Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

"Station met industrie-aansluitingen"

Gestart door Arbeco, 03 oktober 2010, 17:37:18 PM

Arbeco

#75
Dank voor de reactie's, heren!

Vandaag niet zoveel tijd gehad voor de hobby, maar heb toch nog even een gaatje gevonden. Ben vandaag begonnen met het aanbrengen van de eerste "echte" scenery, en wel het oude spoor wat voor de fabriek langsloopt. Dit moet een oud uiterlijk krijgen, zodat het lijkt of hier de laatste 20 jaar geen trein meer heeft gereden. Ik ben voorzichtig begonnen, met wat graspollen en bloemetjes, en dit is het resultaat:





Later komt er natuurlijk nog gras omheen, evenals diverse bomen en struiken. Komende week zal ik jullie weer op de hoogte houden van de vorderingen!

Tot de volgende,

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

evan

#76
Hoi Len,

Leuk sfeertje!

Een tip die ik ooit heb gekregen destijds van Martintje en het is degelijk een beter resultaat:

De grasplukjes of "toefkes" plaatsen alvorens te ballasten of althans voor de laatste laag ballast, geeft weer alsof het gras van tussen de ballast uit groeit.  Nu valt het op dat de zaken er gewoon op liggen.

vb:
voor

na

Ik deed het eerst op dezelfde manier, maar ben blij dat ik Marty zn raad gevolgd heb.



Succes met je project!
Evan

PS: Als je wil haal ik de fotos later weer weg zodat je draadje niet te vol geraakt met ander foto's[;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ems

#77
Zo, je schiet lekker op, Len!
Die detaillering kost behoorlijk wat tijd, maar het ziet er daardoor wel schitterend uit!
Eerder scheef je dat je de rails en ballastbed behandeld hebt met Talens 400. Ik heb op de site van Talens gezocht, maar kom er niet uit. Kan jij wat preciezer aangeven welke verf dit is? Is het overigens met de airbrush of met de hand aangebracht?
Groet, Edwin

ToThePoint

#78
Voor mij mag de foto van voor en an blijven staan. Een schoolvoorbeeld en bedankt voor de tip Evan.

Trouwens maken jullie de gras plukskes zelf ?
Heb daar eens iets over gelezen, gehoorrt, maar deze oude verwarde hersenen kunnen dat niet meer thuis brengen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

#79
Het zou zeker leuk zijn om dergelijke gras plukskes ook in N zelf te kunnen maken.  Wat nu op de markt te vinden is, is voor N veel te groot.  Er wordt soms voorgesteld dergelijke plukskes in twee/drie te knippen, maar dan nog ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

evan

#80
Je kan ze zelf maken, maar dan rest er nog steeds de investering of zelfbouw van een "Grasmaster" of Statisch gras aplicator.

Je brengt dan druppels lijm op alufolie aan(bv houtlijm)  Sluit de aardng van het toestel aan op de folie en geef maar gas.  Als de lijm droog is heb je plukjes.  De overschot gras kan je makkelijk terug opvangen.

De grootte hangt af van de druppels lijm en het soort statisch gras dat je gebruikt.  BV Heki, Woodland, ...

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steam.N

#81
Thanks, Evan.

Lijkt een prima methode. Dat probeer ik een van deze avonden direct uit.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

#82
citaat:
Geplaatst door evan

Je kan ze zelf maken, maar dan rest er nog steeds de investering of zelfbouw van een "Grasmaster" of Statisch gras aplicator.

Je brengt dan druppels lijm op alufolie aan(bv houtlijm)  Sluit de aardng van het toestel aan op de folie en geef maar gas.  Als de lijm droog is heb je plukjes.  De overschot gras kan je makkelijk terug opvangen.

De grootte hangt af van de druppels lijm en het soort statisch gras dat je gebruikt.  BV Heki, Woodland, ...

Groetjes



Welk merk draagt uw voorkeur weg Evan ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

evan

#83
Woodland voor de kortere grastypes en Heki heeft er langere.  Die van Heki smijt ik er meestal twee kleuren door elkaar.

Grts

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Arbeco

#84
06-04-2011

Heren, dank voor de reactie's!

Evan, ik vind het jammer dat ik hier nu pas achter kom, want wat je zegt is zeker waar. Alleen ben ik nu al te ver gevorderd met het oude spoor, zodat dit niet meer anders kan...
De grasplukjes die ik gebruik, zijn van MiniNatur en Noch, ik gebruik ze door mekaar. Noch heeft trouwens ook mooie grasstrookjes in zijn assortiment, deze ga ik binnenkort ook uitproberen.

Vandaag heb ik de bakstenen fabriek en omgeving weer eens aangepakt, de fabriek zelf heb ik een eerste laag verwering gegeven:



Rechts van de fabriek, heb ik dan de eerste boompjes definitief op hun plek gezet, dat is altijd weer een n?t ander gezicht he?
Ook de kasseien rondom de fabriek heb ik op kleur gebracht, want deze waren naar mijn smaak ?rg donker.
Ook het stootjuk staat op zijn plaats:



Dan de betonnen weg, die door het hele industriepark loopt. Deze had al een laagje kleur met Tamiya XF 19 (sky grey) gekregen, dit is volgens mij ??n van de betere kleuren om beton weer te geven. Later heb ik met een beetje zwart krijtpoeder en een grote, platte kwast, wat "bandensporen" aangebracht. Als je goed kijkt, zie je het op de foto net voor de vrachtwagen:



Dit was het dan weer voor vandaag, volgende "bouwsessie" zal vrijdagavond zijn. Tot dan,

Groetjes Len[;)]

Old diesels never die...

evan

#85
Sterk bezig[;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Durango

#86
Goed bezig[:D]
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Peter

#87
Hallo Len

Volg dit draadje vanaf het begin, en vind het prachtig hoe je alles doet. Dat je er ook voldoende uitleg over het 'hoe en wat' geeft is dan zeker nog een pluspunt. Doe zo verder.
Met vriendelijke groeten
Peter

Arbeco

#88
10-04-2011

Afgelopen weekend wat minder tijd gehad voor het project dan ik had gehoopt, maar heb toch niet stilgezeten. Naast de ronde cementsilo's heb ik tegen de achtergrond een oude silo gemaakt. De vervallen laadinstallatie van enkele foto's terug heeft nu tenminste een doel. Ik werk voor zulke zelfbouwprojectjes altijd graag met Evergreen-materiaal, dat is makkelijk te snijden en verder te bewerken. De twee ramen bovenin het hoge gebouw komen nog uit een bouwsetje van Mastica, en waren eigenlijk bedoeld als raam in een betonnen bushalte-wachthuisje. Zo zie je maar; een modelbouwer gooit niks weg... Toen ik het gebouwtje klaar had (het is eigenlijk alleen een voorgevel) werd het weer met zand bekleed en later wit geschilderd. Door de verf niet precies goed te mengen, krijg je kleurverschil wat een oud uiterlijk geeft. Later heb ik de bakstenen wandjes onderin de toren aangebracht, dit zijn muurplaatjes die ik nog overhad van Kibri. Deze zijn met witte verf geschilderd en daarna gelijk weer afgeveegd, zodat het er ook weer een beetje oud uitziet. Naderhand nog wat met krijt nabehandeld en klaar.
De tekst op het gebouw met de naam van het bedrijf heb ik met een gewone, dunne viltstift aangebracht.

Dan nu het resultaat van dit weekend, hier is te zien dat het enkel een voorgevel is:


Dan het vooraanzicht:


Dit was het dan weer, tot de volgende!

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

ERVIN

#89
Mooi mooi Len , die viltstift is een goed idee.[;)]