LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Goeie tip, Saskia. Ga ik eens bekijken of dat doenbaar is.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Update: vandaag stond de baan sinds 9u 's ochtens aan zonder computer en dus zonder Koploper. Nu net kreeg de baan weer plots een complete reset van alle wissels. De computer of Koploper zijn dus niet de oorzaak. Ik heb net de S88XpressNetLI interface losgekoppeld. Enkel de Lenz LZV100 centrale staat nog aan. Het is weer wachten en zien of die reset wel of niet optreedt...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#3767
Update: enkel met de Lenz centrale had ik vorig uur ook plots een reset puls. Maar merkte dat er toen net een tram voorbij reed. Het huis davert dan redelijk sterk. (Vandaag zijn er minder trams door de staking, en dus minder problemen met de baan?). Ik heb dan maar eens alle connectoren nagekeken, en een schroefklem aan de LZV100 bleek niet goed aangeschroefd (of losgekomen) -> vastgevezen!

Het staat hier nu weer meer dan een uur aan, te wachten op de volgende reset.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ACFI

Dus de chemins de fer économiques steken stokken in de wielen van de Chemins de fer de l'État.

Tja dat is nog al gebeurd in het verleden.

Sterkte.

ACFI

Michiel

Inderdaad letterlijk, de MIVB verstoorde de goede werking van het modelspoorverkeer te Brussel-Luxemburg. Maar het lijkt opgelost. Deze hele nacht zonder een reset. Vanavond ga ik weer de computer aansluiten en Koploper opstarten. Ik hoop op een feilloze werking...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

De baan heeft 24 uur aangestaan, met niet één reset of wilde spookmelding. Wat een verbetering. Dat probleem is dus verholpen.  :D

Ik ga me dit weekend bezig houden met vooral techniek (naar tussenuitslag van de poll), en het betrouwbaarder laten rijden van de treinen. Ik vermoed dat er dan weer een filmpje zal zijn...  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Gisteren en vandaag heb ik een aantal problemen aangepakt. 4 Wissels werden voorzien van puntstuk-polarisatie (ik was de draadjes vergeten aan te sluiten). Ik heb het hoogteverschil tussen 2 segmenten aangepakt (was bijna 1mm hoogteverschil). Ballaststeentjes werden hier en daar verwijderd, en de MIVB heeft geen invloed meer op de baan; geen storingen wanneer de trams voorbij rijden.

3 treinen rijden nu betrekkelijk goed, zonder veel problemen. Nog niet perfect, maar we zetten weer een stapje in de goede richting...



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik heb dit weekend voornamelijk de baan getest met deze twee korte treinen: een ex-KPEV G3.6 (waarvan de Belgische Staat er in 1919 een paar ontving, maar bleken veel te licht uit te vallen en dus niet opgenomen), en een ex-KPEV T13, opgenomen als type 99 (hier nog in SNCF livrei). De ex-G3.6 blijft dus in Pruisische livrei, maar de 99 zal ooit een bruine "Etat Belge" livrei krijgen.

Maar betreffende het testtijden: beide zijn korte, trage locs, met maar 3 stroomnemende assen. En toch, na een hoop kleine baanaanpassingen reden ze hun rondje rustig over wissels en segmentscheidingen. De G3.6 rijdt soms nog wat aarzelend, maar blijft bijna nooit stilstaan (eens onderzoeken of ook de tenderwielen stroom kunnen opnemen). Een mooie vooruitgang gemaakt dit weekend, al zeg ik het zelf.  :)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Citaat van: Michiel op 25 september 2022, 23:12:49 PMEen mooie vooruitgang gemaakt dit weekend, al zeg ik het zelf.  :)

Tof om te lezen ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Daad werd bij woord gevoegd; de poll besliste dat ik best eerst aandacht besteed aan het vlekkeloos rijden van de treinen. Daarom werden de afgelopen 2 weken een groot aantal pijnpunten weggewerkt. Het is nog niet perfect, maar al wel een stuk beter. Hieronder is een kort filmpje als verslag van de werkzaamheden.


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michael

Michiel tof dat je dit allemaal filmt, knap ook dat je punt voor punt aanpakt en oplost, zo kom je er wel, dank voor het delen met ons.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michiel

Bedankt Luc en Michael. Ik heb er zin in. Veel te weinig tijd met werk gezin en huishouden, maar 's weekends heb ik meestal wel tijd om te prutsen aan de baan. Ik kijk al uit naar vrijdag...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Van deze ochtend weer bezig geweest met het aanpakken van technische probleempjes, met het doel dat treinen feilloos rijden. Vandaag heb ik de sporen die gevoelig waren voor spoorspatting aangepast, alsook een paar segementovergangen verbeterd. Treinen hebben vandaag een tijdje gereden, en nu is duidelijk dat micro-onderbrekingen in de  stroomopname door de locs de belangrijkste oorzaak is van stilstanden. Vooral 3-assers (kwa stroomopname) zijn echt gevoelig voor het minste stofje. Mogelijk dat dit probleem afgesplitst zal worden als een apart deelproject, want dit is niet direct een probleem met de baan zelf...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)