Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

harolda

#420
Heel erg mooi floris!
Ik ben toch wel benieuwd hoe jij die leidingen zo mooi gebogen krijgt?


Floris

De bochten zijn losse gietstukken, ooit eens gemaakt van wat stukken gietraam van een of ander kitje. Plastic buis mooi buigen wil inderdaad voor geen meter.

Stedahult

Voor abs een gasbrander en een mal van bv messing ø profiel.
Rustig aan met de warmte en je kunt een mooi bochtje buigen.
Het is even oefenen, maar dan heb je ook wat. Geen evergreen
nemen, maar beter het abs van bv Quartel. Heeft een andere
samenstelling. Het is iets harder zodat het de warmte makkelijker
verdeeld zonder dat het meteen wegfikt tussen je tere vingers.
Mvh. Steef

Floris

een klein prutsklusje tussendoor... in het kader van het is allemaal al hopeloos veel werk dus laat ik es kijken of ik me nog meer ellende op mn nek kan halen   8)

Laatst es zo'n herpa-eend met extra kont gekocht, gewoon omdat het een vervelend ding is. Had m al eens wat met verf te grazen genomen maar nog steeds wilde het snuitje er niet als een eend uitzien. Erg vervelend. Nog maar es goed zitten kijken wat er nou mis is met die herpa. Sowieso zijn de lampen ruimschoots te groot, het grilletje zit een stuk te laag, de knipperlichten zijn te groot en zitten op de verkeerde plek en de bumper zit wat te laag. Verder mogen de punten op de bumper wel wat groter. Als je dan toch aan het hakken bent meteen maar een zooi gietnaden wegvijlen enzo... Zo staat ie er nu bij, ja molmige telefoonfoto's maar te lui om mn fatsoenlijke fototoestel te pakken.:
herpa 2cv 2 by Floris Dilz, on Flickr

herpa 2cv 1 by Floris Dilz, on Flickr

werkzaamheden: grill van het onderstel af gehaald, gat van de grill een stuk (een dikke millimeter) naar boven uitgevijld, grill in de kap gelijmd, gat onder de grille opgevuld met een stukkie styreen (ongeveer 1,2 mm). Verder de onderkant van de spatborden wat afgevijld en de bodem wat verbogen zodat de bumper wat omhoog kan. Niet veel, paar tiende vond ik zat.
Verder uiteraard lampen eraf, spatborden kaal gemaakt, nieuwe lampen gemaakt (maten zoals nu op mijn model: lamp 2,2 bij 1,5 mm, maat over de buitenkant van de lampen 13 mm, heb geen echte eend opgemeten maar wat zitten meten op foto's dus heilig zijn die maten niet) en gepoogd die zo goed mogelijk op de goede plek te krijgen.
Ter vergelijking de originele herpa uit ongeveer dezelfde hoek:
http://img01.cp.aliimg.com/imgextra/i1/81321212/T2MkawXg0XXXXXXXXX_!!81321212.jpg
Erg lastig dat een beetje modelbaan sowieso minstens 5 eenden nodig heeft, tis nog best een gepiel dit. Nouja, wie last heeft van woeste ambitie kan het ook es proberen... misschien eerst effe wachten tot de mijne in de verf staat en echt te zien is of het m een beetje is zo of dat er toch meer/andere dingen moeten gebeuren, het grilletje zelf is bijvoorbeeld nog wat laag en breed naar mn idee, zou wat "vierkanter" mogen qua verhoudingen, maar ik vond het wel weer even goed zo. Nu eerst vreten en de stuc rond het grilletje laten drogen en zo...

Kautenbach

leuk tussendoortje Floris, komt toch wel beetje verloren voor de grote fabriek te staan of zo? en eigenlijk nog ff voorzien van zo'n rooster onder de voorruit, en die vering... en een ruitewisser met zo'n motor aan de binnenkant van het glas, met een draaischakelaar om hem aan te zetten 8)

mooi tussendoortje ;)

krisds

prachtige kar. Nu nog parkeren met de wielen in de kenmerkende schuine stand :)

59erke

Citaat van: Kautenbach op 27 december 2015, 18:59:02 PM
leuk tussendoortje Floris, komt toch wel beetje verloren voor de grote fabriek te staan of zo? en eigenlijk nog ff voorzien van zo'n rooster onder de voorruit, en die vering... en een ruitewisser met zo'n motor aan de binnenkant van het glas, met een draaischakelaar om hem aan te zetten 8)

mooi tussendoortje ;)

Was kenmerkend voor een ouder model, Wim.
Als hij dat gaat doen moet hij de rooster, koplampen en ramen ook weer gaan veranderen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Floris

#427
ja ik blijf me daar bezig, dr gaat wat verf overheen en dat is t!  ;D
Ow en een spiegeltje, das nog wel leuk.
Maar goed, dr komen er vast meer dus ik maak er tzt ook nog wel met ronde lampen enzo.

Ondertussen naast het autootjesgeknetter laatst nog wat inspiratie voor de fabrieksmeuk gaan halen in charleroi. Was wel weer es leuk moet ik zeggen.

sdz1976


Weerom een snoepje van een foto voor de liefhebbers van het genre :)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Floris

en omdat er toch eigenlijk na elk knutselweekend een plaatje dient te verschijnen maar ik het nu meer bedtijd dan typtijd vind even een gauw foonfotootje van de dradentrekkende ellende alhier. allerlei in aanbouw zijnd spul zit even vast want het ligt nog op mn werk/wacht op etsdeeltjes/andere slappe smoezen dus maar weer es aan een andere hal begonnen. Deze wordt ook afgezaagd op de rand van de baan dus allerlei lastigs met interieur enzo. Ik heb geen informatie over dit stuk dus ik laat gewoon een halletje ontstaan uit gietdelen die ik heb en bouw een beetje voor de vuist weg en zie wel hoe het wordt... Dus ja, moeilijk gaan doen met elektrakastjes terwijl ik nog nauwelijks weet hoe het dak moet worden, nouja, ik frees wel een keer een paar spanten, komt vast wel goed. ;D
DSC_0745 by Floris Dilz, on Flickr
binnenkort meer!

Michael

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

Citaat van: Michael op 05 januari 2016, 05:40:27 AM
Mooie detaillering Floris.

+1

Ik blijf dit draadje met plezier en bewondering volgen !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Kautenbach

Altijd weer gaaf die updates in dit draadje ;D ;D

Vet, na elk weekend een update, super 8) 8) ik ga het klokje zetten ;D

sdz1976


Megagaaf!!

Je zou bijna vergeten dat het ho is :D

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1