Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Olaerts Type 29 H0

Gestart door nmbssncb, 20 september 2021, 15:24:34 PM

Floris

Citaat van: evan op 29 september 2021, 07:45:42 AMVeel 2 rail merken bouwen een degelijke 2 rail loc en willen cashen bij 3 rail rijders en zeggen.  We duwen er gewoon een sleper onder.
nouja, "cashen", als je rijk wilt worden met stoomlocmodellen voor kleine landjes als belgië en nederland, succes... En ondertussen zitten tweerailers met modellen met smallere frames dan nodig en veelteveel doorkijk rondom loopwielen.

RobVille

Zelf koop ik geen andere modellen dan Märklin / HAG voor mijn 3R modelbaan. Mijn filosofie is dat een 3R model zonder enige aanpassingen moet kunnen rijden. In het verleden andere modellen (Roco, ACME, Brawa) gekocht maar korte tijd daarna weer verkocht. Draaistellen werden opgetild op de k-wissel, sneeuwschuivers klapten tegen de hoge puko's van de wissels, ontsporingen door verkeerd geplaatste slepers.

Een ander punt waar ik nu tegenop loop, is de Code van de rails. Mijn 3R modelbaan is gebaseerd op rails met Code 75. Ik moet toegeven dat de modellen van Märklin op rails met Code 75 van na 1990 hierop feilloos rijden ;) De modellen van de andere fabrikanten zijn gebaseerd, denk ik, op code 100, en ratelen over de rails. Dit jaar de Roco "Holland Piercer SBB" retour winkel. Maar goed, dit is weer een andere discussie.

Zelf denk ik dat de andere fabrikanten te snel modellen in de 3R markt zetten voor hun omzet. In de luchtvaartindustrie is er ook een bekende fabrikant ....

Groetjes,
Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Metpetergaathetbeter

die fabrikanten maken dan ook treinen voor op 3R-te rijden vandaar die soms te grote flenzen (voor de wissels)

Ooit kwam hier eentje boos zijn omdat zijn Mehano-treinstel niet over die ijzeren wissels ging met die vuurtorens op. Had eigenlijk niks te maken met dat stel maar alles met zijn wissels maar ja iedereen filosofeert niet volgens dezelfde filosofie ! ;)

nmbssncb

De flenshoogte is m.i. voldoende en verschilt niet van de flenshoogte van de (voor)loopwieltjes bij Olaerts type 12 die geen problemen heeft met een "verkeerde" wisselstand.

Maar type 12 heeft 4 (voor)loopwieltjes op het wielstel, en dus zwaarder, en is bovendien verend waarbij de wieltjes naar beneden gedrukt worden.
Het wielstel met de slechts (voor)loopwieltjes bij type 29 is veel lichter en NIET verend, en worden de wieltjes dus Niet naar beneden gedrukt.  Dat is m.i. een omissie.

Ik vergelijk type 29 met de BR85 van Märklin (37095) die ook slechts 2 (voor)loopwieltjes heeft en probleemloos wisseltongen open drukt.  Maar bij de BR85 wordt ook het wielstel met de (voor)loopwieltjes d.m.v. van een messing "bladveertje" op de rails gedrukt, en dat is het verschil.  De flenshoogte bij de BR85 is vrijwel hetzelfde als bij type 29.


Willy

P.S.  Waarom hebben sommige stoomlocomotieven (in het echt dan) die "loopwielen" vooraan en soms ook onder de cabine?
nmbs < Willy > sncb
===============

erik de noorman

Wat ik niet goed begrijp waarom je wissels wil open rijden. Een eventuele oplossing is de loopwielen een klein beetje (0.5 tot 1 mm) naar binnen schuiven zodat de afstand tussen de wielen verkleint. Doe ik ook meestal met DCC wielen (vooral Piko en Roco) van wagons.

Erik.


oli 11/01

Hallo

Ik heb er 2 van die 29 Olaerts, in 3R, zonder probleem maar met C Rails. Ik hoor op verschillende fora dat er wel een probleem bestaat met K Rails wissels.
Vanbiervliet met zijn 91 heeft wel geschreven dat de 3R alleen op C Rails kon rijden. Olaerts had het ook moeten zeggen.
Bij mij rijden ze beiden probleemloos. ;) ;)

rgp

Hallo,

Eigenlijk is dit in en intriest dat sommige "professionele?" producenten er niet inslagen de NEM toe te passen en/of een locomotief af te leveren dat gebruikt kan worden op de in omloop zijnde railsystemen.

Roland

nmbssncb

Citaat van: oli 11/01 op 29 september 2021, 18:28:37 PM
Hallo

Ik heb er 2 van die 29 Olaerts, in 3R, zonder probleem maar met C Rails. Ik hoor op verschillende fora dat er wel een probleem bestaat met K Rails wissels.
Vanbiervliet met zijn 91 heeft wel geschreven dat de 3R alleen op C Rails kon rijden. Olaerts had het ook moeten zeggen.
Bij mij rijden ze beiden probleemloos. ;) ;)

Olivier,

Jij hebt absoluut geen problemen met het open rijden van C-rail wissels wanneer de wisseltongen niet in de goede stand staan?  Ook niet bij verschillende snelheden?

Wat is de wielafstand van de voorloopwieljes (gemeten tussen de flenzen, binnenkant van de wieltjes)?  Bij mij is die 14,5 mm.  Alle andere wielen staan op 13,8-13,9 mm.

Nog een (nieuw) probleem dat ik pas onlangs vaststelde: de wielen (wielassen) onder de tender draaien niet erg soepel en vaak draaien sommige helemaal niet of maar eventjes.  Ik heb de asjes gesmeerd maar dat geeft eigenlijk geen verbetering.


Willy

P.S.  De locomotief is in november 2021 teruggestuurd naar Olaerts.  Op 22 december 2021 terug met schade tijdens transport (koppeling achter beschadigd met afgebroken Roco Universeel koppeling, en de dissel tussen locomotief en tender was compleet verbogen).  Terug naar Olaerts (laten ophalen) en deze week terug ontvangen.  Dissel hersteld of vervangen.  Tenderkoppeling hangt hoger maar nog niet helemaal zoals het moet.  Probleem met voorloopwieltjes niet (echt) opgelost.
nmbs < Willy > sncb
===============

oli 11/01

Wat de wielen onder de tender betreft, is het bij mij ook het geval. Geen probleem met de verkeerde stand van de wisseltongen wanneer ik de locs heb getest.
Maar ondertussen zijn in juli de overstromingen gekomen, ..................... mijn baan  :( :( :( :( :( , onmogelijk om ze vandaag te testen



water begint te stijgen, tijd genoeg om locs en rijtuigen te redden.  :( :( :(

gekendevent

Oli , echte ramp.Kan je daar geen vlotter pomp installeren ?
Ik weet 1 ding met die brollaerts loks: op K rail geven die enorm problemen en van de leverancier hoef je niks te verwachten. Heb al de mijne verkocht en er komen geen meer binnen. Als je als antwoord krijgt dat ze het weten en hun probleem niet is dan houd het op.
oud gekende telefoon

Rangeerduivel

Citaat van: gekendevent op 20 januari 2022, 18:57:57 PM
Als je als antwoord krijgt dat ze het weten en hun probleem niet is dan houd het op.

Daar moet ik je nu wel eens gelijk geven se!
Pas op, we gaan niet altijd verschillen van mening hoor!  ;D ;D

Toen ik aan "de grote baas" zei dat mijn net aangekochte 4508 last had van slepende wielen tegen het chassis kreeg ik een heel afwijkend en niet to the pointe antwoord van "aja, die komt van bij ons want niemand anders maakt die!"
En daarmee kon ik het schudden en was de kous af!
En ja, ik heb dan ook mijn conclusies getrokken natuurlijk... ::) ::)

;)

nmbssncb

Citaat van: gekendevent op 20 januari 2022, 18:57:57 PM
Ik weet 1 ding met die brollaerts loks: op K rail geven die enorm problemen en van de leverancier hoef je niks te verwachten. Heb al de mijne verkocht en er komen geen meer binnen. Als je als antwoord krijgt dat ze het weten en hun probleem niet is dan houd het op.

Hieronder een overzicht van mijn overige Olaerts locomotieven/treinstel (3-rail uitvoering):

1.   Olaerts 150001  -  HLE 15 Uitvoering blauw – geluid (2007) ; geen problemen
2.   Olaerts 1501  -  HLE 15 Uitvoering blauw/geel – geluid (2007) ; geen problemen
3.   Olaerts 1503  -  HLE 15 Uitvoering blauw/geel – geluid (2007) ; geen problemen
4.   Olaerts 270015240  -  AM80 Break treinstel Uitvoering 2-delig bordeauxrood (2007)
       Dit model is een paar keer teruggegaan (naar Scaletrading) met koppelingsproblemen
5.   Olaerts TGO 111  -  Type 12  Uitvoering groen – geluid (2008) ; geen problemen
6.   Olaerts TGO 53.145  -  Type 53  Uitvoering groen – geluid (2013)
       Problemen met te nauwe NEM schacht en schommelen locomotief.  In 2017 is door Olaerts het chassis vervangen.

"Brol" vind ik de Olaerts locomotieven en treinstellen niet.  Het is wel zaak dat de modellen uitvoerig getest worden, en dan nog zullen er altijd wel een paar tussen zitten met problemen.
Het probleem met de voorloopwieltjes komt door het lage gewicht van het draaistel met de voorloopwieltjes en het ontbreken van een (blad)veer o.i.d. die wieltjes op de spoorstaven drukt.


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

erik de noorman

Op mijn baan is het type 29 van Olaerts een van de best bollende machines. Neemt gemakkelijk alle soorten K wissels en een ander omgebouwde twee rail (ook wissels) waaronder Lima, Mehanno, Roco, Piko. Zal dus van loc tot loc verschillen. Ik heb wel de baanschuivers aan de voorloopwielen een beetje ingekort. Als er iets valt aan op te merken is dat de loc iets te weinig trekkracht heeft op een helling met 10 wagons aan de haak. Kan waarschijnlijk opgelost worden door wat gewicht aan de loc toe te voegen.

Erik.


nmbssncb

Citaat van: erik de noorman op 21 januari 2022, 13:20:21 PM
Op mijn baan is het type 29 van Olaerts een van de best bollende machines. Neemt gemakkelijk alle soorten K wissels en een ander omgebouwde twee rail (ook wissels) waaronder Lima, Mehanno, Roco, Piko. Zal dus van loc tot loc verschillen. Ik heb wel de baanschuivers aan de voorloopwielen een beetje ingekort. Als er iets valt aan op te merken is dat de loc iets te weinig trekkracht heeft op een helling met 10 wagons aan de haak. Kan waarschijnlijk opgelost worden door wat gewicht aan de loc toe te voegen.

Erik.

Waarom de baanschuivers ingekort, Erik?
De voorloopwielen drukken zonder problemen wisseltongen open?

Inderdaad, de ene locomotief zal het beter doen dan een andere, vooral bij gelimiteerde producties van o.a. Olaerts.  Veel hangt af van het testen vóór de serieproductie, en ook erna.
Het niet soepel draaien van de wielassen onder de tender is in principe erger dan voorloopwieltjes die ontsporen bij wisseltongen die niet in de goede stand staan (dan maar in de goede stand zetten).
Maar het zijn problemen die niet hoeven op te treden.

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

erik de noorman


Waarom de baanschuivers ingekort, Erik?
De voorloopwielen drukken zonder problemen wisseltongen open?

Het open rijden van de wissels geeft geen enkel probleem maar,
bij de slanke wissels (k rail) zitten de puko's iets hoger dan de niet slanke wissels. Op mijn baan liggen slanke wissels. De afstand  tussen beide sporen in schaal H0 liggen correct op afstand zoals in werkelijkheid. Om de wissels in te bouwen word de afbuigende rail een stuk ingekort. De puko's gaan hier dus niet geleidelijk omhoog. Bij het nemen van de wissels (kruisen) liep de baanveger dus tegen de hoogste puko. Een beetje bijvijlen en opgelost.

Erik.