Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Het verzonnen land

Gestart door gjvdz, 12 september 2010, 09:54:19 AM

Steam.N

Plastiek over het balsa doen?
Ik ga ervan uit dat je achteraf de stenen krast ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Ik hoop in elk geval dat je die brug niet ter plaatse wil gieten. De kans op lekken is wel erg groot.
Waarom je bekisting niet in plasticard maken? De dunste (0.25mm) is ook erg buigzaam, en je zal de zaak makkelijker kunnen afdichten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Durango

Wat Gerolf zegt. Een mal maken en daarna de brug in het landschap verwerken. Ter plaatse gieten wordt een zooitje. Je krijgt zeer waarschijnlijk een gipsig bergstroompje.[:D]
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

gjvdz

Ik ga de mal maken ter plaatse, maar de brug niet ter plaatse gieten denk ik... Plasticard is ook een mogelijkheid natuurlijk, dankje Gerolf voor de info[:)]
De rest ook natuurlijk[:p]
Het is de bedoeling deze te overplakken met steentjesmotieven.
Mvg Giel-Jan

Gerolf

citaat:
Geplaatst door gjvdz
Het is de bedoeling deze te overplakken met steentjesmotieven.
Waarom dan gegoten gips als ondergrond [?] Karton of plasticard als basis is zoveel gemakkelijker ...
Ik ging ervan uit dat je in je gips ging krassen, of hem blank-beton laten ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gjvdz

@Gerolf:
Ik zou voor gips gegaan zijn omdat dit stevig is maar plasticard lijkt me ook een oplossing, ik ga het eens bekijken en ik ga straks naar de locale modelspoorshop om te kijken wat er te verkrijgen valt, veel zal afhangen van wat ik hier kan krijgen en wat dit kost. Bedankt voor de tips alleszins, ik zal laten weten wat het geworden is en ik zal er foto's bijvoegen als er iets gemaakt is. Ik vraag me enkel af wat voor lijm ik het best gebruik om dit te vervaardigen met plasticard, het is toch de bedoeling dat deze brug enkele jaren dienst doet [:D]
Mvg Giel-Jan

Paulogic

De beste lijm(en) maar wel goed verluchten !!

Cellulose Thiner en Chloroform. Dit laatste geeft de
apotheker echter niet graag meer mee of zelfs helemaal niet.
Wel gehoord dat er een nieuw soort chloroform zal komen met
ergens een molecule meer waardoor de verdovende eigenschappen
sterk verminderen maar de andere eigenschappen behouden blijven...
Of het dan nog goed zal kleven... that is the question.

Als er hier chemici aanwezig zijn zullen die dit wel nader
kunnen verklaren ??
mvg,
Paul(ogic)

Gerolf

Wat is er mis met de gewone knutsellijmen, zoals UHU plast of "Plastic weld" van Plastruct of ... ?
Chloroform is goed voor plexi. Voor plasticard ook? Wist ik niet.
MEK is ook goed, maar daar moet je h??l goed bij verluchten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Paulogic

@Gerolf

Die producten ken ik zelfs niet...
Ooit gehoord van iemand dat chloroform heel
goed lukte... dus maar geprobeerd en dit
werkt feilloos. Zelfs soms voor het lijmen van
huisjes lukt dit. En ze plakken nog steeds.[:D][:D]
Ook al heb ik dit jaren geleden gedaan en zijn ze lelijk
gemonteerd... [:I]
mvg,
Paul(ogic)

Gerolf

"UHU Plast" en "Plastic weld" van Plastruct zijn ongeveer hetzelfde als de lijmen die meer bekende modelbouwfabrikanten zoals Kibri, Faller, ... in hun gamma hebben.
't Is dat ik de juiste naam van de Faller styreenlijm niet weet [:I] maar gjvdz zal wel kunnen Googlen, zeker [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gjvdz

Wel ik heb wel plastic lijm van Faller liggen, maar ik zocht iets stevigers, nu dit is voor het moment niet echt meer een probleem daar ik het geraamte in balsahout ga maken, ik ben ermee bezig en ik ben zeer tevreden over de buigbaarheid van het materiaal, ik zal binnenkort eens laten zien hoe ver het staat, nu is het nog niet de moeite want ik heb nog maar een paar kleine onderdelen gemaakt.

Iedereen bedankt voor de hulp en de suggesties.
Mvg Giel-Jan

gjvdz

De houten constructie van mijn brug is bijna af, maar nu ga ik eerst het onderliggende gedeelte wat vormgeven zodat de brug achteraf niet vol plakt met zand en steentjes [:D] ook voor het bos in de achterhoek heb ik nu wat ik nodig heb en dit zal binnenkort af zijn. Dan hoop ik dit gedeelte af te hebben en verder te kunnen met het volgende stuk, ik sta te springen om mijn bergstation te maken. Misschien wordt dit wel het station van Dirky. [8D]Het zou er mooi staan maar dan moet ik eerst zien dat mijn tandradbaan goed uitkomt en er smalspoorrails komen want die van Bemo zijn onbegonnen werk. Ook heb ik enkele bergwandelaars en reetjes gekocht waarmee ik een paar minisc?nes ga maken. Maar vandaag eerst even genieten van het prachtige weer[8D]
Mvg Giel-Jan

Gerolf

citaat:
Geplaatst door gjvdz
... er smalspoorrails komen want die van Bemo zijn onbegonnen werk...
Wat is er "onbegonnen" aan?
citaat:
...enkele bergwandelaars en reetjes gekocht waarmee ik een paar minisc?nes ga maken
Ik hoop dat je de diertjes bedoeld [;)] [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pol

Ik heb de indruk dat Gerolf tegenwoordig nog maar aan ??n ding denkt (buiten modelbouw natuurlijk) [}:)][:D][:D][:D]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Steam.N

Waar de geest van vol is, loopt de mond van over [:D][:D][:D]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }