Nieuws:

Nu in MSM 272 TREINSAMENSTELLING: Bananen Express

Hoofdmenu

Roco reeks 20

Gestart door Stefke, 20 april 2007, 23:19:40 PM

Peter

Noch zwei weitere bilder vom gr?nen 20

Met vriendelijke groeten
Peter

Ralf Wittkamp

Hello Jurgen, Dirk and Peter.
Bedankt, Danke and thank you very much for the information and pictures.

@ Jurgen:
Your German is good enough (for me) to understand. No matter what the Flames say or write [:)]. Above all it is better than my Dutch, because I'm not able to write Dutch [:)].

Dein Deutsch ist gut genug (f?r mich) zu verstehen. Ganz egal was Deine Landsleute (die Flamen) sagen oder schreiben [:)]. Vor allem ist Dein Deutsch besser als mein Holl?ndisch, denn ich bin nicht in der Lage in Holl?ndisch zu schreiben [:)].

@ Dirk:
Thank you.

@ Peter:
Danke.

greetings
Ralf Wittkamp

Ralf Wittkamp

Hello.
My friend has some more (last [:)]) question:
From which year to which year travelled the SNCB serie 20 in green colour?
Perhaps you can mention also the year, when the last loco in green in "regular use" travelled?

Mein Freund hat doch einige (letzte [:)]) Fragen:
Von welchem bis zu welchem Jahr fuhren die Loks der SNCB BR 20 in gr?ner Farbe?
Vielleicht ist es m?glich auch den Zeitpunkt mit der letzten gr?nen Lok in "regul?rem" Dienst zu nennen?

Thank you, Danke.
Ralf Wittkamp

boke

Ralf,

Volgende data heb ik gevonden:
loc 2005 in dienst gekomen (groen) in 1976 en in 't blauw gekomen juli 1980
loc 2016 in dienst gekomen (groen) in 1977 en in 't blauw gekomen augustus 1981
Van de overige locs heb ik geen gegevens gevonden maar dit zal ook in de jaren 80 geweest zijn.

Loc 2024 en 2025 zijn dus geleverd in het geel en zijn volgens de gegevens die ik gevonden heb in 't blauw gekomen op respectievelijk 7/06/1991 en 14/08/1991.

Hopelijk begrijp je mijn Nederlands: waarschijnlijk duidelijker dan mijn Duits en Engels waar ik dus niet aan begonnen ben... [;)]

Ralf Wittkamp

Hallo boke.
Danke f?r die Informationen. Ich habe Dein Holl?ndisch sehr gut lesen und verstehen k?nnen [:)].

Ich werde die Informationen an meinen Freund weiter geben.

mfG
Ralf

BD1701

Wat bedtreft die koevanger, met remslangetjes enz... die kan je toch niet onder alle locs reeks 20 van roco plaatsen, want bv. bij de 2018 of 2016, heb ik het geprobeerd, maar dan zit je met het probleem dat je loc niet meer kan rijden in bochten, want de koppeling komt vast te zitten in de koevanger. Je zou die dus moeten afsnijden, wat ik dan ook weer geen oplossing vind. Hoe hebben jullie dit dan opgelost?

Gottardo

Hallo BD1701,

ik vrees dat je inderdaad een keuze zal moeten maken : ofwel laat je de modelkoppelingen, samen met de opengewerkte koevangers die een vrije beweging toelaten, ofwel bouw je om tot vitrinemodel met gesloten koevanger, al dan niet met extra rem- en verwarmingsslangetjes, waarbij je de modelkoppeling inderdaad moet weglaten.  Het is m.i. niet mogelijk om te bouwen tot vitrinemodel met behoud van een vrij bewegende modelkoppeling.  Eigenlijk heb je enkel aan twee kanten een koppeling nodig als je echt met je lok wil rangeren, of als je met keerlussen in je baan zit.

Eventueel kan je de ombouw slechts aan ??n kant doorvoeren (dat wordt dan min of meer de "voorkant" van de lok), met als gevolg dat de lok nog maar in ??n richting treinen kan trekken (een beetje zoals een tenderstoomlok).  Het is me bij mijn recente aankopen trouwens opgevallen dat nieuwe Rocoloks in de verpakking effectief aan ??n kant vitrinekoppelingen, aan de andere kant modelkoppelingen hebben (bijv. SBB Ce6/8II (krokodil) of BLS Ae6/8).

Een paar weken geleden heb ik van het sympathieke forumlid Rixke Rail een gesloten koevanger kunnen overkopen (waarbij ik Rixke persoonlijk heb kunnen ontmoeten - mijn eerste "internetdate" [:D]).  Nogmaals dank hiervoor, Rixke [:D]. Jammer genoeg heb ik nog niet de tijd gevonden om de ombouw door te voeren.

Nog dit : de oudere Roco reeksen 20 hebben op de bufferbalk een klein aangegoten koppelingshaakje.  Dit kan eventueel vervangen worden door een koppeling-met-beugel.  Dan moet het haakje afgesneden worden, en een paar gaatjes geboord worden voor de imitatiekoppeling-met-beugel en eventuele remslangetjes (uit pakking 40014).  Natuurlijk opnieuw enkel aan de zijde waar geen treinen getrokken moeten worden.