Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Dagelijks brood

Gestart door rixke rail, 27 mei 2022, 16:50:33 PM

Floris

van mij mag t gerust ook over andere dingen dan treinen gaan en ieder gaat maar lekker op zn eigen manier aan de slag met een trein, maakt me allemaal geen bal uit... jij begint erover dat er blijkbaar alleen gezeverd wordt en niemand reageert op iets dat wel over treinen gaat:
" En als je iets over treinen post in de andere delen dan komt er toch geen reactie.... Waarom zou je nog de moeite doen om iets over treinen te zetten?"
Nou, geef dan t goeie voorbeeld zou ik zeggen.... das alles.

Klaas Zondervan

Citaat van: Havoc op 30 mei 2022, 17:25:22 PM
Maar het is geen warme bakker spijtig genoeg.
Hier krijg ik altijd rare fantasieën bij. Als het geen warme bakker is, verkoopt hij dan brood dat koud gebakken is? Wil ik toch wel eens zien hoe ze dat doen. :)

Metpetergaathetbeter

warme bakker is iemand die alle handelingen zelf doet, die andere bakt zaken die uit de diepvries komen en ontdooid worden af....

adrievans

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 31 mei 2022, 00:11:38 AM
warme bakker is iemand die alle handelingen zelf doet,

Dit helpt niet echt om die fantasieen tegen te gaan ;D
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

ACFI

Bij warme fantasie hoort een koude douche.

Een warme bakker doet quasi alles zelf/ter plaatse en heeft een warme oven.

Een koude bakker wordt 's morgens beleverd met vers brood dat al afgebakken is.

En een tussenvorm zijn sommige supermarkten die het brood enkel afbakken / het frans brood enkele minuten opwarmen.

ACFI

Rangeerduivel

Citaat van: ACFI op 31 mei 2022, 07:45:47 AM
Bij warme fantasie hoort een koude douche.

Een warme bakker doet quasi alles zelf/ter plaatse en heeft een warme oven.

Een koude bakker wordt 's morgens beleverd met vers brood dat al afgebakken is.

En een tussenvorm zijn sommige supermarkten die het brood enkel afbakken / het frans brood enkele minuten opwarmen.

ACFI

Dit is volgens mij de tot nu toe de beste beschrijving van wat een warme/koude bakker is,

alleen wou ik de opmerking maken dat brood dat in fabrieken, (la Lorraine, Panos om er maar een paar te noemen) minder lang bewaart en van struktuur korrelig is,
Ik noem het "confectie"...
Wat niet uitsluit dat ze 'vers' ook héél lekker kunnen zijn...

;)

Herwig


  En tussen dé éénzame warme bakker en de "broodfabrieken"  heb je nog de zelfstandige bakkerijen die voor zichzelf en enkele broodwinkels in de streek
  werken....   Dus het materiaal in zo'n bijwinkel is dan ook niet anders, laat staan slechter.   
  Heb ooit gewerkt naast een koude bakkerij.  Was pvd niet vol te houden:  's avonds kreeg 'k regelmatig onverkochte fruitvlaaikes mee naar huis, je
  weet wel, voor de zoon ....   ::)

GvbuuH

Bij de AH alhier staat een krat waarin regelmatig brood - dat de vorige dag warm is afgebakken in de winkel zelf - wordt aangeboden. Een heel gesneden brood voor 0,50 en een half voor 0,25. Een zak met 10 witte bolletjes / krentenbollen voor 0,50. Het is nog prima te eten en samen met andere koopjes - 35% korting - kun je soms aardig wat geld besparen. Dat kan ik dan weer aan de broodnodige liflafjes voor de treinenhobby spenderen.

Tothebeach

Zelf gebakken en lekker:


Groet,
michel

GvbuuH

Dat ziet er goed uit!

Ikzelf heb eens witte bolletjes gebakken.




Gerolf

Citaat van: Rangeerduivel op 31 mei 2022, 09:06:00 AM(...) dat brood dat in fabrieken, (la Lorraine, Panos om er maar een paar te noemen) ...

Ter info: La Loraine levert aan Panos  ::)
Nog ter info: La Loraine leverde vroeger ook aan Colruyt, maar die eisten na een tijdje dat het brood een dag oud was ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Een dag oud? Ik dacht dat er in België een wet bestaat die zegt dat er elke dag vers brood beschikbaar moet zijn. Of bestaat die plicht niet meer?

Metpetergaathetbeter

#88
Citaat van: Gerolf op 01 juni 2022, 09:55:48 AM
Citaat van: Rangeerduivel op 31 mei 2022, 09:06:00 AM(...) dat brood dat in fabrieken, (la Lorraine, Panos om er maar een paar te noemen) ...

Ter info: La Loraine levert aan Panos  ::)
Nog ter info: La Loraine leverde vroeger ook aan Colruyt, maar die eisten na een tijdje dat het brood een dag oud was ...
trouwens niet alleen in Colruyt(in mindere mate hangt het af van de omstandigeheden van de winkel ter plaatse...

Rangeerduivel

Citaat van: Klaas Zondervan op 01 juni 2022, 10:39:16 AM
Een dag oud? Ik dacht dat er in België een wet bestaat die zegt dat er elke dag vers brood beschikbaar moet zijn. Of bestaat die plicht niet meer?
Mogelijk, al heb ik nooit van die wet gehoord, maar ik ken nu ook niet alle Belgische wetten op mijn duimpje. Ik ben Klaas niet... ;D ;D
Mischien ligt dat verschil ook weer bij warme/koude bakker.... :-\

;)