Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Floris

ow, tis niet dat ik me daar serieus zorgen over maakte hoor.  ;D

Floris

nou, vandaag is de boel weer es goed aan, flink loodgieterswerk dit keer.
Ik had laatst bedacht dat je leidingen redelijk goed moet kunnen buigen als je ze vanaf 1 kant een paar keer naast elkaar inzaagt en dan krom zet, de zaagsneden dichtsmeren met secondelijm, beetje schuren en t zou best weleens kunnen lukken. Je bent dan ook redelijk vrij in hoe ver je een buis krom zet, dus 3 buizen exact gelijk buigen zou dan moeten lukken.
Eerst maar es een simpel verstekbakje maken van wat stukkies styreen, t hoeft toch geen 100 jaar me dus t zal wel gaan.... tot dusver werkt t prima:
DSC_2234 by Floris Dilz, on Flickr
dan even met een schuurpapiertje de zaagbraampjes wegschuren en de boel buigen.... gewoon secondelijm in de zaagsneden laten lopen, de buis tegen de vorige aan drukken om dezelfde hoek te krijgen en dan wat activator (zipkicker oid) er tegenaan spuiten, paar tellen wachten tot alle secondelijm knetterhard is en daarna een mes eronder want er loopt natuurlijk altijd wat lijm uit dus de buis zit gegarandeerd aan de tafel geplakt.

DSC_2235 by Floris Dilz, on Flickr

beetje schuren en t wordt best een net knikje.
DSC_2233 by Floris Dilz, on Flickr

even proefpassen.... het doet aardig wat t moet doen tot dusver.
DSC_2236 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_2238 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_2240 by Floris Dilz, on Flickr

goed... verder maar weer!  8)

DFS


TBCédric

#1083
Nou, dat geeft het wel een mooi detail en weeral extra realisme aan het boeltje.
Ik vind de sfeer ook al zalig en herkenbaar!
Nu nog een Floris-kleuring en is het weeral een stapje dichterbij het einde... Helaas kan je dat ook zeggen bij de sites zelf, maar op een andere manier.  :o
Als ik je baantje ooit eens op een tentoonstelling of beurs zou zien, denk ik niet dat ik veel naar dat tuffend treintje ga kijken  ::) ::)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Pierre

Verdraaid knap staaltje modelbouw man. Simpel maar je moet er maar opkomen. top. ;)
Groet Pierre.


755philippe

Ik was me eigenlijk aan het afvragen of je niet het zelfde effekt kunt bekomen door rietjes te gebruiken. Die hebben toch ook allemaal een gedeelte dat je kunt buigen.
Mvg

755philippe

Steam.N

Knap gezien, die methode.
En een prachtig zicht ! 
Ooit komt mijn hoogoven-project terug boven tafel ... en deze foto's vergroten de goesting  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

#1087
Citaat van: 755philippe op 04 februari 2017, 22:23:38 PM
Ik was me eigenlijk aan het afvragen of je niet het zelfde effekt kunt bekomen door rietjes te gebruiken. Die hebben toch ook allemaal een gedeelte dat je kunt buigen.
Mvg

755philippe

De diameter van het plooibare deel van een rietje is groter dan die van het rietje zelf. Niet echt wat Floris wou bereiken.

Bovendien is de diameter van de plooibare rietjes ook beperkt en zijn die dingen niet zo eenvoudig te schilderen
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

3rail

Knap staaltje denk werk Floris.

Maar ik had ook niet anders verwacht in een ijzer fabriek. ;)
Erg mooi gedaan.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

sdz1976

Vind het nu al vet cool, maar nog meer benieuwd naar de geschilderde versie  8) 8)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Floris

dank, mannen! de geschilderde versie, ja, dat gaat nog wel even duren, zit zijn wat minder losse brokjes dan de vorige stukken dus dat wordt alles ineens in de verf zetten, andrs beschadigt alles weer bij de driehonderd keer proefpassen...
Maar goed, het groeit steeds wat aan. vndaag was ik nogal muf dus veel vaart zat er niet in, dus dan maar erwtensoep koken en die met wat vrienden opeten en slappe verhalen ophangen. Ondertussen beginnen er wat golfplaathutten aan de silo te groeien (die schuinstaande dingen sluiten straks aan op de transportbanden richting hoogovens. hoop ik.  8))
DSC_2253 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_2254 by Floris Dilz, on Flickr

Verder nog wat zitten prutten met een of andere moeilijke afsluiter
DSC_2251 by Floris Dilz, on Flickr

Hier is wel een en ander te zien wat er allemaal an die silo hing. Ik heb nog wel wat werk....  ;D
silo uiteinde 3 by Floris Dilz, on Flickr

Die_bahn

Dag Floris,

Wat een werk! Ik ben dol op wat je doet!
Bestuurder in Aarlen - Ardennen - Helaas overleden

Gerolf

Weeral ferme update-foto's  8)  :P
Dat opschrift op die buis "HERGEBRUIK GARANTIE" is een leuke  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

sdz1976

Die is idd ferm goe Gerolf  :) maar denk niet dat dat blijvend is ;) 8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

mahtoska1