LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Pierre

Wat je zegt klopt wel. De 2e staaf is eigenlijk wat aan de dikke kant. Bij mijn oude treinbaan heb ik ooit een railstaaf op zijn kant tegen de andere railstaaf aan gelijmd. Deze opgevuld met Das klei. Dan krijg je een heel mooi smalle staaf te zien.







Groet Pierre.


SuSke

In plaats van die (gekantelde) rail kan je ook een L-profiel nemen in messing uit de albion-reeks (of andere).

Wat die grofheid van gepeld architectenkarton aangaat, daar zorgt een schuurpapiertje korrel 400 voor een perfect glad uiterlijk. Zelfs op H0 schuur ik het architectenkarton altijd op om een mooi glad geheel te krijgen. Bovendien krijg je het dan ook gelijk op de juiste dikte.

Zaak zal zijn om kasseien op N te drukken met een stempel van pakweg 1,2x1,2mm maar dat moet mogelijk zijn. alleen zullen het er veel zijn en is een latje onontbeerlijk om mooi recht te blijven.
Misschien dat Jean hierin wat advies kan geven, die heeft het per slot van rekening gedaan bij Turnhout NEEB.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

evan

Jean heeft met zijn Turnhout NEEB heel wat N kasseitjes gedrukt.  Die zagen er na het schilderen prima uit.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

Jean's kasseien op NEEB zijn een waar voorbeeld, vooral dat hij hele hele stationswijk zo heeft gedaan. Da's karakter hebben!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Vandaag heb ik het Tervuurs lijntje aangesloten, en in Koploper geconfigureerd. Het eerste stoomtreinstel (type 500) en het eerste dieseltreinstel (type 600) doen dienst voor de proefritten, net als rond 1931, toen de NMBS met deze ""moderne" treinstellen testritten deed op het Tervuurs lijntje 160. Maar een paar probleempjes worden snel merkbaar: 2 puntstukken blijken niet goed aangesloten, en hand Gods grijpt dus in...



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

steamdriven

Heel informatief en boeiend filmpje. Geeft een heel goed zicht over het verloop van de baan. Ik kijk alvast uit naar de scenery...  :)
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

SuSke

Mooi resultaat Michiel, en goed dat af en toe de "hand van god" een handje toesteekt.

Links en rechts nog wat bij te stellen en te regelen, maar het komt goed.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

svvander

Als ge een echt stukske geschiedenis van de eerste tramlijn Brussel - Vossem (Tervuren) - Leuven wilt lezen:
http://www.zaventem.be/nl/content/1954/wandeling-oude-tramlijn-historische-achtergrond.html

Mensen die van de streek zijn (hier zit er zo ene) kennen de Tramlaan in Sterrebeek die ernaar vernoemd is en die loopt mooi van St-Stevens-Woluwé (waar ze nu wel respectievelijk de Bevrijdingslaan, de Tramlaan, de Oudstrijderslaan, de Arthur Dezangrélaan en dan terug de Tramlaan is geworden), door Kraainem, Sterrebeek, naar Moorsel, naar Vossem, Tervuren, Leuven en zo naar Tienen).
Ik heb mijn grootouders er vaak over horen vertellen. Die hebben altijd aan 't obetteke (ik weet niet hoe je juist schrijft, maar als kind heb ik het altijd zo gehoord), een soort van overdekte stopplaats van den tram, gewoont. Dit staat er nog steeds, maar is ondertussen al een beetje van zijn originele charme kwijt... Wat ik wel niet wist is dat deze lijn ook voor goederen gebruikt werd (zelf vooral voor melktransport in het begin, later voor pattaten).



Sorry om je post te kapen Michiel, maar ik zag Tervuurslijntje staan en ik moest hier direct aan denken.


Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Michiel

De tram was meer een volks gebeuren. Een as voor personen en goederen tussen stad en platteland. Het elektrische treintje (de blauwe trein) was eerder toeristisch voor Brusselaars en een daguitstap naar Tervuren, park, bos en museum. Beide hadden hun eigen geschiedenis, maar beide zijn uiteindelijk door modernisme ingehaald en opgebroken.

"Aubette" is een correct frans woord voor schuilhuisje voor bus, tram of trein.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

dieselfreak

MC

Michiel

Heb ik, inderdaad. Een prachtig, bijna ontroerend verslag van een uniek spoorwegproject in België.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Vandaag heb ik vier wissels aangesloten en opgenomen in Koploper. Dat betekent dat er meer perronsporen beschikbaar worden, omdat zuid-noord treinen nu kunnen oversteken op tegenspoor en zo het station binnen rijden, alsook verlaten. Volgende week nog eens twee wissels, en dan kunnen ook noord-zuid treinen oversteken naar tegenspoor.

Met het testrijden verloor de S3/6 een anti-slipbandje. Deze loc is dus even buiten dienst en zullen er voorlopig geen Orient Express treinen Brussel-Luxemburg aandoen.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

In Engeland zweert men bij Metcalfe in schaal N. Het merendeel van alle modellen worden gebouwd met hun kartonnen kits. Op foto ziet het er niet slecht uit, dus toch eens een setje gekocht. En wat denk je?



Ik ben ontgoocheld. De opdruk is cartoon'erig; een spel van pastelkleuren dat wel leuk oogt, maar geen echte dieptewerking suggereert. De patronen zijn vlak, en tonen letterlijk een tekening van stenen. Men heeft absoluut niet de indruk om echte stenen te zien.

Ik kocht deze "paving" als textuur voor een trottoir. Maar als men nameet, blijken de tegels 1 meter breed te zijn! En niet 20-30cm wat realistisch zou zijn, zeker 100 jaar geleden.

Deze Metcalfe gaat dus weer in de verkoop, en ik probeer zelf wel wat te prullen met het gipskrassen. Wie interesse heeft in deze PN111, stuur me maar een mailtje. Voor 10 euro inklusief verzendkosten (België) zijn ze van u.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Citaat van: Michiel op 19 juni 2019, 16:06:13 PM
In Engeland zweert men bij Metcalfe in schaal N. Het merendeel van alle modellen worden gebouwd met hun kartonnen kits.

Hier wordt ook door een fiks deel van de bevolking bij een bepaald merk gezworen  ::)  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw