Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

KISS Modelbahn Service Spoor 0 Abymb-51 leren rollen

Gestart door eve, 12 december 2022, 20:59:04 PM

eve

KISS Modelbahn Service   Spoor 0
Art : 45 06    Abymb-51
1:45   Ep.3   Chromoxyd-grün – Silber


by Erik Verleysen on Flickr

De "steen des aanstoots" : 7 jaren geleden was die ook al hier met zijn familieleden. Maar een oplossing was de eigenaar toen te duur.

Met een gewicht van 706 g blijft dit model op een helling van 7,25 % gewoon staan.

Na demontage van het draaistel valt op dat de wielen van de linkse as op de foto tegen de zijwanden lopen. Bij de andere as niet. De linkse as draait moeizaam tot blokkeren toe. De rechtse as draait vrij.
   

by Erik Verleysen on Flickr
   
Op de volgende foto zie je een inzetstuk dat de nabootsing van de remblokken is. Het stuk achter de zijbalk van het draaistel en tussen de remblokken is een verbindingstuk dat hoofdzakelijk als doel heeft om de montage te vergemakkelijken. De contacten voor stroomafname worden door dit onderdeel ook op hun plaats gehouden, maar enkel ter hoogte van de binnenste "remblokken". De dikte van het verbindingsstuk is 1,5 mm. Als dat verwijderen winnen we 3 mm om de wielen voldoende  ruimte te geven.


by Erik Verleysen on Flickr
   

by Erik Verleysen on Flickr

Als we nu de assen even in het draaistel passen, zien we dat er voldoende ruimte is voor de wielen.

by Erik Verleysen on Flickr

Het rollen gaat nu een stuk beter, maar nog niet perfect.

We denken het rolvermogen nog te kunnen verbeteren door het inbouwen van kogellagers.
De assen zijn uitgevoerd met 2 mm tappen die in lagerbussen draaien in het kunststof draaistel. Deze tappen passen in gaten van 4 mm. Voor de kogellagers moet deze opening vergroot worden naar 5 mm.
Het kunststof materiaal (ABS) van het draaistel is niet erg breukvast. De opening voor de kogellager maken moet dus zeer voorzichtig gebeuren en dan nog treden er scheurtjes op. Herstellen met secondenlijm gaat gelukkig goed.

Mvg, Erik.


eve

Om het gebrek aan breukvastheid op te lossen, heb ik het draaistel in 3D getekend en vervolgens laten printen.


by Erik Verleysen on Flickr

Op de laatste foto van mijn vorige post zie je ook dat bij het originele draaistel de remblokken niet in het vlak van het loopvlak van de wielen liggen. Gruwel.
Dat hebben we dan ook opgelost.

[/url]
by Erik Verleysen on Flickr

Mvg, Erik.

Stieven76


Floris


SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ERVIN

Ik denk niet dat men het nog professioneler kan aanpakken dan dit , altijd veel bewondering voor je denkwerk en oplossingen.  ;)

Michael

Citaat van: ERVIN op 14 december 2022, 18:24:13 PM
Ik denk niet dat men het nog professioneler kan aanpakken dan dit , altijd veel bewondering voor je denkwerk en oplossingen.  ;)

Daar sluit ik mij volledig bij aan.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154