Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

55 B-models/VBV Kapotte tandwielen & 22/23/25/25.5 cardankop

Gestart door OlivierV, 30 januari 2020, 12:10:48 PM

OlivierV

Recent gingen wij met onze club naar Gangelt, daar heeft mijn 5525 van B-models samen met een hoop andere locs meegedaan aan het optreden van AMSAC met Lemur.

Tijdens de beurs had ik echter verschillende malen last met mijn 55.
Gisteren doe ik de loc nog eens open en kijk ik alles na.
Wat is er te zien? => Alle tandwiellen vande trekkende assen zijn gebarsten, dus dat die loc op gegeven moment niet meer vooruit wil versta ik maar al te goed. De tandwielkast zelf lijkt op het eerste zicht wel ok.

Op zich ergens begrijpelijk dat de huidige constructie het begeeft na x tijd. De assen met wielen zijn eigenlijk 2 halve asjes met in het midden het tandwiel, de halve assen zitten hier in geperst ...
Links en rechts  hoor ik nog van mensen dat ze hetzelfde voor hebben.

Let ook op, die 5525 is slechts een tweetal jaar oud en heeft op zich niet zo veel gereden. Ik hoop alvast dat ze hieromtrent met de nieuwe 55-ers wel rekening mee houden. 't Kan niet de bedoeling zijn dat je elke 2 jaar om nieuwe tandwielen moet gaan.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Houdini

Er zijn meerdere locs en stellen die hier last van hebben, van VBV maar ook van andere merken...
Dat wordt nog leuk in de toekomst...

Rangeerduivel

Een oplossing ligt hier al klaar in de vorm van (reserve) tandwielen

maar ja, als een uitstap met het lief weer voor gaat.... ::)

;) ;D

OlivierV

Rudy,

Dat is al zeer vriendelijk die reservetandwielen.
Maar dat is natuurlijk geen zekerheid.

Citaat van: Houdini op 30 januari 2020, 13:19:19 PM
Er zijn meerdere locs en stellen die hier last van hebben, van VBV maar ook van andere merken...
Dat wordt nog leuk in de toekomst...
Allicht kan hetzelfde zich ook bij de 23's etc voordoen, zeer tof.
Overal een 20-tal reserve tandwielen bijgeven dan?
Of slechte kwaliteit van plastiek?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

ERVIN

Hier ook al problemen mee gehad , 2 van mijn 55ers , beide gebroken tandwielen , wel " gratis" nieuwe gekregen , maar ook hier nog steeds met een bang hartje voor de toekomst.

Brossel

Ook hier bij mij problemen met de tandwielen... kwam ik eergister achter na een noodkreet van een van mijn vrienden over zijn 55ers.
(door bouw aan de baan lagen mijn exemplaren de afgelopen maanden netjes in hun doosjes te wachten)

Van mijn vloot van 7 stuks zijn er nu 4 55ers / CFL 18's waar in ieder geval de tandwielen van de middelste aangedreven as kapot zijn.
Ik zie daarin nog geen verband tussen productieruns ofzo. Het gaat bij mij om de 5523 (MSM), 5505, CFL 1809 en CFL 1812.
Ook een van mijn CFL 1800-en is dus getroffen, een exemplaar welke een paar jaar terug al een keer voor service en garantie om gelijksoortige redenen terug is geweest bij Van Biervliet.

Binnenkort (na Neurenberg) zal ik VBV zelf natuurlijk ook even mailen.

Wel vraag ik me af of er een duurzamere oplossing mogelijk is qua tandwielenset al dan niet inclusief assen in een ander materiaal? Messing tandwielen bijv??

Iemand wellicht al ervaring mee?? 
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

Dirky

Technisch gezien is het niet OK dat een kunststof stuk moet dienen om stalen asjes gelijnd te houden.  Totaal  verschillende uitzetting bij temperatuurschommelingen, niet alle smeermiddelen zijn vriend met kunststof... maar belangrijkste is vuil tussen de tandwielen. Een laagje vuil duwt continu de wieltjes uit elkaar en al zie je het niet met het blote oog, vuil zal er wel tussen zitten na een tijdje.
Voor de fabrikant is het een kwestie van besparen om nog een grotere Porsche te kunnen kopen. Een kunststof tandwieltje kost in de ordegrootte van 0.001€ waar een messingstukje snel 0.5€ zal kosten (daar ik geen idee heb over de aantallen kan deze schatting er wel heus naast zitten maar het idee telt).  Dus ja, als het maar de duur van de garantieperiode meegaat...

traxx2837

Davy,

Het probleem is dat de kunststof na verloop van tijd door verdamping zijn weekmakers verliest en daardoor sprok wordt. Op zich is dat niet zo erg, maar als deze onderdelen onder mechanische spanning staan gaan ze barsten.
Hoelang ze gereden hebben heeft er niets mee te maken.
Zelfs nieuwe loks die uit de winkelschabben komen hebben ervan. Het is enkel de tijd na de fabricage die een rol speelt !!!!!!
In dit geval bij de 55-ers zijn de assen er onder druk in geperst anders gaan ze doorslippen.

Er zijn inderdaad ook bij andere merken gevallen bekend: oa Gützold en Mehano gebruiken dit dubieus ontwerpprincipe bij hun diesel- en eloks. Zelfs bij een stoomlokmodel van Trix Fine Art (een H0-model met een prijskaartje van 4 cijfers) is dit verschijnsel in de tandwielkast al opgetreden.

Misschien is het mogelijk het ontwerp te behouden, MAAR dan zouden de wisselstukken uit een andere kunststof moeten bestaan die beter tegen dit verschijnsel bestand is. Bij wisselstukken uit dezelfde kunststof treedt het verschijnsel uiteraard opnieuw op.

Zelf heb ik bij enkele modellen van Gützold de tandwielen op de aandrijfassen vervangen door messing exemplaren van Weinert.
Deze zijn wel smaller en moeten dus met onderlegringetjes op de assen op hun plaats blijven waarbij de tandwielen bij het verschuiven tegenover hun aandrijftandwiel niet mogen uit elkaar komen. De brede tussentandwielen hebben geen last van dit kunststof-verschijnsel opdat ze los op hun asje zitten en dus niet onder druk gemonteerd zijn.

Bij de loks van Gützold waren de assen uit één stuk van metaal en dus één van de wielen erop geïsoleerd.
Bij de B-Models staan de wielen ongeïsoleerd op de as, maar is deze in twee delen in het kunststof middendeel geperst. Voor een 3-rail systeem zou je dus ééndelige assen kunnen gebruiken met daarop een messing tandwiel geperst. De wielen zelf hoeven dan niet van elkaar geïsoleerd te zijn.
Bij 2-rail zou je dus bij een doorlopende as aan één kant het wiel moeten isoleren met een kunststof busje, of de originele tweedelige as in de midden van een kunststof bus moeten voorzien waarop je dan het messing tandwiel perst. In elk geval mag het aandrijftandwiel niet gaan doorslippen op de as, anders valt de tractie weg.

mvg

Klaas Zondervan

De persing van de assen in het tandwiel is te zwaar. Op den duur bezwijkt het kunststof onder de spanning. Een oplossing, bij plaatsing van een nieuw tandwiel, kan zijn om het gat in het kunststof iets op te ruimen waardoor het minder straf in elkaar perst.

loco

Sommige firma's zoals LSM werken niet met Chinese tandwielen, maar laten de tandwielen die in hun locomotieven komen van Europa (ik denk van Slovenië). Dit zal wel zijn reden hebben veronderstel ik? In de Traxx (reeks 28) van LSM die door ACME werd geproduceerd (toen nog bij Modern Gala) werden ook andere tandwielen gebruikt dan diegene die ACME voor haar locomotieven gebruikt. Ik vermoed dat VBV tandwielen gebruikt van Chinese makelij en daar heel tevreden over is. Ze zijn goedkoper dan diegene die laat overvliegen. De oorzaak van het barsten van de tandwielen kan inderdaad een gevolg zijn van de kwaliteit van de kunststof en de kwaliteit (afwerking) van de tanden. Ik denk (maar ban niet 100 % zeker) dat tandwielen best gemaakt worden in POM (nylon) en dat die niet zouden mogen barsten.

rgp

Hallo,

Wat kost zo 55 VBV ? En dan na één jaar en eigenlijk weinig rijden problemen met tandwielen ?

I rest my case

Roland

Rangeerduivel

#11
Citaat van: rgp op 31 januari 2020, 13:09:26 PM
Wat kost zo 55 VBV ?

Een model mét sound kost een dikke 300€, Eéntje zonder sound dus om en bij de 200€...
(met uitzondering van de MSM-versie uiteraard... ???, al zijn die van dezelfde kwaliteit ::))

;)
Corrigeer mij maar als ik het mis heb!

Geert

Ik twijfel nu ineens of ik me inschrijf voor MSM actie 2020. Of het moest zijn dat MSM VBV uitdrukkelijk vraagt  iets te doen aan de tandwielen.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

55erke

#13
Straks krijgen we nog heimwee naar de marklin 55ers met hun metalen tandwieltjes  ;D
Ik krijg al bang om veel met mijn VBV 55ers te rijden  :-\

Groetjes


Michiel

Misschien is het als met fietsbanden. Zolang je ermee blijft rijden, blijven ze goed en soepel. Stop je met rijden, beginnen ze te verharden, worden brosser en gaan barsten. Rijd, heb plezier en profiteer ervan, zolang de tandwielen nog goed zijn.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)