Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Martin Welberg

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 27 juli 2015, 16:16:02 PM
dit is modelbouw van de bovenste plank, als ik dat zie moet ik er bijna bij huilen(bijna heb ik gezegd hé ;) ;) ;) ) dit zou ik ook wel (willen)kunnen, alleen de moed; vaardigheden en het geduld ontbreken !  ;)

Hmm, dat hoor ik erg vaak voorbij komen. Vaak is het de moed..als je niet begint weet je niet of je de vaardigheden ontwikkeld en er het geduld voor op weet te brengen..

Floris

...en de moed zinkt me al meteen in de schoenen als ik kijk hoeveel er nog moet gebeuren... Gewoon beginnen, dan staat het spul er en moet je er wat mee, beetje zoals dat gaat met kinderen.  ;D

Floris

Nou, inmiddels ziet een en ander er alweer heel anders uit, eerst het hele zaakje weer uit elkaar gehaald....

IMGP6068 by Floris Dilz, on Flickr

En inmiddels een en ander in de basiskleuren gespoten. Eerst een onderlaag van mat zwart, zo wordt alles lichtdicht en krijg je wat meer diepte in het model, dan kalkzandsteenkleur erover (humbrol 28 met een beetje 63) voor de muren en roest op de daken (humbrol 62 en 70 een op een)

IMGP6072 by Floris Dilz, on Flickr

Binnen de muren zo'n beetje gewit, beetje vaag groene plint eronder enzo...

IMGP6071 by Floris Dilz, on Flickr

nu alles goed laten doorharden en dan weer es verder...

Michiel

Prachtig! Krijgt het voegwerk nog aandacht, of blijven de buitenmuren zo egaal creme-wit? Hoe dan ook, het ziet er al bijzonder fraai uit. Een genot om naar te kijken. 8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Floris

Dit zijn slechts de basiskleurtjes, nu begint het pas.  8)

Hier wat plaatjes van hetzelfde terrein, beide gebouwen zijn van dezelfde witte stenen. 8)
Dit gebouwtje is volgens de zwartwitfoto's iets tussenin qua vervuiling...
forge cockerill seraing by Floris Dilz, on Flickr

dsc_0586 by Floris Dilz, on Flickr

Steam.N

Floris, dit mag je wel een uitdaging noemen  :P :o ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kautenbach

Wow, scenerybouw van allerbovenste topklasse Floris, vroeg me al beetje hoe je dat schilderwerk zou doen, echt petje af ;) ;D

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

sdz1976


Wat gaan jullie allebei snel zeg!!!

En kan het niet genoeg zeggen: wat een sfeer zeg, ze druipt van het scherm!!!!!

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

OlivierV

Knap alweer!

Dat creme wit, hoe heb je dat voor mekaar gekregen? Het is zowat de kleur die ik nodig heb voor mijn tunnelportaal.
Als ik het goed heb, heb je eerst een zwarte basiskleur gebruikt en pas nadien het "wit" er op gezet?

Groeten,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Floris

ja, zoals ik het al zo'n beetje beschreef, goed dekkend spuiten met mat zwart, dan licht cremig grijs erover (gemengd uit humbrol 28 met een beetje 63), niet helemaal dekkend gespoten. Je kunt het licht een beetje "helpen" op het relief door schuin van boven te spuiten, zo blijft de onderkant van de stenen donkerder dan de bovenkant. Bij baksteen is er maar weinig relief dus maakt dat niet veel uit... bovendien krijg je bij dit soort fabrieken vaak een gek soort omgekeerde schaduw omdat elk horizontaal oppervlak meteen vol zwart stof ligt. Heb je bij dat tunnelportaal niet zo'n last van.

OlivierV

Bedankt voor de tip Floris, 't was mij vooral om dat extra beetje contrast te doen, oogt weer net wat beter dan gewoon dat egale wit, alhoewel de stenen die ik wil nabootsen toch een gelige kleur hebben ... We zullen zien hoe dat uitdraait!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Floris

gewoon wat meer geel in de mix, geen probleem!  ;)

raf

knap gedaan en die zwarte techniek gebruiken we ook om duikboten te verven (WWII tijdperk)
we spuiten eerst mat zwart en dan wit maar dat wit in kringen (spiralen)
dan de verf die er opkomt (auto lak)daar gebruiken we eigenlijk 70 à 80% vernis en daar de kleur bij .
zo blijft het een beetje door schijnen en krijg je kleur schakeringen door het wit en zwart
accenten zet je daarna in drybrush of heel fijn spuiten
ik ben geen expert daar in hoor want ik heb nadien de skipjack gespoten en daar heb ik het helemaal verkeerd gedaan
ik heb hem toen rood gespoten en dan de lasnaden met zwart en dat moest dus anders om
eerst de lasnaden met zwart ( te breed) en dan met het rood (antifouling)de vakken in kleuren maar als er nog eens een laagje overheen moet dan doen we het zoals het moet

ik blijf dit zeker volgen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Floris

Ben wel benieuwd naar een plaatje van die duikboten!

Ondertussen zit ik hier alweer lekker een dagje te rommelen met verf... details van het gebouw schilderen, alle losse rommel eerst zwart en dan roestkleur spuiten, wat veegjes en klodders Maskol erop (soort vloeibaar afplakrubber) en dan de verfkleur erover... tis allemaal afgekloven afgebladderde troep tenslotte. Altijd wat teveel vlekjes maken, wegspuiten gaat wel, bijmaken niet...
Paar plaatjes van hoe het er nu bij staat:
IMGP6082 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP6085 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP6087 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP6090 by Floris Dilz, on Flickr

Het wordt nu donker dus tijd om ermee op te houden, morgen verder!  ;)