Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

B_Modelbouw

Luik de vurige stede... de geschiedenis van de hoogovens en ijzerindustrie verdwijnt... en binnen enkele jaren denkt onze jeugd dat dat vurige komt van de hevige supporters van Standaard Luik i.p.v. de zware industrie aldaar die de voorbije eeuwen Luik groot maakten.

Gelukkig kunnen we met volle verwondering kijken naar dit pareltje van een model, dat deze vergane tijd doet herleven.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Chrisrail

#1036
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Cozzy

Hoi Floris,

Via onderstaande link nog wat fotomateriaal van de site dat misschien bruikbaar is...
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2845256

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

loebaske


Bedankt Tom voor de link...men zou er een boek kunnen van maken...

3rail

#1039
Toch snap ik nog steeds niet waarom al dit soort bedrijven worden gesloten.
Is de vraag naar staal dan zo enorm terug gelopen of kan men in het buitenland dan zo veel goedkoper het zelfde materiaal produceren?

Of is het misschien de enorme vervuiling van de lucht en of omgeving die er toe doet, en als men dat in het buitenland doet is men van de CO2 productie af .
Het is dan natuurlijk alleen maar het probleem verhuizen. :-\

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Steam.N

Edward,  het gaat om de centjes van de aandeelhouders. 
Als ze ergens anders ietsjes goedkoper kunnen produceren, verhuizen ze.
Hoe meer hoe liever, en dat dit ten koste gaat van werknemers in dit land speelt niet mee.

Alhoewel, als je ziet hoe systematisch alle industrie in dit land gesloten wordt, kun je je afvragen of er geen algemeen plan in uitvoering is.
Hopelijk krijgen we hier later geen spijt van ...
(maar met betrekking tot dit onderwerp ben ik een gediplomeerd zwartkijker, hé  ;) )
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

loebaske


E
Het teloor gaan van de ijzer industrie in Luik ligt voor een groot deel aan het feit men nooit heeft willen investeren in vernieuwing,
enkel maar winst maken en plots is het te laat om bij te benen en de vraag te beantwoorden aan staal...

Dat is mijn visie...

mark7758

En dan horen dat het goedkoper is staal uit China te halen dan hiermaken. (incl. Transport kosten en niet op milieu te hoeven passen.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

SuSke

Het is wat Loebaske schrijft. Een sprekend voorbeeld dat het wel kan zie je in Gent met Sidmar - Arcelor-Mittal waar wel geïnvesteerd wordt en aan innovatie gedaan wordt.
Het is inderdaad goedkoper om Chinees staal te importeren, maar meer en meer blijkt het dan toch om een "minderwaardige" kwaliteit te gaan. Niet direct wat legering aangaat maar wordt het productieproces dikwijls geweld aangedaan of is de recuperatie van scrap te groot wat zijn gevolgen heeft op de globale kwaliteit.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

vraag die Gent zich al begint te stellen hoelang nog, en wat met Volvo, beiden hebben filialen in Azie  :-\

Floris

Citaat van: SuSke op 18 december 2016, 15:16:13 PM
Het is wat Loebaske schrijft. Een sprekend voorbeeld dat het wel kan zie je in Gent met Sidmar - Arcelor-Mittal waar wel geïnvesteerd wordt en aan innovatie gedaan wordt.
Ja, sidmar heeft toekomst. Een overzichtelijk terrein met alle installaties bij elkaar, redelijk ruim opgezet en met een zeehaven vlakbij. Landinwaarts wordt het alleen nog wat met staalindustrie als ernaast kolen of erts uit de grond gehaald wordt... Verder zit men in Luik natuurlijk met een lastige geschiedenis, de warme lijn is ontstaan uit de modernste onderdelen van de warme lijnen van drie verschillende bedrijven (cockerill, ougree-marihaye en esperance-longdoz) die stuk voor stuk al met enorm ruimtegebrek zaten. Al de verspreid liggende installaties maken echt concurrerend werken al heel lastig... Plannen voor modernisering en uitbreiding rond Luik zijn er wel geweest.
Cockerill-ougree hield bij de bouw van HF B in ougree al rekening met een HF C en HF D die daarnaast gebouwd zouden worden. Ruwijzer van deze ovens kon dan naar de moderne staalfabriek van cockerill in seraing en de oude hoogovens en sinterfabriek van cockerill zelf konden dan dicht. (dat is het spul dat ik nu aan het bouwen ben)
 
Ondertussen was esperance-longdoz (nog zelfstandig tot 1970) al bezig het ruimteprobleem rigoureus aan te pakken door de nieuwe staalfabriek in chertal te bouwen. Een eventuele nieuwe hoogoven van esperance zou dan naast de fabriek in chertal gebouwd zijn. (puntje: hoe wordt die oven dan gevuld? eigen cokes- en sinterfabriek in chertal? esperance had een eigen cokesfabriek aan de rivier, tegenover HF6, eind jaren '80 afgebroken. Sinterfabrieken van esperance weet ik niks van)

Vrij kort nadat alles op een hoop geveegd was in 1970 kwam de staalcrisis, ik denk dat men toen een paar jaar druk is geweest met het samenvoegen van die twee productielijnen en daarna was het crisis en het geld op.... Er kwam rond 1980 wel weer een plan voor een nieuwe hoogoven, die had in ougree moeten komen naast HF B. Zo ver is het nooit gekomen, wel kwam er een nieuwe sinterfabriek in ougree en een continugieterij in chertal en werd de staalfabriek in seraing gesloten. Dat geeft wel wat kijk op hoe men er blijkbaar over dacht, ruwijzer steeds van ougree naar chertal sjouwen was blijkbaar niet zo'n groot probleem.

Tot 1999 werd alles redelijk bij de stand van de techniek gehouden geloof ik, de sinterfabriek in ougree is nog een keer verbouwd, HFB kreeg een extra tapgat, maar grootse nieuwe plannen waren er niet echt geloof ik, of het geld was er niet voor, nog los van allerlei milieu- en veiligheidsgesputter bij een nieuwe hoogoven in vrij dichtbewoond gebied. Toen alles opging in usinor in 1999 was het klaar en bleef de boel door draaien zolang dat ging zonder grote investeringen, dus vanaf die tijd is de boel inderdaad achter gaan lopen en gewoon opgebruikt.

Ik ben bang dat alleen al door de versnipperde terreinen en de ligging vrij ver van een haven het voor Luik erg lastig geworden was in tijden van overschot op de markt, investeringen of niet. Maar wie weet, in Duisburg dampt er nog van alles en de Dillinger Hütte leeft ook nog en mij staan zo geen verhalen bij dat het daar een aflopende zaak is.

Alex

In 2014 heb ik een rondleiding gehad bij HKM in Duisburg. Zeer indrukwekkend.
Het verhaal wat daar gedaan werd is erg toekomstgericht. HKM ligt ook aan de rijn en daar hebben ze ook een grote eigen haven.
Menig 'bootje' wat daar aanmeert.

Op het moment dat ik er was werd de eigen Kokerei uitgebreid en daarmee twee keer zo groot.

De hoogovens die voorheen in het Ruhrgebied stonden, zijn verkocht aan china.
Ze hadden echter niet verwacht dat China zo'n grote concurrent werd. Eigenlijk sneden zichzelf ermee in de vingers bleek.
Er moest dus gemoderniseerd worden om kwalitatief onderscheidend te blijven. Ook bleef zo de kwaliteit van het geleverde staal gewaarborgd. Het staal uit China is niet altijd constant kwa kwaliteit.

Ook bleek HKM veel grondstoffen goedkoper uit het buitenland te kunnen halen. Ik meende dat de kolen uit Australië kwamen en dat de Berge Stahl, een gigantisch bulkschip dat tussen Brazilië en Rotterdam vaart de ijzererts aanvoert.

In 2015 bij Kockerei Prosper geweest voor een rondleiding. Ook hier hetzelfde verhaal. Goedkope grondstoffen importeren en deze in de hoogwaardige fabriek omzetten in de te verhandelen grondstoffen voor de chemie en uiteraard ook de cokes. Daarnaast werd kunstmest een leuke bijhandel.

raf

de Berge Stahl is inderdaad het grootste erts schip dat binnen kan varen  364,767 tonnes
het motortje op 1 propeller levert 27,610  pk
hij heeft een vast route en elke keer dat hij gaat binnen komen moet de vaargeul terug uitgediept worden
hij heeft dan max 50 cm tussen de romp en de bodem
elke 5 weken was hij terug in rotterdam
maar ze heeft na een 30 jarige haar best te hebben gedaan haar laatste vaart gemaakt
het nieuwe schip de Vale Brasil  kan 400.000 ton laden
het is eigenlijk een probleem met de havens waar de schepen binnen moeten binnen komen
omdat het wel zo lijkt dat er aan tonnage geen limieten vast zitten
hoe lang is dat in HO da bootje ?????

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alex

363 m is in H0 dus 417 cm, ruim 4 meter lang dus
breedte van 65 meter is dus iets minder dan 75 cm breed in H0
Oeps!  ;D

Floris

geen idee hoe lang dat in H0 is, maar ik gok dat ik er zo'n beetje mn halve modelbaan mee kan vol leggen straks. gaan we dus niet doen.  ;D
Iets met wat havenachtigs lijkt me nog wel een keer leuk, als de nu geplande 9 meter ofzo klaar is. Zo'n kade met een kraan en wat binnenschepen zoals bij de cokesfabriek in seraing lijkt me nog wel wat.
Goed, dr is weer wat gebouwd! Lastig transportbandje van de verdeeltoren die ik al had naar de bovenkant van de silo gemaakt, zit nog aardig wat tijd in qua het uitzoeken hoe dat ding precies moet komen tussen twee gebouwen die altijd net een heel klein beetje staan te wiebelen zodat je weer ergens twee millimeter mis zit als je iets wilt aftekenen.... Verder staat de eerste van de rij hutten bovenop de silo op zn plek. Ook zat er een soort rail aan de silo, ik vermoed voor een onderhoudsplatform ofzo? Nouja, heb maar wat in elkaar zitten solderen, straks roestig spuiten en t wordt wel prima denk ik.
DSC_1993 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_1994 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_1995 by Floris Dilz, on Flickr

Verder zijn we vanavond nog even aan het kijken geweest hoe hoog de frieslijst boven de modelbaan moet komen. Jawel, dat betekent dat er nagedacht wordt over houtwerk. Het wordt nog eens een echte modelbaan, ooit.  8)
Hiervoor moest even een en ander van het plan grofweg getekend worden om een beetje de bouwvolumes te zien. Geeft wel weer een leuk plaatje vind ik.
frieslijsttest by Floris Dilz, on Flickr
Het echte meetwerk ging dan weer hoogst wetenschappelijk, met opmeten op welke hoogte de baan moet komen, dan hoe hoog de gebouwen nu staan opgesteld, stoel instellen op zo'n hoogte dat als je op de stoel voor de gebouwen zit je op dezelfde ooghoogte ten opzichte van de gebouwen zit als wanneer je voor de baan zou staan, dan levensgevaarlijk doen met een stuk foamboard dat met wat onbetrouwbare stukjes tape an een fotostatief geplakt is en wat omhoog en omlaag kan als test-fries. Uiteindelijk is dat stuk foamboard niet eens dwars door een gebouw heen gevallen en hebben we wat frieshoogten kunnen uitzoeken dus ik vond het een groot succes. Straks zal wel iedereen die kleiner is dan ik of groter dan Wieger problemen komen maken maar dan moeten ze maar komen kijken op hakken of even de lintzaag door de enkels. sorry jongens.  8)
Goed, tot volgende keer maar weer, ik ga zo eens naar mn nest, morgen weer druk met allerlei leuks bouwen voor de baas. Ook wel zin in.  ;)