Nieuws:

Nu in MSM 272 REPORTAGE: Railtour Dms met bijzondere inrichting

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Stefan Appelmans

Ik had enkele maanden geleden en NS 55xx ModelLoco kit gekocht, met de foto dacht ik dat het een "hollandse type 16" was. (de 16 is dus niet meer verkrijgbaar)
Maar het is niet het geval[xx(]. Het is wel een "Mackintoch" maar met VEEL verschillen. De ketel korter en lager, het achteras 6mm te ver achteruit, de cabine niet op dezelfde plaats, enz...enz...
Wat doen?
Ik heb dan Laurent zijn 16 gevraagd om te zien wat mogelijk was.
En ik heb dus gesneden, verhoogt, verkort, verandert, verlichting ingebouwd, bijgemaakt.
Hiet is het resultaat, met de laatste laag mat vernis aan het drogen. Morgen zeker "op zijn wielen". Het is niet perfect maar het gaat nog...

stefan.

Michiel

Stefan,

heeel erg knap gedaan! De uitstraling is perfect. En zo op foto lijke die aanpassingen gewoonweg naadloos. Klasse! Nu nog het onderstel! [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

MOOOOOOI, Stephan [:0]
Jammer dat je dit weekend niet naar het Antwerpse afzakt, dan had ik dat pareltje misschien "live" kunnen zien [:p] [:(]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stefan Appelmans

Ben voil?, het was droog (de verwarming van de planeet?)
Ik heb dus de rest ineen gestoken. Nog een beetje clear resin in de lampen en het achterste NEM doosje herzien, dat past er niet meer op.
De koppelingen geraken er trouwens niet in...British NEM?[:D]

En tezamen met die van Laurent. Zijn groen is donkerder, zeker Humbrol 91, want ik heb een verfpuntje moeten zetten en het klopt.
De mijne is Hubrol 3, dus glanzend, dat houdt het beter vol als men het ding nog veel moet bewerken. Een laagje vernis op alles op het einde, alvorens de mechaniek in te bouwen.

En het rijdt![8D]

Gerolf, ik neem de loc wel mee de volgende keer. In analogisch natuurlijk!
stefan.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans
Gerolf, ik neem de loc wel mee de volgende keer. In analogisch natuurlijk!
ik kijk er naar uit [:p] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

Is het geen schatje.[:X]

Knap werk Stefan!![;)]

railman56

van stomers ken ik niet veel maar het is toch een knap stukje geworden.
proficiat met het eindresultaat
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Koen

Eindelijk is het dan zover. De snijwerken van mijn brugonderdelen zijn klaar.
Na veel tekenwerk en veel geduld, ben ik nu bezig aan het bouwen van de I-profielen voor de onderbouw van de brug. Een werkje van lange duur als je weet dat alle profielen opgebouwd zijn uit drie onderdelen. In de brug zitten ongeveer een 80-tal I-profielen die stuk voor stuk mooi in elkaar moeten passen. Veel snij-, vijl- en schuurwerk.
Een werkje voor als we reizen. Terwijl de kinderen klimmen of zwemmen, de vrouw aan het lezen is, kan ik rustig mijn profielen bouwen [:p]. Alleen oppassen dat ik niet in mijn vingers snij als de mooie dames in bikini voorbij komen [:o)] [:D].

Onderstaand zien jullie een overzicht van de snijwerken.

Mvg

Koen

Nooit te oud om te leren

ERVIN

WOW Koen , dat gaat een hele klus worden man!![:0]

Kris

Hallo Koen,
Ziet er veelbelovend uit , het wordt inderdaad een flinke klus , en als je mooie dames voorbij ziet komen weet dat plasticard lijm snel droogt,dus oogjes op het werk
Veel bouwgenot en laat uw vorderingen zien
groeten
kris

Gerolf

Dit kan inderdaad iets moois worden. Succes ermee !

Koen

Vandaag heb ik een beetje verder gewerkt aan mijn project. Helaas kom ik tot de constatie dat er toch een aantal afwijkingen zijn bij het snijden. Hierdoor heb ik op bepaalde plaatsen een kleine opening tussen de verscheidene profielen (ik schat 1/4mm). Heeft iemand ervaring met het "plamuren" van plasticcard?
Spijtig genoeg kan ik nog niet veel laten zien maar onderstaand vinden jullie al een paar foto's. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben. Al jullie meningen, opmerkingen of tips zijn van harte welkom. Op deze wijze leer ik nog wat bij.

Mvg

Koen

Nooit te oud om te leren

Gerolf

Plammuren (gaten vullen) doe ik tot nu toe met modelbouw-filler, zoals van Tamiya of Humbrol. Verdund (50/50) met aceton krijg je een dikke "verf", die je met een tandenstoker of zo kan aanbrengen. Na uitharden met een fijne korrel op te schuren.
Gemalen styreen-stof en dito lijm zou ook goed werken, maar heb ik (evenzeer tot nog toe) niet geprobeerd.

Koen, dit project, is dat niet iets voor de rubriek "ooit zal het klaar zijn?"

Koen

Hoi Gerolf,

Bedankt voor de info.
Ik was inderdaad aan het twijfelen of ik dit hier mocht zetten. Kunnen jullie dit verplaatsen of moet ik de boel even kopi?ren en hier verwijderen?

Mvg

Koen
Nooit te oud om te leren

Kris

Hallo Koen,
Ik gebruik ook de filler van Tamiya maar de tip van het verdunnen kende ik niet , mogelijks is het inderdaad best dat dit een project in ooit zal het klaar zijn wordt, zodat het project van het begin tot het einde goed te volgen is