Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Floris

Dank voor de toffe en nuttige reacties mannen!
Die serie foto's van HFB en omgeving ken ik wel, erg interessant ook omdat er zoveel over de werking van het een en ander beschreven wordt. Heb daar zelf ook gelopen maar dan zie je alles zonde toelichting zegmaar...
@Frans: het gasflessenkot is gewoon op de gebruikelijke manier geschilderd: eerst zwart, dan roestkleur, paar kledders maskol erop, geel geverfd, maskol dr weer af, soort van chipping dus.

Deze week heb ik het nogal druk gehad met een soort van sociaal leven, wat als modelbouwer natuurlijk helemaal niet de bedoeling is, dr is dus ook weinig te melden... maar goed, toch wat plaatjes.
Het wegdek van het viaduct heeft een kleurtje, het hok met gasflessenkot is iets verder qua kleurtjes en vooral, er is een begin met de bovenverdieping van de berg en het eerste gebouw dat erop komt. Het zijn nog wat ruw gezaagde stukken resin maar het idee is er. Het is een of ander silogebouw, er komen straks ter hoogte van de onderste ramen twee lopende banden uit en op het dak zat een opbouw waar een lopende band in ging. Veel informatie heb ik er niet van, op sommige foto's zie je een half hoekje ervan zegmaar, nouja, bij zo'n ding genoeg om er wat mee te kunnen...
DSC_1204 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_1202 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_1208 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_1207 by Floris Dilz, on Flickr

het bovenste niveau van de berg krijgt straks ook weer een steunmuur, achter het electrahok wordt het een stukje gewone helling met wat bomen en struiken. Frommelt de boel lekker dicht naar de achtergrond en het oogt leuker dan alleen maar muren overal.

3rail

Tja, voor jouw sociaal leven hebben wij natuurlijk geen tijd. ;) ;) ;)
Ik dacht dat het sociaal leven hier op het forum was???

Maar ondanks dat zijn de plaatjes weer byzonder mooi.

Ga zo door.

Edward,
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Steam.N

Citaat van: 3rail op 06 april 2016, 06:36:16 AM
Tja, voor jouw sociaal leven hebben wij natuurlijk geen tijd. ;) ;) ;)
Ik dacht dat het sociaal leven hier op het forum was??? ...

;D ;D ;D


Citaat van: 3rail op 06 april 2016, 06:36:16 AM
... dat zijn de plaatjes weer byzonder mooi.
Ga zo door.

+1
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

 ;D  ;D  ;D

Mooie foto's van een knappe compositie  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

om bijna van te huilen zo mooi !  ;D ;)

simpel gezegd : ONGELOOFLIJK KNAP ! ;)

Chrisrail

#635
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

doomslu

Als Floris nu ook nog een sociaal leven gaat leiden, dan zie ik het somber in voor het project.  ::)  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Floris

klopt, moet mezelf maar es stevig impopulair gaan maken links en rechts. Wordt aan gewerkt...  8)

SuSke

Zolang wij maar niet tot die linkse of rechts kant horen, zijn wij best tevreden met die mooie beelden en een gestage vooruitgang  8)

Verder vallen we gewoon in herhaling Floris, maar we blijven kritisch  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

DFS

Het is inderdaad knap!
Al een idee wat de achtergrond wordt? Gewoon een effen achtergrond of een foto?

Floris

de achtergrond weet ik nog niet, niet zomaar effen, ook geen foto, waarschijnlijk wat impressionistisch geklieder. Weet nog niet echt hoe maar dat verzin ik wel. denk ik. Destijds bij stefanowo was t aardig gelukt en dit is iets totaal anders dus dat zal dan ook wel lukken.  ;D

Nouja, zoiets dus, maar dan met grote industrie in plaats van kleine kriebelboompjes.

adrievans

Citaat van: Floris op 06 april 2016, 20:45:26 PM
maar dan met grote industrie in plaats van kleine kriebelboompjes.

Kriebelboompjes zou toch kunnen,op een vervallen fabrieksterrein groeien die op de vreemdste plekken.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Floris

zooo.... tis weer een tijdje geleden, maar goed, hier weer een paar plaatjes. Laatste tijd minder tijd en zin gehad om wat te prutsen dan me lief is, maar goed. Dit keer weinig moois, meer meters maken en de basis leggen voor wat volgende rommel. Inmiddels is mn proefopstellingsbakkie te klein voor wat er staat dus ik moet nog es kijken of ik nog een deur op schragen organiseer (heb nog een deur liggen) en eens wat ga opruimen zodat ik alles weer goed kan opstellen...
Goed. vorderingen: het stuk sinterfabriek en de bovenverdieping van de berg waar de vorige keer wat van te zien was zijn nu een stukkie verder... Om daarna fatsoenlijk verder te kunnen met de sinterfabriek heb ik besloten maar meteen de onderbouw voor de hele berg te maken want dat geeft wat overzicht. Straks komt er nog een bakscheiding door het geheel heen dus daar moet ook meteen rekening mee gehouden worden. Hoop planningswerk dus en weinig lekker klooien. Erg soepel ging het allemaal ook niet, het gebouw met de silo er bovenop zou net over de bakovergang steken, dus had ik er een stuk af gezaagd dat dan straks los te monteren is, om daarna tot de conclusie te komen dat de verhoudingen van het geheel lelijk zijn, dus dan maar het hele plan aanpassen en de hele baan 10 cm verlengen, oh, nou komt het gebouw niet meer op de scheiding, boel voor niks verzaagd en gemold, nouja, mooier wordt het er allemaal niet op en tis een hoop extra werk. De rest ging ook ongeveer zo. Ach, nu zijn er een hoop knopen doorgehakt, volgende keer verder met leuk werk. Hoop ik.
plaatjens:
DSC_1314 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_1315 by Floris Dilz, on Flickr

Zo moet dat er ooit rondgekeuteld hebben...
DSC_1316 by Floris Dilz, on Flickr

Beetje mockuppen met wat rommel waar de rokerigheid al ingebouwd is.  8)
DSC_1310 by Floris Dilz, on Flickr

En nog een plaatje hoe t soort van moet worden, ooit, hopelijk. Ooit zijn al die gebouwen gewoon bekleed geweest met golfplaat, ik denk dat ik ze wat minder kaalgetrokken maak dan op deze foto, spaart heel veel werk uit.




Qua sfeer denk ik dat deze sinterfabriek aardig vergelijkbaar is met de fabriek die nu nog in charleroi staat. beetje een vergelijkbaar ding dat uit veel losse gebouwen en lopende banden bestaat.
http://binged.it/1T9Sj2E
Die in ougree is moderner en van buiten wat saaier.


RD25

Hallo Floris,

ARDBERG Single Malt : good choice  ;)

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Floris