Deze vuilcontainer had interessant materiaal. Ik heb er een voormalige meterkastdeur uit kunnen halen en een plaat zachtboard. De kastdeur was gemaakt van volhout en 18mm dik, dus prima geschikt als ondergrond voor een klein modelbaantje.

Het baanplan uit de vorige blog heb ik iets aangepast. Er is een wissel bijgekomen en het spoor is niet meer doorlopend. Het extra wissel geeft een extra aansluiting naar een korte losweg, waar eventueel extra goederen geladen kunnen worden, of los afval kan worden opgehaald. Het gebouw met het laadplatform staat nu dwars op het langere lage gebouw. Eigenlijk net zo als bij één van de opzetten van Metzgerstrasse.

Qua rangeren blijft het interessant. Een lok kan niet omlopen, dus de lok heeft hulp nodig van een extra lok. Een andere optie is, dat de lok ingesloten is tussen de wagons aan komt rijden om te rangeren. Terug gaat het dan op dezelfde manier.

Uit dezelfde plank kan ik een minimalistische Fiddle Yard bouwen. Dit wordt gewoon een los plankje met rails dat je handmatig heen en weer kunt schuiven. Waarschijnlijk voorzie ik de bovenzijde nog wel van ballast, zodat je een soort van fotodijkje hebt. Maar meer aandacht wil ik er voorlopig niet aan besteden.

Deze module is ook een snel project. Ik wil er zo'n twee maanden aan bouwen en dan moet de basis zo goed als af zijn, zodat ik mij nog alleen op details hoef te richten. Daarnaast kan ik dan ook rustig knutselen aan enkele lokomotieven en wagons, die ik dan tussendoor kan presenteren op dit minimalistische rangeerbaantje.
De gehele breedte van de meterkastdeur kon ik niet gebruiken. De deur was gewoonweg uit de deurpost gerukt, zo leek het. De scharnieren zaten er nog in, meer het hout was daar wel gespleten. Ik heb de deur versmald tot 27 cm en opgedeeld in een stuk van 110cm. (rangeerdeel) en 65cm. (Fiddle Yard). Twee korte stukken van de deur heb ik onder grote plaat gemonteerd. Zo heb ik net iets hoogte om de wisselaandrijving en de electra eronder aan te brengen.
Vervolgens heb ik het zachtboard er op geplakt. Dit was helaas wat smaller dan de basis, dus hier en daar zijn er wat opvulstukjes. Toen die eenmaal goed vast zat is het zachtboard tweemaal goed geschilderd. Dat voorkomt dat de vezels door kunnen dringen tot de tandwielen van de lokomotief. De demping blijft dan gewoon goed.

Uit mijn verzameling restanten bouwmateriaal haalde ik nog wat stukjes lichtblauw ondervloer van de Gamma. Dit heeft een mooie dikte voor het imiteren van een ballastbed. Andere delen vulde ik op met restanten zachtboard, karton, en een soort schuimkarton. De rails kan gelegd gaan worden, maar tot nu toe ben ik al heel tevreden voor 1 dag werk.
Groet,
michel