Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

sdz1976

Aurelie is dan ook heel fotogeniek he :)

I idd een prachtfoto  8)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Floris

#1156
Zo.... het heeft even geduurd voor er weer wat beweging in het project zat hierzo. Voor de zoveelste keer weer eens een lijf dat niet meewerkt, dit keer was het kiespijn en die was de laatste maand toch wel zo dat ik er beroerd van sliep en tja, naast werk blijft er dan geen concentratie over voor modelbouw. Maar goed, afgelopen week is de zaak uitgedremeld en afgeplamuurd, dus gister weer eens begonnen en vandaag lekker zitten frutten. Niet aan 1 spectaculair ding maar allerlei los frut her en der... Hier vast gauw wat plaatjes met de mobiel, komend weekend meer (en wat betere foto's)
De pleerol met soldeervetpotje is nu vervangen door de ruwbouw van een echte watertoren (die overigens erg lekker ruikt, de basis ervan is een plastic potje waar kaneel in zat), tussen watertoren en silogebouw (waar ook een en ander aan verder gedetailleerd is) zit de pijp voor een gasfakkel. Bevestigingsconstructie daarvoor moet ik nog maken, wordt nog wel een puntje. Sowieso krijgt dat ding natuurlijk nog ladders, bordessen, afsluiters etc....
DSC_2377 by Floris Dilz, on Flickr
De 3 buizen van vorige keer hebben nog een steunportaaltje gekregen, dr is nog een extra buis bij gefrot enzovoorts... het gebruikelijke eindeloze gepulk bij dit soort dingen. Achteraan zitten er ook al 2 dunne leidinkjes bij aan geklonterd net als in t echt.
DSC_2378 by Floris Dilz, on Flickr
DSC_2379 by Floris Dilz, on Flickr

En nouja, de afgelopen weken zijn ook niet weggegooid, in die tijd wel weer een ander leuk project afgerond, heb namelijk de uit zuid amerika afkomstige vriendin van een goede vriend van me leren fietsen zodat ze wat makkelijker went aan het leven in Nederland. Hoorde al dat ze vandaag helemaal zelf naar de supermarkt was geweest en met een fiets vol boodschappen was teruggekomen, levend nog wel. Zoiets te horen is eigenlijk wel zeker zo leuk als modelbouw.  ;D

Goed, hopelijk kan ik dr voorlopig weer flink tegenaan, heb er sinds vandaag weer goed zin in.  8)
Tot volgende keer!

Gerolf

Citaat van: Floris op 03 april 2017, 23:44:24 PMGoed, hopelijk kan ik dr voorlopig weer flink tegenaan, heb er sinds vandaag weer goed zin in.  8)

Ik kijk zeker uit naar het vervolg !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Floris

Zo... boel beetje aangekleed. Miste nog wat rondjes voor de kooiladder naar de gasfakkel bovenaan, die frees ik deze week weleens bij gelegenheid. Verder begint dit stukkie dr aardig op te lijken.
IMGP7621 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP7623 by Floris Dilz, on Flickr

detail..
IMGP7619 by Floris Dilz, on Flickr

Ondertussen is een deel van mn cad-ontwerp van de baan op heel veel A4tjes geprint en aan elkaar geplakt, zodra ik weer tijd heb ga ik alles dat ik gemaakt heb op die tekening zetten en controleren of dat enigszins klopt, zo niet dan de tekening in de computer wat aanpassen waar nodig zodat ik straks een goed kloppende plattegrond heb wat op zich wel handig is als er straks houtwerk moet komen. Omdat er bij zoiets natuurlijk altijd lijken uit de kast komen ging ik dat moment maar uitstellen en na het tekening in elkaar plakken ben ik maar naar de verjaardag van een maat van me gegaan om moed in te drinken en daarna te laat thuis te komen om nog iets te doen. Is aardig geslaagd.  8)

sdz1976

Is weer genieten van de update, ben echt benieuwd dit in de verf te zien 8) 8)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Metpetergaathetbeter

't Ja 't is hier reeds eerder gezegd dat dit opnieuw knap werk is  zeker? 't Is bijna een zekerheid in het leven! ;D 8) 8) ;)

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterVG

Altijd weer inspirerend
Hoe maak je bijvoorbeeld de panelen met klinknagels.
Dun styreen waar je met een puntig wieltje de klinknagels indrukt?

Floris

Dank, jongens!
De klinknagelplaten zijn van papier, inderdaad met een puntenwieltje ingedrukt. Papier daarna uitknippen en opplakken, met bisonkit of alleslijm, dan insmeren met dunne secondelijm om het helemaal te laten uitharden. papier geeft scherpere klinknagels dan styreen en is makkelijker zonder deuken te lijmen dan styreen. en het heeft een soort ruwheid die best aardig overkomt voor oud plaatwerk. Bij gefreesde modellen (waarvan je dus een ontwerp met alle exacte maten in de computer hebt) kun je ook makkelijk de papierdelen met daarop de klinknagellijnen 1:1 uitprinten, dat maakt het op maat maken van dat soort panelen heel makkelijk.
Ooit bij dit locje mee begonnen jaren geleden...
C1127 2 by Floris Dilz, on Flickr
Voor fris nieuw spul is dit niet geschikt, voor ouwe troep werkt t heel leuk.  ;)

PeterVG

Dank je Floris
Deze tip ga ik zeker proberen.
De dunne secondenlijm smeer je die dan enkel in de voegen of overal zoals een verf.
Domme vraag wellicht maar toch ik stel ze maar  ;)

Floris

Ik smeer het papier er helemaal mee in, dan zuigt het zich vol en wordt heel stevig. Met lak zou je hetzelfde kunnen bereiken denk ik maar dat duurt langer. Secondelijm is wel duur maar gelukkig hebben ze bij de action om de hoek van die pakjes met drie tubetjes voor iets van 35 cent ofzo dus dan wordt het al aantrekkelijker.

sdz1976

Dat is pas een coole loc, die goed heeft afgezien  8)  :)

Grtz,

Samuel.

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

haradigi


DFS