Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N

Gestart door RobVille, 12 juli 2022, 19:28:10 PM

Ronald


Klaas Zondervan

Citaat van: RobVille op 11 februari 2023, 13:59:19 PM
Het dijklichaam heb ik meteen op de vlakke ondergrond gelijmd. Alleen, ik heb maar vier lijmtangen en de breedte van deze tangen is ook niet zo heel breed, dus daarom maar gekozen voor de volgende oplossing.

Voor zulke gevallen heb ik een aantal oude trafo's liggen die ik gebruik als gewicht.

RobVille

Bruggen zijn nu klaar en kunnen ingebouwd worden. De tussenpijler is nu ook klaar evenals een van de bruggenhoofden. Jammer genoeg had ik weer eens verkeerd gemeten en moest ik het dijklichaam van het andere bruggenhoofd slopen. Staan nu weer in de lijmtangen.







Rob


Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Cozzy

Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

evan

#64
Rob, sta me toe dit te zeggen, maar ik vind het een uiterst vreemde opstelling zo met die magere betonnen pijler.  Het oplegtoestel van de brug ligt er amper op en de andere brug hangt er tegen met wat profielen.  trouwens dat styreen bruggetje lijkt me zeer vreemd qua ontwerp.  Heb je er voorbeeld van? 

Je doet er natuurlijk mee wat jezelf wil, maar ik weet dat je voor veel zaken precies bent en vandaar dan ook m'n opmerking.

Meestal gebruiken ze hiervoor een "Plated Girder Bridge" en die is even eenvoudig te maken als wat je nu hebt gebouwd:

https://bridgehunter.com/photos/12/74/127428-L.jpg

Op de foto zie je ook dat de pijler wat meer volume heeft onder de oplegging van de bruggen.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

RobVille

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Ronald


evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

Citaat van: RobVille op 15 februari 2023, 13:19:50 PM
Bedankt, terug naar de tekentafel!

Rob

That's the spirit!  Je zal er geen spijt van krijgen.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Ronald

Citaat van: evan op 15 februari 2023, 18:40:23 PM
Citaat van: Ronald op 15 februari 2023, 18:36:06 PM
Zoiets:



Maar dan omgekeerd.

Ik snap wat je bedoelt, maar deze noemen ze ook plate-girder ;)

Deck girder dan maar? :)  :


RobVille

#70
Ik krijg steeds meer de indruk dat spoor N een maatje te groot is voor mij. Kon ik de verhoudingen nog enigszins opvangen in spoor H0, hier lukt dit niet meer. Dus geen geĆ«xperimenteer meer maar gewoon spul van fabrikanten  ;D  Het wordt dus een modelbaan met de nadruk op het rijden met lange treinen, geautomatiseerd  (iTrain). In het landschap komen alleen grote infrastructurele bouwwerken (bouwpakketten). Ook wordt de nadruk gelegd op de baantechnische infrastructuur. Seinen worden weer gemaakt door Richard.

In de linkerboog van mijn modelbaan, na veel rommelen met het spoorverloop, uiteindelijk gekozen voor een tunnel onder een bergmassief. De tweesporige hoofdlijn verdwijnt in een korte tunnel. Deze ligt op niveau 0. Het andere spoor, dat komt uit de rivierdelta, ligt op een hoogte van 55 mm. Aan de rechterkant verdwijnt deze in een tunnel en daalt in de koker naar niveau 0.

Nog even overwogen om deze tunnel te vervangen door een stalen brug. Zoals gezegd, zelf bouwen is een brugje te ver. Op zich zijn er wel bruggen maar de specificaties kun je bijna niet vinden en zo maar uit de VS bestellen met de huidige prijzen, doe ik liever niet.

 
Overzicht linker boog.


Linker tunnelingang.


Met bovenliggend spoor.


Tunnel met bekleding.


Rechter tunnelingang.


Rechter tunnelingang.


Tunnelingang naar koker.


Overzicht linker boog.

Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

DFS

Laat je niet ontmoedigen, zo'n "deck girder" kun je best zelf!

59erke

Gewoon proberen, heb destijds ook de overstap van HO naar N gemaakt (weliswaar met een tussenpauze van 10 jaar).

In het begin is het een beetje zoeken naar de verhoudingen maar eenmaal je eerste probeersel een feit is heb je het gevoel te pakken.

Zeker niet baseren op N kits van de  gekende fabrikanten want die zijn altijd te klein, en dan ga je automatisch ook te klein bouwen. Baseer je vooral op maten van preisertjes, auto's,...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

mahtoska1

#73
Volledig met akkoord. Gewoon proberen. Dat komt zeker goed als ik je vorige bouwsels zie.

RobVille

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction