Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Metzgerstrasse

Gestart door Tothebeach, 01 november 2021, 09:02:35 AM

Tjalling

Dotje olieverf, en dan met een ander penseel dat gedoopt is in terpentine naar beneden trekken. Kleur glimmend zwart/ glimmend donker grijs en wat donker blauw.

Groet,
Tjalling
 

Tothebeach

Dank! Zo'n soort idee had ik ook, ben blij dat het idee kan werken :)
Nu hoef ik niet zo benauwd te zijn dat het niet goed gaat.

Groet,
michel

Tjalling

Als het niet goed gaat veeg je het er met terpentine weer af.

Groet,
Tjalling
 

Stedahult

Geen terpetine! Oderless thinner van bv AK
Mvh. Steef

Tothebeach

Laat me raden, terpentine lost het kunststof uiteindelijk op?

Groet,
michel

Stedahult

#50
Ook, je krijgt er doffe plekken van en je
olieverf reageert niet op terpetine. Dat komt
omdat je feitelijk de olie eruit trekt door
het stukje karton wat je voor de dotjes
gebruikt. Je hebt niet goed opgelet Tjalling  ;)
Mvh. Steef

Floris

olieverf (van die rembrandt-tubetjes) reageert prima op terpentine, iets te goed juist, je hebt anderhalve kans om een goed druipje te trekken, daarna wist terpentine alle olieverf gewoon weg. Daarom gebruik ik tegenwoordig liever wasbenzine, das mooier druipjes trekken. Het lost olieverf wat minder op en is sneller verdampt.

RUNE

De reden dat het dof of mat opdroogt komt waarschijnlijk omdat je terpentine gebruikt  i.p.v. terpentijn.  Beiden dienen om verf te verdunnen maar terpentijn wordt gebruikt voor meer natuurlijke verfsoorten zoals olieverf (schilderkunst) en deze zorgt er ook voor dat de natuurlijke glans van olieverf op basis van lijnolie behouden blijft.  Zelf gebruik ik voor het maken van mijn schilderijen gezuiverde  terpentijn gemengd met lijnolie voor een nog warmere glans. Je kan deze in kleine flesjes kopen van Talens.  (prijs/kwaliteit goed)
of zoals Floris zegt met wasbenzine die vanwege snel verdampen niet zo agressief ingrijpt op de olieverf.

Floris

vind t zelf juist erg prettig dat olieverf mat wordt. Glans voor olie en vet is makkelijk zat toe te voegen met wat humbrol glanslak met een klein beetje donkerbruin en/of zwart erdoor.

Railroadtycoon

Ik lees ook Beneluxspoor regelmatig. Daar ben je met een nieuw bouwdraadje gestart met rails van dit project. Deze is dus nu (jammer genoeg) exit?

Tothebeach

Hoi Allie,

Inderdaad, deze is gestopt, teveel compromissen, gebrek aan inspiratie, duits spul, gecompliceerd, weet ik het. Allemaal redenen, waardoor de lol er een beetje van af was. Het was allemaal net niets. ik ben nu met een klein baantje bezig, met wat restanten van deze baan en ik heb daar wel weer lol in.
Overigens is het ook  hier te volgen; 't Is niets heeft hier een wat ouder draadje, maar ze lopen  nu parallel. En nog evenven dan loopt het ook parallel met mijn blog (Rangeerbanen.wordpress.com) (die loopt nu nog voor op beide draadjes, maar ook nog achter op de daadwerkelijke bouw :)).

Groet,
michel