Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

AMSAC Clubbaan: Verbouwingen

Gestart door OlivierV, 01 juli 2021, 18:31:51 PM

OlivierV

Dag eenieder.

De modulebaan Lemur is zo ongeveer wel "klaar", echter zijn er nog wel wat beurzen mee af te lopen.
Om niet stil te vallen is onze vaste clubbaan aan de beurt. Sven en ik zijn begonnen met het linkerdeel te strippen om hier vernieuwing te brengen. Later zouden we dan opschuiven naar rechts om daar ook de boel op te frissen, maar goed beginnen bij het begin.
Dit sluit mooi aan met het project van de bovenleiding die op de baan komt te staan.


De lopende projecten die hier de aanzet toe gegeven hebben.
- Bovenleiding op de treinbaan
- Mankementen met het 3-rail circuit
- Aansluiten 2-rail met de verbinding naar boven en voorzien extra opstelsporen aan de achterzijde.


De situatie voor het strippen.

Huidig by AMSAC Ghent, on Flickr


Wat ons vooral stoort is dat het paradetraject bovenin slechts heel kort zichtbaar is ( 1,5m ), alsook is de overgang ietwat bruusk tussen de stadsomgeving en het gebergte. We willen toch meer een Belgisch beeld creƫren. Dus wat gaan we doen.

- Strippen (de modelbaan)
- Paradetraject bovenin langer maken
- Tunnel links aanpassen (Marc) en een steunmuur met nissen voorzien zoals bij Trooz
- Voorin een modulaire baan voorzien in 2-3-rail ('t een of 't ander) zodat we er mee op verplaatsing kunnen. 1 Doaneloods a la Montzen, goederenbundeltje, evt nog een kleine aansluiting.
- Achter het hoofdspoor zal vermoedelijk een kalkgroeve komen, bereikbaar via een onderdoorsteek onder het hoofdspoor

Strippen by AMSAC Ghent, on Flickr

Strippen by AMSAC Ghent, on Flickr

Plannen moeten nog getekend worden, maar we zijn alvast weer bezig!



- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

mardig23

Mvg Karl

OlivierV

Ook hier maar even het stof afblazen, intussen is er wel wat gebeurd. Heeft wel even stilgelegen door de gekende perikelen alsook het opknappen van 1 van de zijdes van ons K3-rijtuig. Dat ziet er nu ongeveer zo uit.



Eerst zoals beloofd, stripwerken.


Gestript by AMSAC Ghent, on Flickr


Breekwerken by AMSAC Ghent, on Flickr

Aan de achterkant vonden dan weer opbouwende werken plaats in de vorm van 2 extra opstelsporen voor het 2-rail gedeelte van de baan.


Extra Opstelsporen by AMSAC Ghent, on Flickr

Aan de voorkant deden we er nog een schepje bovenop en werd er een stuk hoofdspoor uitgebroken en ingeruild voor spoor met betonnen bielsen. Een lineas traxx met staalplatentrein reed als eerste over het stuk vernieuwd spoor. Hier komt dan een stuk verse ballast in een later stadium zodat het de indruk heeft van een stuk spoor dat vernieuwd is geweest.

Vooraan werd al wat geschoven met rails op platen. Het idee voor het spoorverloop achter de berm is zo ongeveer wel rond.


Stukje spoor met betonbiels en schuiven by AMSAC Ghent, on Flickr


Ook werd er gestart aan elementen voor het decor.
Sven kocht een Walthers steengroeve die gekitbashed word naar een kalkgroeve. Gisterenavond ben ik hem daar ook wat bij gaan helpen.



Hout om de modules te maken waar de nieuwe sporen op komen te liggen is ook reeds binnen. Dus daar gaan we binnenkort ook werk van maken.
Kalkfabriek bouwwerf by AMSAC Ghent, on Flickr


Groetjes.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Metpetergaathetbeter

en bovendien een verbeterde, modernere, weliswaar niet geheel afzijnde bezonder faai ogende AMSAC webside ook door onze "Olivier" ;D in elkaar gestoken mag ook wel eens vermeld worden ;)

mahtoska1

Serieuze werken!

De website is mooi gestruktureerd en moderne look and feel.

Metpetergaathetbeter

dat waren ook mijn woorden  ;) Eigenlijk "een geluk" dat die oude is gecrashed  ;)

RobVille

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

renstimpie

sterk werk!  Ik kijk er al naar uit om het live te zien.

OlivierV

Vandaag een beetje gewerkt aan het vervolg.

De kalkfabriek en het deel dat voorin komt zullen ook bruikbaar zijn als afzonderlijke baantjes. :)

Met wat vertraging vatten de werken aan de nieuwe modulaire deeltjes van de vaste clubbaan aan. Deze droge dag in januari was dan ook uiterst productief te noemen.

De schrijnwerkers by AMSAC Ghent, on Flickr

Het resultaat na een namiddag de schrijnwerker uit te hangen. Maandag nog 2 bakjes voor de voorkant in mekaar boksen en de achterste op hoogte brengen. Dat laatste doen we maandag met de kalkfabriek in ruwbouw erbij.


Na een nadagje schrijnwerken by AMSAC Ghent, on Flickr

ciao.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

svvander

Al goed gevorderd. Mag ik vragen welk materiaal jullie gebruiken voor de bakken?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

renstimpie

Goed bezig AMSAC!!  Ik ben benieuwd!!   Ik wil zeker eens komen kijken naar jullie vorderingen.

OlivierV

Citaat van: svvander op 13 februari 2022, 08:46:20 AM
Al goed gevorderd. Mag ik vragen welk materiaal jullie gebruiken voor de bakken?
Dag Sven, Populierenmultiplex, was niet goedkoop eerlijk gezegd, maar wel licht en stevig.

Citaat van: renstimpie op 13 februari 2022, 11:33:31 AM
Goed bezig AMSAC!!  Ik ben benieuwd!!   Ik wil zeker eens komen kijken naar jullie vorderingen.
Afhankelijk hoe het vordert zal er allicht wel een opendeur komen dit jaar. Als we onze 3-rail baan terug operationeel krijgen, daar zit sinds oktober 2021 iets vervelend in waardoor we het station niet meer kunnen binnenrijden. Maar komt wel goed.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

Ziezo , bakjes aan mekaar, na mijn snowboardverlof in het Grand Massif maar eens kijken voor verder houtwerk (passtukken).
Alles komt zelfs nog beter uit dan gedacht, straks moeten we warempel nog eens een opendeurdag organiseren.


Stevige basis by AMSAC Ghent, on Flickr
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Geert

Citaat van: OlivierV op 18 februari 2022, 23:58:01 PM
straks moeten we warempel nog eens een opendeurdag organiseren.

Goed idee  :)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen