik hoop dat er een vervolg komt over de isolatoren en bovenleidingsdraad met misschien nog een verwijzing naar de gebruikte kleuren van de "masten"?
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

coalminer

Nog eens nummer 100 doorgebladerd, en wat mij eigenlijk het meeste
stoort is het totaal ontbreken van enige prijsindicatie bij het bespreken van nieuwe modellen(bv.B-Models 55),of het niet vermelden van prijzen in advertenties(Wat moet je dan doen ;bellen of langsgaan ,of het risico lopen dat je ergens anders je pasgekocht model 30% goedkoper ziet staan ?). Dat lijkt me een typisch belgisch probleem .De enige advertentie die prijzen vermeld is trouwens een Franse(Pierre Dominique) .Dit is ook een probleem bij het bespreken van modellen . Als er niet minstens een richtprijs bijstaat is het hele artikel nietszeggend , ik verwacht  bv. meer van een lokomotief van 500 euro als een van 100.Ik kan best begrijpen dat dat niet aan MSM ligt . Belgische websites blinken bv ook niet uit in het meedelen van prijzen , om over de kwaliteit van de websites nog maar te zwijgen .Vergeleken met de US en GB staan we nog niet zo ver .Een goed idee zou dus ook zijn , om regelmatig eens eens een artikel te maken over goede modelspoorwebsites ,zakelijke zowel als priv?,en er bij de verdelers op te hameren dat er overal minstens een richtprijs vermeld wordt, zoniet geen bespreking .
-Scherpenheuvel van MSC De Kempen is zeker een schot in de roos .Belgischer kan niet , maar je ziet er toch in dat de bouwer(s) wel regelmatige lezers zijn van amerikaanse magazines .Neem een bestaande plaats en probeer dit zo natuurgetrouw na te bouwen , en probeer ook nog eens het treinverkeer na te bootsen dat er toen was .Dit is helemaal wat anders dan glimmende TGV's die rondrazen op een stuk spaanderplaat van een paar meter . 100 nummers MSM heeft  toch wat teweeggebracht in de belgische modelspoorwereld.Zelf hou ik  me niet bezig met belgische of europese modelbouw , maar ik heb toch alle 100 nummers , en ondanks sommige ,voor mij minder interresante onderwerpen , was het toch altijd de moeite waar . Op naar de 200 zou ik zeggen !
 

chef garde

citaat:
Geplaatst door Rees-Cees

Citeer
Als hierover een keer iets geschreven moet worden wil ik dat best wel doen maar ik krijg de indruk dat mijn kennis niet nodig is in deze en in het omspuiten verbouwen van modellen....

Kees-Jan



Van mij mag het, ben ge?nteresseerd in jouw "praktijk" ....