LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Floris

boh, das zo slecht nog niet toch? En heb je al eens geprobeerd gewoon een andere decoder in die 26 te steken?

Michiel

@Michael, drama hoort bij een verhaal. Het is inderdaad om te tonen dat niets gratis is, en dat niets vanzelf perfect loopt.

@Floris, ik had er al een TRAN N25 in gestoken, maar dat was niets. Dan een ESU Mini 3.5, en was hetzelfde gedrag. Ik heb toen loc met decoder naar ESU Duitsland gestuurd, opdat zij het eens afregelen (hun voorstel), maar ik kreeg de loc terug met een briefje dat ze het ook niet beter kregen. Dan maar een originele Minitrix decoder erin gestopt. De loc is Minitrix, dus dat zou toch moeten kunnen, maar ook drama. Ik denk dat die motoren die Minitrix in deze serie hebben gestoken, zich digitaal niet laten temmen. Analoog rijdt deze loc werkelijk heel rustig en zacht. Ooit vervang ik de motor. Maar dat is een project voor een andere keer.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ACFI

Top Michiel,

Tijd om de geuze-stoppen te laten knallen.

ACFI

Floris

hm, voor je de motor vervangt kun je nog eens kijken of je de motor direct, buiten de printplaat om, aan de decoder kunt hangen. echt "ontembare" motoren zijn er volgens mij nauwelijks, meestal komt de ellende door verkeerde decoderinstellingen of ontstoor-rommel (condensatoren en spoeltjes) die de motorregeling dwarszitten. Maar goed, dr was hier laatst ook al flink geklaag over de lopi V5 te horen en ik heb nooit echt problemen met die dingen gehad, dus misschien heb ik mazzel of zijn mn eisen te laag. :P

59erke

Dat probleem met die wissel is mij ook al veel overkomen. Meestal ligt het probleem dat er iets tussen de wisseltongen zit (stofje of stukje steenslag). Eens tussengaan met een glasvezelpotlood helpt meestal
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Geert

Citaat van: ACFI op 18 september 2022, 10:31:05 AM
Top Michiel,

Tijd om de geuze-stoppen te laten knallen.

Ik dacht meer aan koffie met die rijdende koffiemolen  :)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Driesel

Michiel,

Die 26 van Minitrix heeft een Maxon-motor, dus daar ligt het probleem niet.
Je schrijft dat je er een Tran N25 had ingestopt, bedoel je niet een Kühn N25?

Het is een mooi model van Minitrix, maar het heeft toch wel enkele mankementen:
- Eerst en vooral is het een Duitse loc in Belgische kleuren, zonder de specifieke aanpassingen.
- Het model heeft stroom-afname op bijna alle mooi gebruinde wieltjes, maar toch valt die regelmatig stil. Die bruine wieltjes zorgen blijkbaar voor slecht contact. Als je de wieltjes poetst dan verdwijnt het bruin en krijg je blinkende wieltjes, maar een betere stroomafname.
- Het model is ook uitgerust met de Minitrix-typische en onbetrouwbare Nem-stekker voor decoders!

In mijn model zit een oude Kühn N25-decoder: ik heb de Nem-stekker verwijderd en de decoder-aansluitingen vastgesoldeerd voor beter contact.
Het knarsende koffiemolen-geluid verminderd door het model te openen en alle tandwielen van een drupje olie te voorzien. Daarna goed inrijden.

Die koplichten die aan en uit gaan is niet normaal: misschien eens kijken of het aantal snelheidstrappen (14 of 28/128) in je decoder overeenkomen met die in je centrale. Kühn-decoders (vooral de N45) leveren daar problemen mee. Meestal is dit CV 29 (Configuratie-register). Als je geen RailCom gebruikt deze uitzetten: durft ook eens te helpen.
Zoals vermeld heeft dit model een Maxon-motor: misschien moet je ook eens kijken of je de motorsturing (frequentie) via CV's kan aanpassen. Deze zit meestal onder CV 9.


Wat die Peco-wissels betreft: dat probleem had ik ook. Bij testrijden werkten die perfect, na ballasten begonnen de problemen en die werden steeds erger. Dat is dan ook de reden dat ik besloten heb om in het zichtbare deel van mijn baan GEEN wissels in te bouwen om verdere frustaties te vermijden!

Hopelijk lukt het met die 26!




Michiel

Hallo Dries,

Het was natuurlijk een Kuhn N25. De tip om die gebruinde laag van de wielen te halen ga ik eens proberen, want inderdaad, de loc zelf neemt amper stroom op. De stroomopname is bijna volledig door de tender.

Ik ben bewust dat dit een "domme" omschildering is van een duitse loc, maar in schaal N is dit al een fantastisch initiatief. Ik ben ook geen rivetteteller, dat valt dus ook mee.   ;)

Ik ben bewust dat die Minitreix NEM stekker knudde is, maar met een Minitrix decoder is het contact goed. Daarom koos ik ook voor een Minitrx decoder. Insolderen van de decoder kan ik nog steeds, maar eerst die onbegrijperlijk bruine smurrie van de wielen wrijven.

Het flikkeren van de lichten is waarschijnlijk het gevolg van impedatieproblemen (gok). De tip Van Floris om eventueel spoel en/of condenstaor te verwijderen kan een oplossing zijn (alsook en betere motorsturing en spoelere loop). Ik zal ook die Railcom onderstuning ook uit zetten (indien Minitrix die heeft). De stappen staan op 28, dat is zeker. Dat is gecontrollerd, en ik ken het effect wanneer het niet op 28 staat.

Ik heb al met een aantal motorsturings-CV's gespeelt, maar de motor blijft even slecht lopen, ongeacht P/I, frequentie of aanbevolen instellingen voor ankerloze motoren aan/uit. Dit is de enig loc in m'n collectie dat zo dramatisch slecht rijdt, toch wel vreemd voor een haast nieuwe Minitrix.

Die wissel is geen probleem. Deze is nog niet voorzien van aandrijving/puntstukvoeding want het is de inrit voor de opstelbundels, die nog niet operationeel zijn. Daar maak ik me dus geen zorgen over.

Dries, bedankt voor de hele rits aan suggesties. Ik ga het vanavond allemaal eens proberen... als ik de tijd vind.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Het knipperen van de lichten is heel regelmatig. Daarom denk ik dat er een special effect is ingeschakeld. Kijk eens naar CV 49 en 50, daar kun je dat aan en uitzetten.

Driesel

Veel zit er niet in dit model: geen spoeltjes of condensatoren. Die zaten op de printplaat aan de stekker waar de decoder nu zit.



Rijtest:



Mijn model kan mooi traag rijden met die Kühn N25-decoder. Overgang rijstappen kan inderdaad nog wat gefinetuned worden. En er zit precies toch een kleine knik in (valt alleen op op de video).
Moest ik er nu een decoder instoppen dan koos ik voor een Doehler & Haass.

Citaat van: Michiel op 19 september 2022, 11:44:35 AM
Ik ben bewust dat dit een "domme" omschildering is van een duitse loc, maar in schaal N is dit al een fantastisch initiatief. Ik ben ook geen rivetteteller, dat valt dus ook mee.   ;)
Het is al jaren dat ik met het idee speel om de loc onder handen te nemen, maar nog niks van gekomen. Het zijn vooral die windleiplaten die mij storen.
Hier de TSP-loc toen die nog rijvaardig was:



Na het openen van het model blijkt er trouwens toch nog wat plaats in te zitten: lijkt me een mooi project om er geluid en eventueel rook in te stoppen!  ;D

Michiel

#3760
Jouw loc rijdt alvast prima, Dries! Het kan dus.  8)

Vreemd dat de mannen van ESU Duitsland ook niets met dit model konden. Ik denk niet dat het aan de decoder ligt, en dus ook niet aan de spoel/condensator want die heeft ie dus niet. De bruine wielen lijken me uiteindelijk nog de meest evidente oorzaak. Ik zal proberen om die "rotzooi" te verwijderen.

Geluid is niet mijn ding. Ik vind het nooit overtuigend, aangenaam of boeiend klinken.  Maar dat is persoonlijk. Ik denk dat ik eerder wat extra lood hier en daar in de kieren duw. Dan heeft ie net iets meer "grunt" met een sleep de helling op, en meteen ook een beter elektrisch contact met de sporen.

Vervolg binnenkort...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Driesel

Nog een tip, Michiel: de wieltjes van het voorloop-asje niet oppoetsen en gebruind laten! Die van mij zijn wel gepoetst en die blinkende wieltjes zien er niet uit (vind ik toch).

Michiel

#3762
Goeie tip, Dries.  8)

Ondertussen is mijn computer voor de baansturing defect geraakt. Een 15 jaar oud ding... zou het op een dag toch begeven, en dat was dus vandaag. Morgen eens tussen alle computerrommel zoeken of ik weer iets gelijkaardigs kan assembleren, maar dan wel iets dat werkt...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#3763
Uiteindelijk blijkt het niet de PC, maar de DCC centrale, terugmelders of interface dat problemen geeft. Ik heb een Lenz LZV100 centrale en een Rosoft S88XpressNetLI interface naar de computer. Handmatig, zonder computer rijden de treinen zonder probleem. Maar van zodra ik de computer inschakel, en Koploper opstart gebeurt er na verloop van tijd iets merkwaardigs. Alles rijdt prima, tot er plots een totale reset optreedt. Alle wissels gaan plots tijdens de rijsessie tegelijk in initiele stand, en Koploper is niet op de hoogte van de gewijzigde toestand. Gevolg: onstporingen alom.

Ik heb de indruk (hypothese met veel speculaas), dat de centrale of S88XepressNetLI teveel commandos te verwerken krijgt, en dat wanneer de commando-buffer overloopt een reset optreedt. Het duurt telkens ongeveer 10 minuten na opstart van de baan, computer en Koploper.

Mijn modelbaan is niet uitzonderlijk groot. Ik heb nog geen idee waarom de baan deze problemen geeft. Het lijkt sterk op de problemen die ik ook leek te hebben met de Littfiski RS terugmelders een paar jaar geleden: de rede waarom ik was overgestapt op S88 terugmelders.

Kortom, ik zit nog met de handen in het haar (en heb nog genoeg), en weet voor het moment nog niet hoe het probleem te analyseren.

Maar hier is alvast een filmpje van een rondje handmatig rijden...



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

stoomlokje

Michiel,
wat betreft die losse overgangstukjes, heb je al eens een poging gedaan om in die printplaatjes 2 gaatjes te boren, juist de dikte van een nagel, dan deze correct op hun plaats te leggen , nageltjes voorzichtig erin timmeren, kopjes afknijpen , zodat je eigenlijk 4 pennetjes heeft.
Als het moet gedemonteerd worden , hoef je alleen de spoorstukjes (met de printjes ) omhoog weg te nemen , en kan je ze telkens exact terug plaatsen.
Ook zou ik de kopjes van de rails aan de binnenzijde met een diamantvijltje iets afschuinen.
Ik ben er bijna zeker van dat je dan al een hoop problemen gaat wegwerken.
grtje,Saskia