LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Ik heb nog niet met DAS klei gewerkt. Misschien is het wel iets, maar de meeste stempel in DAS voorbeelden vond ik persoonlijk, op een uitzondering na, niet helemaal overtuigen. Kan ik het beter in gips? Binnenkort weten we meer. En als het op een fiasco uitdraait, kan ik nog steeds met DAS in zee. Bedankt voor de tip!  ;)

Van minstens het interbellum rijdt de Brussels tram op normaalspoor. Men had in vele stations ook een directe aansluiting tussen treinspoor en tramspoor, vb via de goederenkoer. Ik vond het vroeger eigenaardig dat trams in Antwerpen en Gent op smalspoor reden, maar dat blijkt eerder de "norm" te zijn, dan het curieuze Brusselse normaalspoor.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

vyncky

Michiel,

Gips tussen de sporen werkt voor H0 perfect. Mijn overweg is ook zo gedaan.  Ik denk dat het in N ook moet lukken.

Ik had wel met een plaatje over de rails gegaan, en het teveel aan gips weggenomen. nu lijkt het dat je véél moet schuren...
Vervolgens de voegen krassen voor de wielflenzen en regelmatig passen is de boodschap

Succes!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Michiel

Inderdaad, het is logisch en makkelijk om doen om even met een plaatje over de rails te gaan. Stom dat ik daar zelf niet op gekomen ben. Maar een volgende keer komt ook. Bedankt voor de tip en de feedback van jouw ervaring met deze methode.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PietB

Hi Michiel, heb je hier al eens naar gekeken?
https://railnscale.com/2015/05/10/h9032-h9532-walzen-h0-187/
Met een 'wals' de tussen de rails gelegen wegdek vorm geven.

grt Piet.

Michiel

Hoi Pieter, ik ken deze walsen van RailNscale van zien, maar nooit gebruikt. Heb met interesse gebruikers gevolgd, maar vond het resultaat nooit helemaal overtuigen. Waarschijnlijk ligt het aan mij en m'n overmoed of zelfoverschatting, maar ik heb het gevoel dat ik beter kan. Maar dat zal ik dan wel moeten bewijzen. En mocht ik op de bek gaan, kan ik nog steeds met DAS gaan walsen. Maar toch dank voor deze tip.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Twee dagen heb ik er kunnen afblijven, maar ben toch gaan krassen. Eerst 2 millimeter wegdek wegsnijden en schuren. Dan de flensgroeven krassen.

Maar het procedee is zoals Yannick al voorspelde niet optimaal. Twee millimeter gips verwijderen is geen makkelijk klus. Men zit met het schraapmes snel te diep, en het is vrij tijdrovend. De flensgroeven van het tramspoor krassen ging daarentegen vrij vlot en geeft een vrij strak resultaat. Op het straatoppervlak ziet men nog de krassen van het grof schuurpapier. En trottoirs van kruk om gewicht te besparen breekt ook beetje bij beetje zuur op. Het is echt te zwak voor dit soort werk en kruimelt te snel. Ik wou de trottoirs betegelen met kleine papieren tegels maar heb geen goed gevoel bij de combinatie van materialen, en het schilderen/verweren achteraf. Wordt vervolgd...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

steamdriven

Ziet er in grote lijnen toch al wel goed uit, vind ik. Is het niet mogelijk om nu met een fijnplamuur (type polyfila) een lichte skimming te geven over het oppervlak en zo de schuurkrassen te verwijderen?
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

Dat is niet mogelijk, omdat bij het krassen van de kasseien de plamuur zal wegschilferen. Ook een extra laag gips hecht niet voldoende en schilfert los tijdens het krassen. Wat ik natuurlijk wel ga doen is met een fijnkorrelig schuurpapier de grove krassen weg schuren. Voor luchtbellen moet ik volgende keer wel beter opletten. Het gips mogelijk nog iets vloeibaarder maken, en een minuut of twee laten ontluchten na het roeren alvorens te gieten.

En zo, al doende leert men.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Citaat van: Michiel op 13 juni 2019, 09:24:48 AM
...volgende keer wel beter opletten...

Als iemand U een intressante tip geeft...! ::)

;)

Michiel

#2529
Voor ik met DAS klei ga stoeien, Rudy, wil ik toch graag mijn voorkeur voor gips uitproberen. Mocht dat niet voldoen, dan kom ik terug op jouw tip, en probeer ik het met DAS.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

steamdriven

Die luchtbellen kan je later met de statische begrasser wat camoufleren door her en der een plukje onkruid in te plaatsen. Een perfecte kasseistrook is in onze Belgenland ook niet erg realistisch.  ;)
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

#2531
Citaat van: steamdriven op 13 juni 2019, 09:34:09 AM
Die luchtbellen kan je later met de statische begrasser wat camoufleren door her en der een plukje onkruid in te plaatsen. Een perfecte kasseistrook is in onze Belgenland ook niet erg realistisch.  ;)

Luchtbelgaten zijn inderdaad prima excuses om er camouflage-objecten voor te bedenken: een paardenhoop, een putdeksel, een paar losse kasseien,... bedenk maar wat. Dat zijn dan weer de voordelen van een nadeel.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Pierre

Michiel ... ik heb het zo opgelost. Misschien nog een optie. Tussen de railstaven in heb ik een 2e paar geplakt om zo een tramrails na te bootsen. De rails is 2 mm hoog dus als je een strookje schuim/pluim karton van 3 mm dik aan twee kanten het karton er afpeutert is dat precies de goede dikte en kan je dat zo met witte houtlijm tussen de middelste staven plakken. Omdat het afgepelde schuim/pluim karton heel erg soepel is hoef je ook geen moeilijke bocht te snijden maar gewoon een rechte strook werkt prima. Als je een 2e staaf plakken laat vervallen kan je ook een strook snijden van 7 mm en deze tussen de rails plakken. Voor asfalt kan je het grijs verven maar je kan er ook steentjes in stempelen.




Groet Pierre.


Metpetergaathetbeter

Citaat van: Michiel op 13 juni 2019, 09:37:17 AM
Luchtbelgaten zijn inderdaad prima excuses om er camouflage-objecten voor te bedenken: een paardenhoop, een putdeksel, een paar losse kasseien,
of een stielman (kassei-legger) die opnieuw de kasseien vastlegt tss de andere kasseien  ;)

Michiel

#2534
Dat ziet er goed uit, Pierre. Maar ik heb toch een paar bedenkingen ivm je uitleg:

- De sporen zijn toch maar 0.95mm hoog (edit: begin ik toch te twijfelen... ik zal het vanavond eens nameten)? Men zou dan het pluimkarton door midden moeten snijden, wat niet echt makkelijk zal zijn.
- De binnenrail is toch wel erg dik tov de dunne opstaande rand bij een tramspoor, maar zonder binnenrail zit het schuim niet strak en is de flensgroef waarschijnlijk niet zo mooi.
- Pluimkarton is heel moeilijk te vinden, en is voor schaal N erg grof. Steenvormen (vb kasseien wat ik zou willen uitbeelden) blijven erg onduidelijk en slordig in de grove structuur van het schuim.

Maar hoe dan ook is het principe van dit procedee wel te gebruiken als inspiratiebron omiets gelijkaardig te maken. Ik zocht initieel naar L-profielen in messing of styreen van 1mm buitenmaat, maar niets kunnen vinden, en het plaatsen ervan leek me ook gepriegel te worden. Maar jouw voorbeeld ziet er toch alvast veelbelovend uit. Bedankt voor het tonen van het voorbeeld met de uitleg, Pierre.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)