Nieuws:

Nu in MSM 272 PRAKTIJK: Een Franse tuin voor kasteel Linderhof (2) | Rascal Miniatures 3D-print gevels | Weatheren van Spaanse graanwagens | Schuim en baksteen

Hoofdmenu

Sophan Industrie

Gestart door GVL, 19 maart 2024, 22:37:23 PM

GVL

Tussen de hittegolven door de sporen gelegd op Sophan Formation.  Het sporenplan is eenvoudig gehouden: een omloopspoor, een opstelspoor en een aansluiting voor de voerfabriek.  Voldoende om een korte trein naar Sophan Industrie samen te stellen en daarna de terugkerende trein te ontvangen.

De wissels van Formation worden omgelegd door middel van een stangensysteem.  In tijdperk IV waren mechanische wisselaandrijvingen (met stangen of kabels) al grotendeels verdwenen maar naar analogie met de vormseinen die her en der nog in gebruik waren, vaak in combinatie met lichtseinen,  heb ik ook hier voor een mix van mechanische en elektrische systemen gekozen.

De installatie is opgebouwd zoals beschreven in MSM 137.  Veel componenten kunnen ondertussen als 3D-print bij ABCyp gekocht worden (poelies, krukken etc) maar het gebruik van zelfgemaakte onderdeeltjes geeft toch altijd iets meer voldoening, zelfs al zijn die niet 100% correct of op schaal. 

Het start met de vierkante baren die uit de kelder van het nog te bouwen seinhuis komen en aansluiten op de stangen.

Bij lange afstanden zorgt een compensator dat de uitzetting/inkrimping van de stangen ten gevolge van temperatuurschommelingen opgevangen wordt.

Twee korte scharnierende stangen in V-vorm laten toe flauwe bochten in het stangensysteem in te bouwen.

Ter hoogte van een wissel wordt tenslotte, met behulp van een kruk, de langsbeweging van de stangen omgezet in een dwarsbeweging van de wisselstelstang.

Eens ingebed in de grondbedekking zal het stangensysteem ten volle tot zijn recht komen en bijdragen aan de spoorse sfeer.

Groeten.

Herwig

i n d r u k w e k k e n d   in opzet én detail
" ... een aansluiting voor de voerfabriek ... "   Voeders Van der Ginste, uiteraard .

GDE

Ferm gedetailleerd systeem en in model zeer fijn en mooi weergegeven . Het systeem zelf is mij niet zo bekend dus bedankt voor het delen hiervan .

erik de noorman

Man, man super magnifiek enz. chapeau.  :)  :)  :P

Erik.

Kautenbach

Schitterend gemaakt, superfijn afgewerkt.

(Wel is die graan/gistsilo op de bovenste foto nog halfvol, dat is niet blijvend neem ik aan? ;D )

Echt, klasse!

Floris

Michael

Gino we zijn wel wat gewend van jou maar dit is weer een toppertje, prachtig gemaakt.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

GVL

Dank voor jullie reacties.

Ik kan met plezier melden dat 'Voeders Vander Ghinste', kort na het nemen van de vorige foto's de voorraden aangevuld heeft en ook verder op peil houdt (wat in dit weer geen overbodige luxe is ...).

Om het stangensysteem te vervolledigen, heb ik ook nog een wisselvergrendeling type Saxby nagebootst.  Overbodig op een rangeerbaantje met lage snelheden en ook compleet anachronistisch maar leuk om in elkaar te steken.  De lage kruk tussen de rails is van ABCyp.

(een glijstoel moet vervangen worden)

De finale afwerking ontbreekt nog in dit beeld maar de opstelling van spoor, seinen, relaiskast, hm-paal, kabelgoten, stangen etc wordt stilaan coherent en plausibel.

Groeten.

DFS

Weer knap werk Gino! Om jaloers op te zijn...