Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Re: POLL: N-Modelbaan Brussel-Luxemburg anno 1920-30: wat nu?

Gestart door Michiel, 22 september 2022, 12:24:02 PM

Welk aspect van de modelbaan Brussel-Luxemburg anno 1920-30 werk ik nu aan?

SCENERY (huisjes, muurtjes, ballasten sporen, ...)
9 (22%)
TECHNIEK (feilloos rijden van treinen over het bestaande traject)
21 (51.2%)
SPORENPLAN (uitbreiding van het rijbare deel van het emplacement)
3 (7.3%)
MATERIEEL (locomotieven ombouwen, rijtuigen in livrei steken,...)
3 (7.3%)
PRESENTATIE (verlichting, achtergrond schilderen, baanmeubel afwerken, ...)
0 (0%)
GERMAINE & URBANIE (komen met hun kijk op de dingen op de proppen)
3 (7.3%)
ANDER (specifieer hieronder je voorstel)
2 (4.9%)

Totaal aantal stemmen: 41

Michiel

Er is werk zat aan mijn modelbaan, en ik weet goed wat er te doen staat. Er zijn een hoop leuke uitdagingen die ik met veel goesting wil aangaan. Ik heb echter geen priotiteiten gezet, en heb dus de vrijheid om aan om het even wat de werken.  Ik weet ook dat ik best doe wat IK leuk vind, maar dat schuiven we voor deze oefening even opzij.  ;)

Ik laat jullie dus beslissen waar ik als eerste werk van maak. Het is niet bindend en het is vooral voor de lol, om het forum wat op te vrolijken. Je mag hieronder gerust je mening geven.

Dus, wat is jouw idee van waar ik nu best eerst werk van maak?
  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Artologic

Hey Michiel,

Ik heb materieel gestemd, omdat ik wel heel geinteresseerd hoe en van welke modellen je een Belg kan/ wil maken.

Mvg Kristof
 

Klaas Zondervan

Ik wilde eigenlijk twee keuzes aanklikken, maar dat gaat niet.

Floris

verstandig zou zijn om alles goed werkend te hebben alvorens de aankleding te gaan doen. Heb ik zelf precies andersom gedaan (eerst gebouwen gemaakt, daarna modelbaan gebouwd) dus uh ja zie maar waar je zin in hebt. :P

Michiel

#4
Citaat van: Klaas Zondervan op 22 september 2022, 12:53:49 PM
Ik wilde eigenlijk twee keuzes aanklikken, maar dat gaat niet.
Ik zie geen optie om meerdere keuzes in een poll toe te laten, maar je bent vrij om hieronder uit te weiden.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Stedahult

Ik zou er helemaal niet aan beginnen. Het kost
net zoveel geld als een vrouw of kinderen. Het
neemt je je vrije tijd af, valt het tegen kun je
weer opnieuw beginnen. Dan nog het commentaar
van de betweter... nee, ik zou gewoon een beetje
dom kijken en bier drinken als hobby nemen  ;)
Mvh. Steef

Michiel

#6
Voorlopige positie:

Techniek is verrassend sterk uit de startblokken geschoten. Persoonlijk verwachtte ik dat Scenery snel meters los op kop zou zijn, maar moet toch Techniek duidelijk voor laten gaan. Materieel en Sporenplan strijden verdienstelijk voor de derde plek. Germain en Urbanie hebben de eer om vermeld te zijn, en daar kwakken ze meteen een Geuze bij achterover. En tenslotte is er Presentatie, als een vrouw: als ze leuk is, maakt de verpakking niets meer uit. En dat is blijkbaar ook met een modelbaan voor ervaren modelbouwers.

En Steef heeft Ander voorgedragen als buitenbeentje. "Niet aan beginnen" is natuulijk geen optie meer, maar dom kijken gaat me wel goed af.  ;D

Dank voor de reacties, en op naar de tweede tussensprint...  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michael

Michiel ik heb op scenery gestemd maar dan moet optie 2 wel helemaal klaar zijn. Gevaar hierbij is wel dat je in de techniek blijft hangen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Klaas Zondervan

Citaat van: Michiel op 22 september 2022, 13:05:31 PM
Ik zie geen optie om meerdere keuzes in een poll toe te laten, maar je bent vrij om hieronder uit te weiden.  ;)
Ik had voor de techniek gekozen, maar wilde ook Sporenplan (uitbreiding enz...) aanklikken. Mijn insteek is altijd om eerst het complete sporenplan klaar en rijdend te hebben voordat je aan de landschapsaankleding begint.

Maar ik heb ook wel eens iemand meegemaakt die eerst een landschap bouwde, en daar toen in ging hakken om een spoorlijn aan te leggen. Zijn motief was: zo gaat het in het echt ook, er is eerst een landschap en daarin bouwen ze een spoorlijn.

Jappy

Hey Michiel! Ik heb Scenery aangeduid omdat ik uit ervaring weet dat het landschap zien verschijnen langs een baan in opbouw motiverend werkt. Dat kan ook aansporend zijn dan om er voor te zorgen dat het technische volledig wordt afgewerkt omdat je dan al een beeld krijgt waar je naartoe gaat. Maar ik raad vooral aan: doe waar je zelf het meeste zin in hebt!  :)
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

59erke

Sowieso techniek, eerst zorgen dat alles probleemloos rijdt, het digitale verhaal en de bakovergangen. Ik heb mij in het verleden al genoeg eerst op de scenery gesmeten om dan toch weer dingen te moeten verwijderen omdat er ergens een technisch probleem was.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

steamdriven

Michiel, ik heb gestemd voor scenery omdat bij mij modelspoor vooral wegdromen is. En ik kan dat het beste als de omgeving verschijnt.
Verder volg ik ook bovenstaande poster dat er bij techniek steeds het gevaar hebt dat je erin blijft hangen. Het zal technisch nu eenmaal nooit goed genoeg zijn, toch. ;)
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Metpetergaathetbeter

sporenplan want anders kun je nauwelijks goed te werk gaan zonder iets te breken, te schenden.....

Michiel

#13
Eerste tussenstand:

Techniek ligt nog steeds afgescheiden op kop. En daar ga ik me dit weekend mee bezighouden. Er zijn geen winnaars en verliezers, want stemmen gaat gewoon door, en aan de eindmeet moet elk onderdeel aan bod zijn gekomen. Elk argument dat jullie gaven heeft zijn waarheid, maar het spel bepaalt dat ik me nu vooral ga toeleggen op techniek via een aantal aspecten:

Mechanisch: sporen moeten goed vlak liggen, overgangen mooi uitgelijnd zonder hinder of sprongen, de overgangstukjes tussen segmenten moeten goed in positie blijven liggen, spoorspatting wegwerken, flensvrij maken van het spoor (ballaststeentjes),...

Elektrisch: slechte schroefcontanten nakijken, slechte lassen hersolderen,..., alle wisselpuntstukken goed polariseren, isolatiessleufjes tussen secties voorzien van een isolator (styreensnipper),...

Materieel: locomotieven met goed elektrisch contact en lopen mechanisch soepel, wagons lopen soepel, ontkoppelingen worden vermeden, alle locdecoders worden ingesteld en afgeregeld,...

Besturing: rijwegen worden ingegeven, stopsecties ingesteld, snelheden bepaald, wisselstanden afgeregeld.

Indien bovenstaande is uitgevoerd, zou dit een positive invloed moeten hebben op het feilloos rijden van de treinen. Ik weet dus wat doen!

Merk op dat deze poll niet is afgelopen! Je kan nog stemmen, of je stem aanpassen naar gelang de toestand van de werkzaamheden en resultaat. Volgende tussenstand van de poll is volgende vrijdag. Welk onderdeel er dan voorop ligt zien we dan wel! Ik ben benieuwd.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

Enkele dingen hangen zo hard samen dat het lastig is om ze van elkaar te halen: sporenplan, techniek en scenery (de gebouwen). Je sporenplan gaat deels afhangen van je gebouwen en omgekeerd. Maar het heeft geen zin om te ballasten als je treinen niet feilloos rijden over de sporen die er liggen. Of als de wissels niet behoorlijk werken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.