Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Floris

#1455
S. A. Cockerill - Ougree Plan d'ensemble des usines liegoises by Floris Dilz, on Flickr
hier nog een lekker heldere plattegrond met een hoop informatie, aan de toestand van t spul zou ik zeggen rond 1965 (in ougree staan bijna alle oude hoogovens nog maar HFB is al gebouwd). Interessant om eens naast google maps te houden of naast de oude luchtfoto die ik hier laatst neerzette. Ik blijf jullie gewoon fijn spammen met dit soort plaatjes, ook al ist geen modelbouw  ;D

Gisteravond ook bezig geweest op een stukje andere plattegrond, waarop aangetekend was welke sporen rond 1980 nog onderhouden moesten worden. Vagelijk is te zien dat de plattegrond is getekend op een vage afdruk van een oudere, waar nog allerlei ouder spoor op staat dat er waarschijnlijk in de jaren 80 grotendeels nog lag, maar buiten gebruik was, nu dus een beetje vul-in-en-kleur-de-plaatjes om dat een beetje te reconstrueren.
Ook zijn er weer een partij dingen duidelijk geworden: Wat op oude plattegronden nog een kolensilo was staat hier op als "melangeurs", ofwel daar werd ruwijzer van verschillende hoogovens bij elkaar gemikt... Ook is dat eerste loodsje dat ik bouwde (met die vrachtwagens erin) bij nader inzien een kalkwerkplaats, dus die zal er van binnen ook aardig anders uitgezien hebben, voornamelijk wit.  ;D Nouja, dat soort ellende was ingecalculeerd, wat ik al gemaakt heb ga ik niet grootschalig aanpassen want dan blijf je bezig. (en mocht ik dat toch willen, dan kan t altijd nog. loods leeghalen en een pak meel met een strijker erin naar binnen schuiven.
beetje freestylen op tekening-Model by Floris Dilz, on Flickr

Ook stond ik net op t punt om rails te gaan leggen voor de archiefstrooptocht... nou, naar aanleiding van die laatste tekening het railplan maar flink omgegooid, vind dat er nu wel leuke schwung in zit. Straks wordt alleen het doorgaande spoor nog gebruikt, de rest ligt er nog wel maar is half ondergegroeid of er ligt puin overheen etc...
DSC_3345 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_3346 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_3347 by Floris Dilz, on Flickr


raf

Floris ik zou zeggen (voor mezelf)blijf maar spammen
Ik heb wel een vraagje aan je
Die zaagtand daken heb jij enig vermoeden hoe breed die vensters die er in zaten waren
Ik ben dus zo een fabriekje aan het maken maar eerst vind ik geen maten van zo een ding .
Tweede de mensen die het wisten zijn er niet meer en die er nog zijn spreken van een max van 40 cm breed .
Gr Raphaël
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Floris

Ha Raphael,
Bij de kozijnen die ik daarvoor gepland had zitten de spijlen hart op hart op ongeveer 3,5 mm, dus die 40 cm max kan best kloppen. Heb t niet allemaal wetenschappelijk opgemeten in t echt maar gewoon van foto's iets zitten rommelen tot het sfeertje er goed genoeg in zat...   

sdz1976

Nu kom je links nog een bak tekort  :D

Net op tijd gestroopt dus  :) ziet er idd goed uit zo  8)


Grtz,
samuel.

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Floris

hehehe ja je moet met spoor leggen natuurlijk wel een bakje vooruit plannen, voor er ineens van alles niet past enzo...

Martin Welberg

Citaat van: sdz1976 op 14 november 2017, 16:55:02 PM
Nu kom je links nog een bak tekort  :D




Grtz,
samuel.

Nee hoor, die staan alleen nog hier bij mij  :P

Kautenbach

Donderjuuu,  spectaculair  ;)

Hoelang is dit in deze opstelling  ?

Floris

alle bakken samen die nu hier staan 3,5 meter.

755philippe

Floris dat ziet er al geweldig uit. Ben nieuwsgierig om de eindfase in zijn totaliteit te zien en hopelijk zal dit projekt ooit tentoongesteld worden.
Mvg

755philippe

GvbuuH

Na een tijdje inactief te zijn geweest op de modelspoorforums kwam ik je weer op het spoor. Ik zag alleen foto's op Flickr maar kon op BNLS niet veel vinden. Via een omweg kwam ik dan hier terecht. Eerst heb ik dit hele draadje in een weekend non-stop vol groeiende bewondering zitten lezen, echter een groot deel moest ik min of meer overslaan omdat de plaatjes op Photobucket niet door kwamen. Nu ook weer via BNLS - in een topic over de bouw van een messing rijtuig - kreeg ik een tip hoe ik die plaatjes toch 'aan' kon zetten. Zodat ik nu een weekend voor de boeg heb waarin ik opnieuw kan smullen van dit bijzondere bouwverslag, te beginnen bij #1. Vooral de wijze waarop je vertelt hoe je werkt, welke methoden en materialen je gebruikt, inclusief kleurnummers etc, maken het geheel waardevol. De meester vertelt en de leerling kan inspiratie opdoen uit de lessen. Dit hele verhaal is een eenmalige pluim hoor, gewoon om even te laten weten dat nog iemand je draadje volgt. In december ga ik verhuizen en daarna pak ik spoedig mijn eigen modelspoordraad weer op.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: GvbuuH op 17 november 2017, 11:11:44 AM
weten dat nog iemand je draadje volgt.
ik denk euh......................ik ben zeker dat het er nog zijn  :)


Trouwens Huub welkom hier op het forum ;)

Michiel

Citaat van: GvbuuH op 17 november 2017, 11:11:44 AM
...laten weten dat nóg iemand je draadje volgt.
Met de nadruk op "nog" klopt de zin helemaal.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

GvbuuH

... dat nóg iemand je draadje volgt... dat accent hoort wel op die plek ja. :)

Kautenbach

Draadje, draadje, draadje, dr is geen rouw aan deze klerezooi vast te knopen, wat een bende......





Heerlijke bende...... ;D ;D

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }