TYPE 36

Gestart door erik de noorman, 13 mei 2010, 23:24:00 PM

MickeyMouse

Supermooi!![:0][:0]

Geert

guy holbrecht

Er zitten toch wel grandioze modelbouwers op dit forum. Wat een pracht van een realisatie!

Groeten,
Guy

erik de noorman

Danke voor de komplimentjes maar er is nog wel wat werk aan voor hij kompleet is.

ps Erik,wat is het volgende model?

Eddy, een type 29, 10 en een zadeltankloc staan hoog op mijn verlanglijstje. Het is een kwestie van de juiste donorlok te vinden voor het chasis.
Zo was het chasis (amerikaanse 4 asser van Rivarossi) voor deze type 36 in feit aangekocht voor een type 29 mee te bouwen. Bleek deze over een rechtstaande bolvormige motor te beschikken die niet paste in het ketelhuis van de 29. Na een beetje opzoek werk kon ik het chasis mits enkle aanpassingen wel gebruiken voor het type 36.
Het chasis heeft een voorloop as gekregen, de vierde as is een beetje naar achter geschoven en krijgt nog een vijfde as.
Ondanks de motor net in het ketelhuis van de 36 paste heb ik de motor toch verwijdert (het ketelhuis stond te hoog op de omloopplaat). De lok krijgt nu een aangedreven 3 assige tender van een fleischmanlok. Het geheel heeft al proef gedraaid (zonder de vijfde as) en loopt prima.

Erik.

Ps: vind ik ondertussen op ebay een koopje die als chasis voor eender welke B. lok kan dienen wordt deze mischien nog eerst gebouwd.


Gerolf

De foto in de stuurpost vind ik erg inspirerend [:p]
Een hete vuurhaard zou ik iets roder/geler belichten [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Gerolf

De foto in de stuurpost vind ik erg inspirerend [:p]
Een hete vuurhaard zou ik iets roder/geler belichten [;)]



Ik heb ooit met de stoomtrein gereden Gerolf.
Die brandhaard staat wel degenlijk witgloeiend.
Als men de deur opend wanneer men in volle actie is om de kolen te poken dan voel je de hitte niet meer door de hitte.

Wat me wel met verbazing verstomt is wat een resultaat deze medemens bereikt.
Dit wil ik ook kunnen en vraag me af hoe ie het allemaal doet en maakt.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

erik de noorman

TO THE POINT,

Danke voor het kompliment. Ik gebruik zeer eenvoudig werkmateriaal, vrij eenvoudige bouwmethode. Het is vooral oefenig en hou het eenvoudig. Mischien zit er ooit wel eens artikeltje in. Mocht ik vrij zijn met de expo misschien wel een demo (indien gewenst).

Erik.

factageklerk

citaat:
Geplaatst door erik de noorman



Mocht ik vrij zijn met de expo misschien wel een demo (indien gewenst).

Erik.



Nee dat is niet gewenst[}:)] dat is verplicht[:D][:D][:D][:D] hier zitten veel liefhebbers (waaronder ik) die graag eens willen zien hoe de noorman dingen tevoorschijn tovert uit afval en bakskes van de meeneemchinees
 

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

TO THE POINT,

Danke voor het kompliment. Ik gebruik zeer eenvoudig werkmateriaal, vrij eenvoudige bouwmethode. Het is vooral oefenig en hou het eenvoudig. Mischien zit er ooit wel eens artikeltje in. Mocht ik vrij zijn met de expo misschien wel een demo (indien gewenst).

Erik.



Ik sta op de eerste rij Erik. Ik ga zelfs niet werken als jij een demo zou geven, want ik wil zien hoe u dat allemaal doet.
Ik geloof u best, maar zou graag u in actie zien want het resultaat is buitengewoon.
P.s. dan heb ik ook een excuus om naar de meneemchinees te gaan lol.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

erik de noorman

Het is paasvakantie dus terug een beetje tijd (en goesting) om dit project op te vissen.
De opbouw is al een gehele tijd klaar en de tender is ook zo goed als klaar.
Het grootste probleem was een gepaste onderbouw voor de lok(chasis) vinden. Mijn eerder poging om een rivarossi chasis(4 assen) te voorzien van een voorloopas en een 5de wiel rekening houdend met de juiste asafstanden tussen de assen was gelukt. Het geheel liep prima zolang het kreng niet door een bocht moest.
Gevolg opzoek naar een alternatief wat ik heb gevonden in een fleischmann BR 50 (ineens wisselstroom).


Het idee om de 5 aangedreven wielen op de juiste onderlinge asafstand te zetten heb ik laten varen (veel te mooi en fijn aandrijfstelsel).
Het chasis moet wel ingekort worden. Ik heb de voorste bufferbalk en de drukketels onder de ketel verwijdert.
De ketel met omloopplaat (van het type 36)stond te hoog op het chasis.
De bevestiging van het aandrijfwerk aan het chasis is voor een groot deel weg gevijlt als ook de vloerplaat van het machinstenhuis.
Door het verlagen van de bevestiging ( aan het chasis) van het aandrijfwerk kwam het aandrijfwerk licht schuin te staan (zoals bij het type 36). Rest er enkel nog de cylinderblokken ook licht schuin te plaatsen.



Erik

Steam.N

Erik,

ik had dit draadje eerder nog niet gezien.  Super werk.
Zeker die inkijk in de stuurpost vind ik om de vingers van af te likken.
Proficiat !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

erik de noorman

Jean,
Ik heb hier in dit draadje ook nog een project met de zelfbouw van een type 1 en van een juliette. Moet je maar eens opzoeken indien geintreseerd.

Erik

Steam.N

Erik,  doe ik zeker.  Thanks.

Heb ik ondertussen gedaan:  verbluffend, prachtig, geen woorden voor.  Chapeau.  Dit is pas echt modelBOUW: eigen middelen, low budget, prachtige uitvoering.

Ik kijk uit naar je volgende realisaties.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

erik de noorman

Deze week de loc afgewerkt en gemonteerd. Hier en daar nog een detail toevoegen en de de loc verouderen.







De loc is gedigitaliseerd met een hornby decoder (eerst 3 opgeblazen) loopt prima en heeft een goede trekkracht.
Ik heb eens een rekensommetje gemaakt wat de loc mij uiteindelijk heeft gekost en dan kom ik ongeveer op ?300.


Erik.

evan

Amai, daar mag je trots op zijn[;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.