Nieuws:

Nu in MSM 272 PRAKTIJK: Een Franse tuin voor kasteel Linderhof (2) | Rascal Miniatures 3D-print gevels | Weatheren van Spaanse graanwagens | Schuim en baksteen

Hoofdmenu

Een stukje langs de Maas

Gestart door OlivierV, 14 februari 2013, 13:45:40 PM

Kautenbach

..... 8) 8) 8) ik was ff afgeleid, volgens mij moet ie eerder schrik hebben dat de bergen op de achtergrond niet teveel aandacht gaan trekken ;D ;D

en dat daardoor enig iemand vd trap glijdt ::) :P

wel goed ruimtegebruik Olivier!! mooie dieptes

OlivierV

Citaat van: SuSke op 07 juli 2015, 17:01:01 PM
Flink doorgewerkt Olivier, ziet er veelbelovend uit.

Heb je geen schrik dat er een pak stof op je baan zal vallen elke keer je die trap opentrekt om naar die scheerzolder te gaan?
Bedankt Frans, schrik niet, maar wel iets waar ik niet over heb nagedacht. Het is daar sowieso echt wel nipt met de zolder daar langs de muur. Moet daar ook nog een inzetstukje maken om een stukje scenery op te plaatsen.

Sowieso wordt er niet veel op zolder gegaan, en voor het geval dat kan ik wel even een stuk plastic ofzo boven dat deel van de baan leggen alvorens het luik open te trekken.

Citaat van: Kautenbach op 07 juli 2015, 17:08:58 PM
..... 8) 8) 8) ik was ff afgeleid, volgens mij moet ie eerder schrik hebben dat de bergen op de achtergrond niet teveel aandacht gaan trekken ;D ;D

en dat daardoor enig iemand vd trap glijdt ::) :P

wel goed ruimtegebruik Olivier!! mooie dieptes

Haha Wim toch! Enkel de stukken langs de muur en de ruime boog worden aangekleed, de rest blijft vrij kaal, dat stuk langs de muur is slechts een 40cm breed.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Dit vind ik een coverfoto voor MSM: Geen schrik hebben om op een onmogelijke plaats toch een treinbaan te bouwen  :D
Hoe kom je van die trap af? Onder of over de baan  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

Citaat van: Gerolf op 08 juli 2015, 00:34:32 AM
Dit vind ik een coverfoto voor MSM: Geen schrik hebben om op een onmogelijke plaats toch een treinbaan te bouwen  :D
Hoe kom je van die trap af? Onder of over de baan  ;)

Die ene module is dunner hee Gerolf, neemt er zo uit, best enkel verwijderen indien er geen treinen op staan, dan moet je niet onder of boven de baan kruipen.
Straks nog eens wat rails gaan leggen.

Groet,
Olivier

Rangeerduivel

Citaat van: OlivierV op 08 juli 2015, 17:30:58 PM
neemt er zo uit, best enkel verwijderen indien er geen treinen op staan, dan moet je niet onder of boven de baan kruipen.

https://www.google.be/search?q=boogbrug+ho+bouwen&rlz=1C1CHNG_nlBE347&espv=2&biw=1280&bih=933&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=j1OdVfi7NYTtUvHqg5gL&ved=0CEwQsAQ

Prima gelegenheid om een mooie (uitneembare) boogbrug te plaatsen,pronkstuk op je baan!

met eronder een dwarsend stuk autosnelweg of kanaal/vijver/zijriviermonding...

;)

OlivierV

Een schaduwstation op een brug, dat moet raar ogen... ;)

Vandaag wat minder gedaan dan gepland, maar ik was ook druk met allerlei andere zaken (kapotte trafo van de multimaus, Mio fietsgps van vader met kuren en nog wat zaken die op stapel liggen). Maar de nuttige tijd voor de baan werd besteed aan het leggen van de rails op het uitneembare deel, alsook ze voorzien van verbinding met de stekker voor stroom.

Hier werden ook rails van tillig gebruikt, echter de gewone code 100, deze is iets goedkoper. Tevens ligt hier geen kurk meer (dit schaduwgedeelte zal toch niet eeuwig dienen), maar liggen de rails wel netjes gelegd en sluiten ze redelijk perfect zonder al te veel horten of stoten aan op de bocht richting aan te kleden gedeelte.

Op de achtergrond liggen reeds enkele rails proef te liggen, daar liggen 2 wissels in om van buiten naar binnen te rijden en omgekeerd, een tegenovergesteld overloop-paar ligt er niet in opdat er later (op een andere locatie) makkelijk nog een module kan toegevoegd worden waar die dan op komen te liggen.

Voor de sier is er wat materiaal op het schaduwstation in aanbouw geplaatst. Voorlopig enkel diesels want er is nog geen draad te bespeuren op het aan te kleden deel.
Setting is tijdperk IV in al zijn glorie.

Lengtes van de 4 doorlopende opstelsporen variëren tussen de 1,8 en 2,3m nuttige opstelruimte, dat is niet zo slecht voor een kamer zoals deze vind ik.

Ook mij bezig gehouden met wat schilderen van details op wagonnetjes.

Hopelijk kan ik morgen weer wat doen, want in de namiddag  is het pakken geblazen om dit weekend door te brengen op Cactus festival te Brugge.

'k Vroeg me ook al af waarom onderstaande niet goed paste, vandaag schoot het me eindelijk te binnen, bij het plaatsen van de plaat waar de sporen op komen heb ik het frame omgedraaid. Morgen maar even demonteren en goed doen want dit staat echt niet! Zo'n warhoofd hebben kan toch prettig zijn.

Dagdag!

OlivierV

Voila, het resultaat voor ik het weekend op Cactus festival te Brugge doorbreng. 1 van de aan te kleden bakken is voorzien van rails.

Ik hanteer een hart-op-hart afstand van 5cm, dat is heel wat mooier dan wat de modelspoorfabrikanten standaard hanteren (6cm en bij marklin rails gaat het richting de 8cm geloof ik). Er zit in dit stuk spoor een paar overloopwissels, dit houdt in dat ik de wissels wat moest inkorten opdat ze mooi in het geheel zouden kunnen plaatsnemen.

Voor de foto even 2 AFB's met een lange sleep erbij geplaatst, de bocht op de achtergrond wordt niet zichtbaar, daar plaats ik een zelf te bouwen tunnelportaal. Hiervoor zal ik nog wel even moeten zoeken welk portaal er als voorbeeld/inspiratie mag dienen.

Tevens ook mijn fout in mekaar gezette module gecorrigeerd zodat het geheel beter op mekaar aansluit.

Groet,
Olivier

loebaske

Wat zijn die putdeksels tussen de sporen???

raf

down houders hé eric wa anders LOL
ik vind het wel maar een aardige manier van sporen leggen want als ik da doe dan vonkt het een beetje en das nie goe voor de loco's

maar het zal wel zijn doel hebben mijn gedacht je kunt zo wat met het spoor schuiven tot het recht ligt
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

OlivierV

Citaat van: loebaske op 09 juli 2015, 18:01:48 PM
Wat zijn die putdeksels tussen de sporen???
Rondellen met vijzen om mijn sporen op hun plaats te houden, ze zijn wel verlijmd hoor, maar ik verkies toch een schroefde bevestiging tot wanneer de boel ingebed is.

Bij mij vonkt het niet hoor, zijn maar kleine schroefjes.

loebaske

je kan het toch simpel houden met enkele nageltjes en recht leggen doe ik met een alu lat van 1m en doet meteen dienst om de twee sporen op afstand te leggen, heb dit ook voor bochten, eens ingebed verwijderd je die nageltjes....snap het niet dat vijzen en rondellen,ver gezocht...maar ja...

OlivierV

Citaat van: loebaske op 09 juli 2015, 18:21:56 PM
je kan het toch simpel houden met enkele nageltjes en recht leggen doe ik met een alu lat van 1m en doet meteen dienst om de twee sporen op afstand te leggen, heb dit ook voor bochten, eens ingebed verwijderd je die nageltjes....snap het niet dat vijzen en rondellen,ver gezocht...maar ja...
In tillig rails zitten geen gaatjes, ja je kan gaatjes in de bielzen boren en ze nadien vast nagelen, maar ik ben niet zo'n fan van die nagels, ik vind die vijzen met rondelletjes nog zo ver gezocht niet want dat verwijdert ook makkelijk na het inbedden. :)

Rangeerduivel

Als je genoeg aan de rails trekt  liggen ze ook recht! ;D ;D

;)

SuSke

Prikbordspelden of punaises naast en tussen de dwarsliggers terwijl de boel droogt, gaat ook.
Maar deze manier van werken wordt bij onze noorderburen veelvuldig gebruikt om te kunnen testrijden voor alles ingebed wordt.

Ieder zijn manier om de boel vast te houden terwijl de lijm droogt  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

je hebt dan nadien wel grote gaten om weer ballast in op te vullen
of doen ze eerst de buitenkanten en nadien tussen de rails opvullen

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.