Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Stedahult

Citaat van: Floris op 02 mei 2016, 21:42:54 PM
Dr is ook geen hol an...

want het wordt een baan zonder veel leuk erop, want ik hou niet zo van leuk, de vorige
baan had daarom vooral niks erop, dit wordt een baan met dingen maar zonder leuk.

Tja, maar de rest vind het wel héél leuk... daar is ook geen hol aan...
Mvh. Steef

Floris


doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

 :)  't zijn er dan ook allemaal van over de schreve hé, rationele Nederlanders  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Stedahult

Citaat van: doomslu op 03 mei 2016, 20:48:31 PM
Bende filosofen...  ::)

Citaat van: SuSke op 04 mei 2016, 13:35:45 PM
:)  't zijn er dan ook allemaal van over de schreve hé, rationele Nederlanders  8)

Heren, doe er u voordeel mee.....  ;)
Mvh. Steef

Floris

Even gauw een kledder op het forum over de vorderingen van dit weekend:
DSC_1449 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_1448 by Floris Dilz, on Flickr

Dit word die driekwart ontklede golfplaattoren rechts op de foto waar bovenaan de lopende band naar binnen komt aan de rechterkant.  Alle fijnere balkjes waar de golfplaten op zaten, de dakconstructie en de kozijnen moet ik nog maken. Vandaag hopelijk wat frezen enzo...

sdz1976


Blijf er mij nog steeds over verbazen hoe snel je dat allemaal in mekaar frutselt, zonder in te boeten aan kwaliteit. 8) 8)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Steam.N

Heel knap, Floris !
Baseer je je op bouwplannen, of op een reeks foto's die je ter plaatse getrokken hebt?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Floris

Nou, veel wat ik bouw is al weg, daarom bouw ik het, omdat ik het graag nog es in het echt had willen bekijken... Informatie is heel schaars, heb een paar foto's uit de goede periode waar je zo'n beetje tweederde min of meer op kan zien... Waar ik weet hoe het zit bouw ik het ook zoveel mogelijk zo, hier en daar wat in elkaar drukken, de rest bouw ik gewoon zoals het had kunnen zijn om er een geloofwaardig geheel van te maken.

Herwig

#669
Hebben voorbije weekeinde gewandeld aan het Historische CentrumKanaal  ( & de antieke hydraulische scheepsliften ) (La Louvière).

En staan kijken naar de  industriële    "puinhoop"   naast het oude kanaal in La Louvière Noord-West.   Griezelig indrukwekkend.
En dan stond de zon er nog op, wat moet het zijn bij triest regenweer in de herfst....

Compleet vergelijkbaar met de dingen hier van Floris (Luikse regio)

PeterVG

Ik sluit me aan bij Samuel. Het blijft voor mij een mysterie dat je zo snel en toch accuraat kan bouwen. Ervaring zeg je dan. Het zal wel maar dan nog is het straffe kost. Mocht je het zien zitten hang dan eens een camera boven je werkbank zodat we live kunnen volgen wanneer je aan het modelbouwen bent. Daar valt veel van te leren denk ik. Ik vrees dat ik dan blijf plakken aan het scherm en zelf niet aan modelbouwen toe kom ;)


Kautenbach

Pffff,  ik had nog bedacht maar geen commentaar meer te geven, maar kan moet toch zeggen........allemachtig  Floris,  tjemig enzomeer, 't is mega  ;)

Michiel

Ik blijf met bewondering volgen, wat een sfeer! Wat een modelbouwkunde! Schitterend!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Machtig mooie impressie Floris.

Maar desondanks toch enkel vraagjes die me bijblijven na het vergroten van je foto's (stout, ik weet het, maar kan het niet laten  ::))

De verbanden heb je gemaakt met plat profiel en aan de buitenzijde van de kolommen.
De voorgestelde verbanden zijn trek- en drukstaven, en daarvoor is plat profiel niet geschikt.
Dat zijn meestal H-profielen.
Verder zitten die profielen "altijd" in de centerlijn van de profielen. Als de krachten nu door de profielen naar de fundering gebracht worden, gaat door de excentriciteit van de aansluiting de kolom torsen, iets dat men zeker niet wil hebben.

Verder zitten ze nu ook in de weg voor de gevelprofielen, een U-profiel met de opening naar onder of een H-profiel met de flens tegen de kolommen.
Vergeet ook niet om deze profielen te voorzien van de trekstangen zodat ze mooi horizontaal blijven hangen.
Ik begrijp je bouwmethode als je moet vertrekken van de foto's die je ter beschikking hebt, vandaar even deze informatie  ;)

Succes met het verder bouwen  :)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

#674
Ha Frans,
dank voor de kritische kijk, de verbanden zijn inderdaad in het echt geen platte profielen, dat klopt. Was al van plan om er waar je het ziet flenzen op te zetten, maar dat komt wel als ik weet hoeveel ruimte ik heb. (golfplaat-plaat is een stuk dikker dan echte golfplaat...)

Op de foto zitten de verbanden zover ik het kan zien zeker niet in de centerlijn van de staanders maar gaan ze echt buitenlangs, ken wel constructies van een diagonaal binnen en eenzelfde diagonaal buiten, maar dat zou hier duidelijk te zien moeten zijn. Nou hoeft dat volgens mij niet zo'n probleem te zijn want torsie in de staanders wordt hier volgens mij gewoon opgevangen door de vrij zware horizontale balken ter hoogte van de vloeren? De profielen waar de gevelbekleding aan hing lijken wel met afstandsstukken aan de constructie te hangen, ze steken wel erg uit bij de hoeken. In normale staat blaf je zo'n gebouwtje in twee uurtjes in elkaar, maar zo half gesloopt wordt het een fijne takkeklus.  ;D

Vandaag heb ik de kozijnen voor deze toren kunnen frezen dus ik ga zo wellicht nog even aan de slag... eerst es een koud biertje (artitec-spullen zijn niet duur genoeg voor en zonnescherm op mn werkplek... laat staan airco of zo :-X ) en wat bikken. Verder is er, jawel, nieuw etswerk binnengekomen voor dit project. Kozijnen, elektramasten, trappen, hekken... binnenkort meer.  8)

EDIT: terwijl mn eten grandioos stond aan te fikken geconstateerd dat ontwerp van trap die je uit 1 stuk kunt vouwen doet wat ie moet doen. Eigenlijk zaten er op de zijkanten nog klinknageltjes bij elke trede maar die zijn helaas bij het etsen weggevallen. Nouja dan niet, lig dr nauwelijks wakker van.
DSC_1453 by Floris Dilz, on Flickr

EDIT nog een keer:
electriciteitspaal!
DSC_1454 by Floris Dilz, on Flickr
beetje zoiets...