Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Een stukje langs de Maas

Gestart door OlivierV, 14 februari 2013, 13:45:40 PM

Lucaslolman

TBCédric

Ohja! En Olivier, doet nu eindelijk eens iets aan die achtergrond!!!! Ik ga dat niet blijven fotoshoppen of vragen om te fotoshoppen hé.  ;)
Treinbestuurder bij BLS Cargo North

DFS

Citaat van: LS Models op 27 juni 2016, 16:56:47 PM
Ohja! En Olivier, doet nu eindelijk eens iets aan die achtergrond!!!! Ik ga dat niet blijven fotoshoppen of vragen om te fotoshoppen hé.  ;)

Cederic, Olivier heeft hier geen tijd voor, hij zit in de garage van de buurjongen  :P

OlivierV

Citaat van: DFS op 29 juni 2016, 19:38:38 PM
Citaat van: LS Models op 27 juni 2016, 16:56:47 PM

Cederic, Olivier heeft hier geen tijd voor, hij zit in de garage van de buurjongen  :P
Die baan lag in onze tweede garage, kan wel niet ontkennen dat ik daar de laatste dagen niet veel tijd heb doorgebracht.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

Met behulp van de gids op de site van MSC de Kempen bouwde ik een mal om Belgische bovenleidingdraden in mekaar te prutsen. (De masten zelf zijn die van Sommerfeldt, maar hangdraden wil ik zelf maken om niet met die rare onjuiste en veel te korten maten te moeten werken in lengte).
Tot daar ging het zeker goed. Echter de hangdraden zelf zijn nog niet wat het moet zijn. Deze staat namelijk een beetje hol langs onder en trekt toch wel wat scheef. Oefening zal kunst baren zeker?

De draad hangt hier even los aan een portaal om te kijken wat het geeft.

Poging 1 bovenleiding

Naar mijn mening toch min of meer ok om dit voor een eerste maal te doen, maar er is nog serieus wat ruimte voor verbetering. Oefening zal kunst baren. :)
Let wel er is nog niks opgevijld voor een fijner resultaat.

Gerolf

Voor een eerste keer absoluut niet slecht.
Ik heb de indruk dat je draad niet volledig recht was toen je hem soldeerde.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

Vandaag ondernam ik een nieuwe poging tot het maken van bovenleiding. Het is nog steeds geen draad die een schoonheidsprijs zal winnen maar hij is toch al stukken beter dan mijn eerste draad en hij mag al blijven hangen van mij.

De pantograaf van de locomotief raakt de rijdraad niet, dit is omdat ik al mijn pantografen op vaste hoogte gefixeerd heb om ongelukjes te vermijden.

NMBS HLE 2024 @ Bovenleiding poging 2

SuSke

Leuk en soms lastig jobke maar het resultaat is gewoon mooi en maakt de boel af.

Staat ons (de ploeg van MTD) de komende maand ook te wachten  ::)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Citaat van: SuSke op 06 juli 2016, 13:13:45 PM
Leuk en soms lastig jobke maar het resultaat is gewoon mooi en maakt de boel af.

Staat ons (de ploeg van MTD) de komende maand ook te wachten  ::)
Zeker als je met elektrische locs rijdt, dat is eigenlijk echt onnozel wanneer er geen bovenleiding hangt.

Het begint beter en beter te lukken om rijdraden te maken. Het enige probleem dat er nog is, is dat wanneer je ze gaat ophangen ze helemaal verfrommeld geraken en je ze beter opnieuw kan gaan strijken. Goede nieuw is dat je vanaf waar ik normaal naar mijn overzijde van mijn Maas zit te kijken meestal de minpuntjes al niet meer ziet.
Intussen zijn we langs 1 spoor 2 lange draden van 70cm en de halve naar de tunnel ver.
Het zijn dus niet de mooiste rijdraden maar ook niet de meest lelijke.

HLE2002 is hier pas in dienst en passeert met een Semi-directe trein richting Luik met een sleep M2 rijtuigen aan de haak. (Van M4 rijtuigen was nog net geen sprake).

NMBS SNCB HLE2002 @Seilles

NMBS SNCB HLE2002 @Seilles

Dagdag.

krisds

Het stuk baan bij de tunnelingang leende zich echt tot leuke foto's, maar je bovenleiding staat nog niet op het niveau van de rest. De draad  lijkt niet "bespannen" genoeg en dat springt nogal in het oog (ofwel drukt de panto van de loc de draad omhoog). Toch lijkt de aanzet de moeite waard, het is al een Belgische bovenleiding qua constructie, al denk ik dat het resultaat nog een pak strakker (en fijner?) mag. Geen idee of het mogelijk is, zelf ga ik er me niet aan wagen. Veel succes!

OlivierV

Kris,

Bovenleiding maken is nog niet van mijn sterkste. Wanneer de draad gemaakt zit in de mal zit hij er werkelijk super uit, doe je hem uit de mal dan heb ik altijd het gevoel dat ik hem eerst nog eens mag gaan strijken alvorens ik hem kan ophangen... Nu mijn eerste draad is weg, degene die ik erna gemaakt heb zijn behouden. Normaal rijden mijn locs ook met de panto's gefixeerd en wie weet wat het resultaat zal zijn met een likje verf erop.

Ik doe in ieder geval mijn best om mijn volgende draden zo strak mogelijk te krijgen.

SuSke

Eerst eens goed aan de draad trekken en "op spanning" houden als je hem soldeert Olivier.
Koper of messingdraad heeft een beetje geheugen en heimwee naar zijn vorige vorm, dus beginnen met een gestrekte draad helpt al veel.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026

TBCédric

Citaat van: SuSke op 08 juli 2016, 13:32:50 PM
Eerst eens goed aan de draad trekken en "op spanning" houden als je hem soldeert Olivier.
Koper of messingdraad heeft een beetje geheugen en heimwee naar zijn vorige vorm, dus beginnen met een gestrekte draad helpt al veel.

Volgens een intern onderzoek zou Olivier naar zijn zeggen het al goed aanspannen, maar ofwel gebruikt hij de verkeerde klemmen ofwel een te dun stukje hout..... Beide is dan niet zo slim me dunkt! Olivier toch.  ;D
Treinbestuurder bij BLS Cargo North

loebaske

Een plankje hout dient om de kachel aan te steken of de BBQ

Deze is men mal in Alu voor de rijdraad te maken/solderen....en weer staat er verbetering in men kopje, is nog niet zoals het moet, kan onvoldoende trekkracht op de draden zetten, eens ze breken heb ik de tolerantie...

SuSke

Oppassen met het rekken tot ze breken Loebaske.
Je trekt de draad dan door zijn elastische grens en krijgt een plastische (= permanente) vervorming.
Door de elastische vervorming gaat de draad terug krimpen als je hem los maakt, waardoor hij aan je portalen gaat trekken.
Als je dan meerdere portieken hebt staan, krijg je op den duur schuine portieken.
En probeer die elastische verkorting niet tegen te houden, want daar heb je een serieuze kracht voor nodig.

Zo'n mal is inderdaad handig, maar dan alleen voor de rechte stukken, in de bochten wordt een van de draden op een dubbelspoor korter of langer :))