Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Floris

Nouja, zorgvuldig, moest alweer een recalcitrante muur recht zetten gisteravond en zo. Nouja, zolang een ander gelooft dat het zorgvuldig gebouwd is allemaal is t geslaagd, he.  8)
Beton maak ik tegenwoordig als volgt:
eerst de naden van de bekistingsplanken inkrassen, gewoon langs een liniaal met een stanleymes.
DSC_1936 by Floris Dilz, on Flickr
Naast de snee van het mes krijg je een opstaand randje, je hebt het randje nodig, niet de snee, in feite. Doorlopende horizontale naden zien er suf uit, dus bij elke verticale naad hou ik mn mes andersom schuin, zo krijg je het idee of het beton in een bekisting van losse gespijkerde planken gegoten is die net niet helemaal op 1 lijn zaten. Op dit proefstukkie waren de horizontale lijnen wel doorlopend, saaaaai
DSC_0272 by Floris Dilz, on Flickr
Daarna met de planken mee een stuk flink grof schuurpapier over het styreen halen, voor de houtnerfstructuur en om de naden wat af te zwakken. Als laatste alle stukjes die je niet bevallen een beetje bijklodderen met plamuur en dat dan niet schuren maar gewoon als de plamuur nog niet droog is zo'n beetje in de vorm schrapen en duwen met een stukkie plastic of een mesje. Plamuur ziet er aardig uit als aangesmeerde betonbende dus dat mag wel.
Dan schilderen: Ik werk altijd met een donkere onderlaag, ik denk in dit geval zwart met een beetje bruin (humbrol 62) (bij lichte kleuren niet puur zwart als ondergrond nemen, het eindresultaat wordt dan te "koud" van kleur.), als die laag nog nat is wat heel fijn zand erin strooien, dat geeft er nog wat extra relief aan, als dat droog is een betonkleurtje erop, iets met humbrol 72 en 28 gemengd ofzo, dan en zwarte of heel donkerbruine wash en tot slot drybrush met humbrol 28. Tenminste, zo ben ik t nu van plan.  ;)



Steam.N

Ik stelde me bij de vorige reeks foto's al de vraag hoe je dat bekistings-effect bekwam.
Thanks voor de toelichting  ;)

Mooie vooruitgang !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

BC911

Bedankt voor de uitleg. Ik had gehoopt dat je een super truc had voor dat tijdrovende krassen, maar blijkbaar gewoon mooie arbeid  ;).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Floris


SuSke

Maar de resultaten zijn er wel naar Floris. In ieder geval weer een imposant stukje gebouw dat je daar even neer poot.
Je ruw bekistte betonnen muur ziet er in ieder geval zer goed en sprekend realisitsch uit. Ik wacht nog even op de ingekleurde versie  ;) ;) 8) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Stedahult

Citaat van: Floris op 12 december 2016, 13:13:19 PM
het blijft gewoon een kuthobby.  8)

Inderdaad, ik heb de bijl maar neergeflikkerd
Mvh. Steef

Metpetergaathetbeter


TBCédric

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 12 december 2016, 17:42:58 PM
Citaat van: Floris op 12 december 2016, 13:13:19 PM
een kuthobby.  8)
en ik dacht dat de meisjes van de wallen zo'n hobby hadden ! :-\

Tsja, die meisjes hebben wel al baantjes en spullen gemaakt, waar blijven die van jou Peter?!  ::)

Floris, man man man!!!! Wat een rotvaart dat er achter zit! Hoe doe je het toch buiten het gewoonlijke "zooien" en "wat klooien"? Mijn respect voor jou wordt alsmaar groter! Maakt die airbrush maar snel klaar want ik (niet alleen denk ik  ;D ) willen dat prullement in een kleurtje zien!  ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

peking

Hallo daar volgens dat ik lees zijn er sommigen tevreden van artitec en anderen niet , wel ik heb er verscheidene zaken van gekocht zoals een kolen bunker en ook die 2 hoog spaning kabientjes, en om die kleinigheden ben ik wel tevreden min of meer , maar van die 2 kabienen nee niet van te vreden der is niks dat deftig past en het 2e was al kapot toen ik het uit de verpakking haalde dus direct gemaild naar artitec en heb het moeten meebrengen de eerste beurs hier in Belgie waar ze stonden en heb hun gezegd dat hun materialen niet deftig afgewerkt zijn, maar heb toch gratis een ander kabientje gehad , maar denk er niet meer aan om nog iets bij hun te kopen want als ik nog huizen wil ga ik dezelfde problemen hebben zoals ik al lees, dus wat ik nog koop is wat kleinigheden en voor de rest koop ik liever alles bij kibri , faller of andere merken want die zijn toch veel beter afgewerkt + als ik die huizen moet kopen , zelf lijmen en dan nog verven kan ik beter een kit van kibri kopen en lijmen en moet ik niet meer verven.

Floris

#1029
die op de wallen hebben kutwerk, das anders. Kuthobby heeft de madam thuis, nouja, hopelijk is ze niet te fanatiek met de hobby anders is de melkboer niet veilig. Enfin, dit escaleert weer volledig uit de hand. sorry jongens en meisjes. Die onbehouwen hollanders ook altijd.  :-[ 8)
En ik maak me nog maar niet teveel zorgen over de airbrush, eerst nog een tijdje verder met alle details voor ik er verf overheen ga zetten.... In tegenstelling tot wat ik tot nu toe gemaakt heb is dit stuk veel meer 1 geheel dus het moet ook ls zodanig afgemaakt worden anders zit ik mezelf vreselijk in de weg straks. Maar goed, ook zonder verf is er al genoeg te zien komende tijd denk ik. Misschien ligt het aan mij, maar eigenlijk vind ik een model meestal het leukst juist voor het in de verf gaat, als alle details er al op zitten maar je nog helemaal kunt zien hoe het gemaakt is. Vooral bij stoomlocomotieven is dat zo, die dingen spuit je standaard voor de helft zwart en dan valt er toch een en ander weg van wat je allemaal gebouwd hebt. Geldt voor de industrie wat minder maar tis toch ook wel een beetje zo.

@peking: als kibri of faller beter bevalt en je bent tevreden met de modellen die ze bieden prima toch, resin bouwt anders en dat is even wennen. Het schilderen vraagt ook wat oefening mar heb je t eenmaal onder de knie dan wil je niet anders meer en neem je vanzelf ook je faller-modellen onder handen. Maar goed, het is hobby, niets moet, dus doe het vooral lekker zoals je t zelf t leukst vindt. ;)

EDIT:
eindstand van t weekend: met een par glazen wijn in mn harses de lange transportband op de grond laten kletteren, heel handig, nouja, is alweer gerepareerd, later nog es verf beetje bijtippen...
Ondertussen is de silo ook alweer wat hoger, het onderste deel van het dak zit erop.
DSC_1970 by Floris Dilz, on Flickr
klein detail, veel werk: er zat in het echt een een (eigenlijk niet heel klein) gat in dit dak, dus daar moet even wat rommel achter, wat spanten en transportbanden en een loopbruggetje. Doet wel veel voor de sfeer straks denk ik.
DSC_1972 by Floris Dilz, on Flickr

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Metpetergaathetbeter


sdz1976

Wat een heel stuk erbij opnieuw man 8) 8)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Floris

Niet leuk, maar toch blij dat ik het niet gemist heb: het einde van HF6.
adieu HF6 by Floris Dilz, on Flickr

Geeft wel wat motivatie om dit project door te zetten. Momenteel verdwijnen de herinneringen aan de staalindustrie in seraing in zo'n snel tempo... iets van de sfeer vastleggen in model is eigenlijk wel nodig, want ik ben bang dat tegen de tijd dat deze baan af is er in het echt niets meer van die sfeer te vinden gaat zijn, alles afgebroken of opgeknapt.